مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۶ تیر ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۹
۰ نفر

مدیرکل نظارت بر داروی سازمان غذا و دارو می‌گوید: مشکل سرم برای کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها وجود ندارد مگر اینکه بدهی معوقه آنها به پخش‌ها تا آن اندازه زیاد باشد که شرکت‌ها امکان تحویل به آنها را نداشته باشند.

بیمار

مسئولان وزارت بهداشت مي‌گويند علت بدهي بيمارستان‌ها به شركت‌هاي پخش، بدهي 8هزار ميلياردي بيمه‌ها به مراكز درماني است.رسول ديناروند، رئيس سازمان غذا و دارو پيش از اين در گفت‌وگو با ايرنا اين اطمينان را به مردم داده بود كه ذخيره استراتژيك سرم در فصل تابستان به حداقل 3‌ماه نياز كشور (مانند ساير داروها) خواهد رسيد.

وي ادامه داد: 5 كارخانه سرم‌سازي‌ در كشور فعاليت دارند كه يكي از آنها دچار وقفه در توليد سرم شد اما 4 كارخانه ديگر در حال توليد سرم هستند؛ كمبود سرم در حال حاضر نه براي بيمارستان‌ها و نه براي مردم وجود ندارد بلكه نگراني براي آينده وجود داشت كه برنامه‌ريزي‌هاي لازم براي آن نيز صورت گرفته است.

يادآور مي‌شود: كمبود سرم در داروخانه‌ها از سال گذشته آغاز شد زيرا سرم‌هاي توليدي ساخت داخل، چندان كيفيت لازم را نداشتند بنابراين قرار شد خط توليد آن متوقف و پس از تعميرات خط توليد، سرم‌هاي جديد با رعايت اصول جي‌ام‌پي (اصول بهينه توليد) و با كيفت بهتر، ساخته شود و اكنون اين خط، توليد دوباره را از سر گرفته است.

مهدي پيرصالحي، مديرعامل فعلي داروپخش نيز پيش از اين درباره كمبود سرم گفته بود كه اين شركت، 20تا 25درصد نياز بازار سرم كشور را تأمين مي‌كند. در سال94، مشكلات توليد براي خط كارخانه‌هاي داروسازي پيش آمد و خط توليد سرم متوقف شد و تقريبا با نصف ظرفيت توليدي خود كار كرد بنابراين كمبود سرم به بازار، فشاري وارد كرد.

وي تصريح مي‌كند: البته كمبود سرم‌ها 2 سال است كه وجود دارد اما طي چندماهه اخير تشديد شده است؛ ضمن اينكه خروج سرم به‌صورت قانوني و غيرقانوني هم داريم. تلاش مي‌كنيم ظرفيت توليد سرم را افزايش دهيم تا كمبود سرم جبران شود. كارهاي ساختماني كارخانه توليد سرم‌ به پايان رسيده و 3ماهي مي‌شود كه خط توليد آن به ظرفيت كامل خود رسيده است.

وي خاطرنشان مي‌كند: علاوه برآن سازمان غذا و دارو براي 20ميليون سرم، مجوز ورود به كشور صادر كرده است كه بخشي از آن رسيده است اگر اين سرم‌ها به‌طور كامل وارد كشور شود با توجه به كامل‌شدن ظرفيت خط‌هاي توليدي سرم، نياز بازار به اين دارو برطرف خواهد شد.وي تأكيد مي‌كند: همه كارخانه‌هاي سرم‌سازي‌ كشور در حال تلاش براي افزايش توليد سرم هستند؛ 5 كارخانه در كشور توليد سرم را انجام مي‌دهند.

کد خبر 338227

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha