یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
۰ نفر

بازار سهام در طول ۴ ساعت نزدیک به ۵هزار میلیارد تومان معادل ۱.۵ میلیارد تومان افت کرد و شاخص بورس در خطر سقوط به زیر مرز ۷۳هزار واحد قرار گرفت.

اكنون اين پرسش مطرح است كه نقطه توقف روند نزولي شاخص بورس كجاست؟
به گزارش همشهري، بيشتر از 70روز است كه شاخص بورس مدام در حال كاهش است و اين روند در مبادلات ديروز وارد مرحله جديد تري شد به‌طوري كه در مبادلات روز گذشته شاخص كل بورس تهران با 1.2د رصد كاهش به 73هزارو 27واحد رسيد.
اين به‌معناي آن است كه اين شاخص فقط چند گام كوچك ديگر تا سقوط به زير مرز 73هزار واحد فاصله دارد. ديروز در عين حال ارزش معاملات بورس به‌شدت افت كرد و به 132ميليارد تومان رسيد.

به موازات نزول در بورس شاخص كل فرابورس هم با 1.1درصد افت مواجه شد و ارزش معاملات در اين بورس هم كاهش يافت و در مجموع فقط 158ميليارد تومان در فرابورس مورد دادوستد قرار گرفت.به اين ترتيب در پايان مبادلات روز گذشته در مجموع 5هزار ميليارد تومان از ارزش سهام شركت‌هاي حاضر در بورس و فرابورس كاسته شد. اكنون پرسش فعالان بازار اين است كه روند نزولي بورس كه از ميانه‌هاي فروردين‌ماه آغاز شده است تا چه زماني ادامه دارد؟ در چنين شرايطي بازار تحليل‌ها از سوي گروه‌ها و اشخاص بسيار داغ است اما پاسخ تحليلگران و كارشناسان به اين پرسش عموما متفاوت است.

  • خط حمايت بعدي كجاست؟

گروه تحليلگري كارگزاري نهايت‌نگر با استناد به انديكاتورهاي تحليل تكنيكال مي‌نويسد:درمقطع فعلي شاخص بايد تا سطح۷۱۵۰۰ واحد افت كند و سطح حمايت بعدي ۶۹۲۰۰ است بنابر اين هم‌اكنون باند ۶۹۲۰۰ تا ۷۱۴۰۰ واحد به‌عنوان مهم‌ترين باند حمايتي پيش روي افت شاخص است.

از سوي ديگريك كارشناس بازار سهام با ارائه تحليل تكنيكال شاخص بورس و تعيين 2خط حمايت مهم، پيش‌بيني مي‌كند اين متغير در روزهاي ۴‌تا۱۰‌تير به مدار رشد بازگردد و صعودي شود.نويد اختري‌زاده در بررسي نمودار شاخص كل بورس در نماي روزانه با استفاده از تئوري 5موج صعود كه به امواج اليوت معروف هستند نوشت: نزول اين شاخص كه از محدوده 81500واحد آغاز شده، در قالب موج اليوتي 4نزولي درحال اصلاح است. او مي‌گويد: در راه اصلاح شاخص، 2منطقه پرپتانسيل براي بازگشت قيمت وجود داردكه مي‌توانند مانع از ريزش بيشتر شاخص شوند، نخستين محدوده معتبر محدوده 73800واحد است و دومين منطقه حمايتي شاخص كل، محدوده 71500 تا 71900 است.

  • آينده شاخص در دستان بانك‌ها

محمد كفاش مديرعامل شركت كارگزاري خبرگان سهام برخلاف 2تحليلگر ديگر با استفاده از ابزار تحليل بنيادي درباره آينده شاخص مي‌گويد: طي چند هفته گذشته بسياري از سهام حاضر در بازار بورس با افت قيمتي بيش از 10درصد همراه بودند و يك روند نزولي مقطعي را پشت سر گذاشتند.

به‌نظر مي‌رسد هم‌اكنون اين اصلاح كوتاه‌مدت پايان يافته باشد، اما تا زماني كه تكليف يكسري فاكتورهاي مهم بنيادي همچون نرخ سود بانكي مشخص نشود، نمي‌توان انتظار رشد سريع از قيمت سهام را در آينده داشت. او مي‌افزايد: هم‌اكنون اكثر فعالان و سرمايه‌گذاران بورس چشم انتظار كاهش نرخ سود سپرده بانك‌ها هستند و تا اين كاهش به‌طور واقعي صورت بگيرد، تغييري در بورس ايجاد نمي‌شود.

به‌عبارت ديگر نرخ سود اوراق مشاركت و ديگر اوراق با درآمد ثابت فاصله زيادي با نرخ سود سپرده بانك‌ها دارند پس تا زماني كه اين نرخ‌ها تعديل نشود، اتفاق جديدي در بازار سرمايه رخ نخواهد داد و نمي‌توان انتظار رشد قيمت سهام همچون آذر و دي‌ماه سال گذشته را داشت. وي ادامه مي‌دهد: از طرفي بازار بورس چشم انتظار گزارش عملكرد واقعي 3ماه نخست سال‌جاري و آشكار شدن تغييرات بخش واقعي اقتصاد كشور در آنهاست، چرا كه علاوه بر چشم‌انداز مثبت اقتصادي شركت‌هاي حاضر در بازار بورس سودآوري لازم را نيز بايد داشته باشند.

کد خبر 337594

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha