همشهری آنلاین: رای مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا یک وضعیت عدم قطعیت برای شرکت‌های دارویی ایجاد می‌کند چرا که انتظار می‌رود، سازمان دارویی اروپا (EMA) که در لندن واقع است و تایید داروها در کشورهای اروپایی را انجام می‌دهد، مجبور به تغییر مکان شود.

به گزارش رویتر انجمن صنعت داروسازی آلمان روز جمعه ۲۴ ژوئن (۴ تیر)  اعلام کرد سازمان دارویی اروپا که معادل سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) است، باید به شهری درون کشورهای اتحادیه اروپا منتقل شود و این نقل مکان مشکلاتی اداری برای این شرکت‌ها ایجاد خواهد کرد.

شرکت گلاکسواسمیت‌کلاین بزرگترین شرکت داروسازی بریتانیا اعلام کرد که رای به خروج از اتحادیه اروپا « عدم‌قطعیت و پیچیدگی‌های بالقوه‌ای را در آینده برای ما ایجاد می‌کند»، گرچه اثر آن بر تجارت جهانی دارو چندان زیاد نخواهد بود. انجمن تجارت داروی بریتانیا نیز درباره چالش‌ها درباره آینده سرمایه‌گذاری، پژوهش و مشاغل در این بخش هشدار داد.

مدیران صنعتی دارویی نگران هستند که دگرگون شدن EMA ممکن است باعث شود که روند تایید داروها در اتحادیه اروپا به هم بریزد و بریتانیا مجبور شود  سیستم نظارتی محلی خود را ایجاد کند که به سردرگمی بیشتر خواهد انجامید.

البته بریتانیا در صورت باقی ماندن در منطقه اقتصادی اروپایی مانند نروژ می‌تواند مشارکت خود در سیستم EMA را ادامه دهد، اما بسیاری از افراد حامی خروج بریتانیا از  اتحادیه اروپا با این گزینه مخالف هستند.

در نتیجه در حالیکه شرکت‌های دارویی بازار بزرگتر اتحادیه اروپا را در اولویت قرار می‌دهند، بیماران بریتانیایی باید به انتهای صف برای تایید داروهای جدید بروند  و برخی از داروها هم ممکن است در تنگنای نظارتی گیر کنند.

EMA که بیش از ۶۰۰ کارمند تمام‌وقت دارد، بزرگترین سازمان وابسته به اتحادیه اروپا در بریتانیا است و از سال ۱۹۹۵ از مقرش در میانه ساختمان‌های بانک‌های جهانی در منطقه تجاری کاناری وارف لندن بر تایید داروها در همه کشورهای اروپایی نظارت دارد.

کد خبر 338091

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha