محمد باریکانی: معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور صبح دیروز اعلام کرد که شورای جهانی صنایع‌دستی شهرهای مشهد و لالجین همدان را به‌عنوان شهرهای جهانی سنگ‌های قیمتی و سفال انتخاب کرد.

 همزمان با اين اعلام شركت حاميان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري كشور هم از به راه افتادن كاروان صنايع‌دستي ايران براي برپايي نمايشگاه‌هاي صنايع‌دستي در استان‌هاي كشور خبر داد.

پرونده 2شهر مشهد و لالجين براي انتخاب شهرهاي جهاني صنايع‌دستي پيش‌تر به شوراي جهاني صنايع‌دستي ارسال شده بود كه پس از بازديد داوران اين شورا در ارديبهشت‌ماه سال‌جاري از اين دو شهر، كارشناسان عالي شوراي جهاني صنايع‌دستي رأي به جهاني‌شدن اين دو شهر دادند. غدا هيجاوي، رئيس منطقه آسيا و اقيانوسيه شوراي جهاني صنايع‌دستي اين خبر را در نامه‌اي به سازمان ميراث فرهنگي ايران اعلام كرده است.

  • كاروان صنايع‌دستي ايران براي خروج از ركود در مناطق محروم

اميرمهدي طاهري‌فر، مديرعامل شركت حاميان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري نيز پس از اعلام اين خبر در نشست با خبرنگاران اعلام كرد كه نخستين كاروان صنايع‌دستي ايران به‌مدت يك هفته در استان البرز ميزبان علاقه‌مندان به خريد و استفاده از صنايع‌دستي ايران است.

او با اشاره به اينكه كاروان صنايع‌دستي ايران در 3سطح استاني، ملي و بين‌المللي اقدام به برپايي نمايشگاه در استان‌هاي سراسر كشور خواهد كرد حجم كالاهاي بيمه شده در نمايشگاه استان البرز را كه از امروز(بيستم تيرماه) در مجتمع well center در ميدان فرديس كرج برپا مي‌شود 30ميليارد ريال عنوان كرد و گفت كه توليدات هنرمندان صنايع‌دستي استان‌هاي كشور در نخستين كاروان صنايع‌دستي ايران در 60غرفه عرضه مي‌شود.

  • صادرات 100ميليارد ريال صنايع دستي به روسيه

طاهري‌فر همچنين با اشاره به فعاليت‌هاي بين‌المللي حاميان ميراث فرهنگي در بخش صنايع‌دستي ايران اعلام كرد كه براساس قرارداد شركت حاميان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري با روسيه، ايران بايد تا سقف 100ميليارد ريال صنايع‌دستي تا پايان سال آينده به آن كشور صادر كند. وي افزود: كالاهاي صادراتي به روسيه شامل سفال، زيورآلات سنتي و دستبافته‌هاي ايراني است و 25درصد از 100ميليارد ريال كالاي صادر شده به روسيه نيز سهم دستبافته‌هاي ايراني و فرش است.

به گفته مديرعامل شركت حاميان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري كشور، با تلاش‌هاي وزارت خارجه مذاكراتي نيز براي برپايي نمايشگاه صنايع‌دستي ايران در شهر وين اتريش در حال انجام است كه به‌زودي قرارداد آن منعقد مي‌شود.

طاهري فر همچنين اولويت اصلي كاروان صنايع‌دستي ايران را براي برپايي نمايشگاه صنايع‌دستي در استان‌هاي محروم كشور با هدف ايجاد اشتغال و رونق‌بخشي به توليد و فروش صنايع‌دستي در استان‌هاي محروم با هدف خروج آنها از ركود اقتصادي و بيكاري اعلام كرد.

  • جهاني‌سازي شهرهاي صنايع‌دستي و ايجاد رونق اقتصادي

بهمن نامورمطلق، معاون صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري گفته است كه كسب عنوان شهر جهاني مي‌تواند در حوزه اقتصادي به معرفي و فروش محصولات و دست آفريده‌هاي ايراني در سطح جهاني، تبديل‌شدن صنايع‌دستي ايران به برند بين‌المللي، جهاني‌سازي‌ و رونق كسب و كار هنرمندان و صنعتگران صنايع‌دستي كشور منتهي شود. او همچنين ابراز اميدواري كرده است كه با جهاني شدن مشهد و لالجين شاهد رشد روزافزون صنايع‌دستي در اين دوقطب جهاني باشيم.با افزوده‌شدن نام 2شهر مشهد و لالجين به فهرست شهرهاي جهاني صنايع‌دستي، ايران سومين و چهارمين شهر خود را در رديف شهرهاي جهاني صنايع‌دستي به ثبت رساند. پيش‌تر اصفهان و تبريز نيز عنوان شهرهاي جهاني صنايع‌دستي را از سوي شوراي جهاني صنايع‌دستي كسب كرده‌اند.

کد خبر 339441

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha