سه‌شنبه ۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

تجمع و تظاهرات مردم بحرین در اعتراض به اقدام رژیم منامه در لغو تابعیت شیخ عیسی قاسم، مرجع برجسته شیعی این کشور، برای دومین روز پیاپی ادامه دارد.

بحرین

مردم بحرين شامگاه دوشنبه بلافاصله پس از اعلام خبر لغو تابعيت شيخ عيسي قاسم از سوي وزارت كشور، در اطراف خانه او در روستاي الدراز حوالي منامه، پايتخت، تجمع كردند كه به درگيري با نيروهاي امنيتي منجر شد. به‌رغم اعلام ممنوعيت تجمع از سوي نيروهاي امنيتي، معترضان بحريني شب را در اطراف خانه شيخ به صبح رساندند و نماز صبح را در اين محل برگزار كردند.
ديروز در شهرهاي البلاد قديم، بوري و ستره نيز در اعتراض به اقدام رژيم آل خليفه تظاهرات كردند؛ اين اعتراض‌ها نيز با مداخله نيروهاي امنيتي به درگيري و خشونت كشيده شد.

روز دوشنبه وزارت كشور بحرين با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد تابعيت شيخ عيسي قاسم را در پي اعتراض به رژيم حاكم لغو كرده است. دولت بحرين مدعي است شيخ قاسم از جايگاه خود براي «خدمت به منافع خارجي و گسترش خشونت و اختلافات فرقه‌اي» استفاده كرد؛ ادعايي كه از سوي او بي‌اساس خوانده شده است. تصميم بحرين با حمايت عربستان، مصر و امارات روبه‌رو شده است.

شيخ عيسي قاسم كه محبوب‌ترين چهره ديني و رهبر انقلاب معنوي بحرين به شمار مي‌رود، پس از تاسيس اين كشور در سال1971 از نجف به منامه بازگشت و به مجلس ملي راه يافت و تا زمان انحلال آن عضو مجلس بود. لغو تابعيت مخالفان و اخراج آنها از كشور ابزار دولت بحرين براي سركوب معترضان است. اين كار در ادامه سياست‌هاي سال‌هاي گذشته حكومت بحرين در اخراج اكثريت شيعه و اعطاي تابعيت به خارجي‌هاي سني براي تغيير تركيب جمعيتي بحرين صورت مي‌گيرد.

طبق اعلام سازمان ديده بان حقوق بشر، بحرين طي اين مدت تابعيت 208نفر را سلب و دست‌كم 5نفر را از كشور اخراج كرده است. اين در حالي است كه طبق «اعلاميه جهاني حقوق بشر»، همه افراد حق داشتن تابعيت دارند و هيچ دولتي نمي‌تواند شهروندان خود را از اين حق محروم كند.

حكم سلب تابعيت شيخ قاسم چند روز پس از آن صادر شد كه مقامات قضايي بحرين، جمعيت الوفاق، بزرگ‌ترين گروه مخالف شيعي اين كشور را منحل و دفاتر آن را در سراسر بحرين تعطيل كردند. بحرين كه طي 6سال گذشته و با آغاز بهار عربي صحنه اعتراض‌هاي خياباني بوده، در يك سال اخير فعالان سياسي را به‌شدت سركوب كرده است.

  • واكنش‌هاي خارجي

اقدام رژيم بحرين علاوه بر اعتراض‌هاي داخلي، واكنش‌هاي خارجي را هم به‌دنبال داشته است. جنبش مقاومت اسلامي حزب‌الله لبنان با انتشار بيانيه‌اي، اين اقدام را «احمقانه و خطرناك» خواند و آن را محكوم كرد. انجمن حقوق بشر بحرين نيز تصميم رژيم آل خليفه را برخلاف قوانين بين‌المللي دانسته و آن را محكوم كرده است. مؤسسه حقوق بشر و دمكراسي بحرين نيز كه در لندن مستقر است، اقدام حكومت بحرين را «باعث افزايش تنش و درگيري در خيابان‌هاي بحرين» دانسته و خواستار لغو حكم سلب تابعيت شيخ قاسم شده است. جان كربي سخنگوي وزارت خارجه آمريكا ديروز اعلام كرد كه واشنگتن «به‌شدت نگران اقدام حكومت بحرين در سلب تابعيت از شهروندانش است». جان كربي گفت كه آمريكا نمي‌تواند از اقدام بحرين حمايت كند و اين يك «زنگ خطر» محسوب مي‌شود.

سازمان ملل متحد در واكنش به سلب تابعيت شيخ قاسم، اين اقدام را «غيرقابل توجيه» خوانده است. راوينا شامداساني سخنگوي دفتر حقوق بشر سازمان ملل ديروز گفت: «اقدام بحرين در سلب تابعيت از رهبر شيعيان بحرين كه اكثريت جمعيت اين كشور را تشكيل مي‌دهند، براساس قوانين بين‌المللي توجيه‌ناپذير است.»

کد خبر 337834

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha