همشهری آنلاین: علی فریدونی در سی‌وچهارمین سالروز ربوده شدن کاظم اخوان، از انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس خواست تا کتاب عکس‌های او را به عنوان تنها یادگاری‌اش به چاپ برساند.

شهید کاظم اخوان

به گزارش ايسنا، این عکاس جنگ در اين باره اظهار کرد: من از انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس خواهش می‌کنم کتاب عکس‌های کاظم اخوان را به عنوان تنها یادگاری که می‌تواند از او در تاریخ ثبت شود، چاپ کند. امیدوارم انجمن خیلی جدی به این قضیه بپردازد و به‌زودی شاهد چاپ کتاب عکس‌های کاظم باشیم.

او ادامه داد: فکر می‌کنم چاپ این کتاب می‌تواند حتی در پیگیری‌های خبری مربوط به این عکاس نیز تأثیرگذار باشد. ما به‌جز این کتاب هیچ یادگاری دیگری از او نداریم.

فریدونی در بخش دیگری از سخنانش به آشنایی‌اش با اخوان و همراهی با شهید چمران اشاره کرد و گفت: زمانی که همراه گروه‌های چریکی شهید چمران به سوسنگرد رفته بودیم، برای نخستین بار کاظم اخوان را دیدم. زمانی که به ابتکار شهید چمران قرار شد پلی روی رودخانه‌ی کرخه برای عبور رزمنده‌ها زده شود، من و کاظم اخوان از تمام مراحل ساخت پل عکاسی کردیم. در آن روز، بعد از کار ساخت پل، در کنار هم ناهار خوردیم و عکس‌های یادگاری زیادی از آن روز داریم.

او افزود: شهید چمران با روحیه‌ی فوق‌العاده مهربان و احساسی خود، از بچه‌ها می‌خواست که با او عکس یادگاری بگیرند. وقتی به من هم این پیشنهاد را داد، با وجود این‌که خیلی کم سن و سال بودم و خجالت می‌کشیدم، در کنار چمران قرار گرفتم. یکی از نگاتیوهای دوربین شش در شش من، عکسی است که اخوان از من و چمران و یکی از معاونان چمران گرفته و یکی از پرخاطره‌ترین عکس‌های من از دوران جنگ است.

این عکاس درباره‌ی شخصیت کاظم اخوان نیز گفت: او یک پارتیزان واقعی و یک رزمنده‌ی شجاع و دلیر بود. با وجود عمر کوتاه عکاسی کاظم اخوان، او به اندازه‌ی برخی عکاسان مدعی که هشت سال از جنگ عکس گرفتند، عکس گرفت که در آرشیوها موجود است. او از لحظه‌های بمباران که کسی جرأت نمی‌کرد بایستد و از آن‌ها عکاسی کند، عکس می‌گرفت.

فریدونی همچنین بیان کرد: چند روز پیش که در برنامه‌ای صحبت از اخوان و همراهانش بود و امید به زنده بودن‌شان نیز مطرح شد، فوق‌العاده خوشحال شدم. امیدوارم عمر من کفاف بدهد تا یک بار دیگر کاظم را ببینم، چون با او خاطرات خیلی خوبی داشتم. آرزویم این است او به آغوش وطن و خانواده‌اش برگردد.

او در پایان گفت: اخوان یکی از بی‌حاشیه‌ترین کسانی بود که در دوران جنگ با او آشنا شدم. او یک رزمنده‌ی تمام عیار بود و با وجود جوان بودنش فضای روحانی و معنوی جبهه را در خود تا زمان اسارتش حفظ کرد. من از او، زندگی‌ کردن و اخلاق و رفتار را یاد گرفتم. اگر برگردد با تمام وجود او را در آغوش می‌گیرم و می‌بوسمش.

 کاظم اخوان ۱۴ تیرماه سال ۱۳۶۱ همراه احمد متوسلیان، تقی رستگار مقدم و سیدمحسن موسوی که در قالب یک هیئت دیپلماتیک به لبنان رفته بودند، توسط نیروهای فالانژ ربوده و به نقطه نامعلومی منتقل شد. شنیده‌ها و اظهارنظرها حاکی از این است که این چهار نفر هنوز زنده و در اسارت هستند.

کد خبر 339065

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha