یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱
۰ نفر

ایالات و شهرهای آمریکا با برگزاری تظاهرات اعتراضی علیه خشونت پلیس و تبعیض نژادی، روزهای کم‌سابقه و ناآرامی را می‌گذراند.

آمریکا

در 2 روز گذشته در ده‌ها شهر تظاهرات اعتراضي عليه پليس برگزار شد كه برخي از اين تجمعات به زد و خورد با پليس، دستگيري ده‌ها معترض و همچنين مجروح شدن چند نيروي پليس منجر شد. در دالاس جايي كه روز جمعه 5 نيروي پليس در شليك مردان مسلح سياهپوست كشته و 8نفر ديگر مجروح شدند، مقر اصلي پليس به‌دليل تهديد به حمله و بمبگذاري، در محاصره نيروهاي امنيتي است.

در شهرهاي ديگر هم تدابير امنيتي مقرهاي پليس تشديد شده و اوضاع متشنج و ناآرام است. جنبش «جان سياهان هم ارزش دارد» در 3روز گذشته با برگزاري تجمع و تظاهرات در ده‌ها شهر و ايالت آمريكا، خواستار تداوم اعتراض‌ها شده‌است. در شهرهاي سن پال مينه‌سوتا و بتن‌روژ در لوئيزيانا، شهرهايي كه هفته گذشته شاهد كشته‌شدن 2شهروند سياهپوست توسط پليس بود، شرايط وخيم‌تر از ديگر شهرهاي آمريكاست. پليس براي متفرق كردن معترضان در اين دو شهر از گاز اشك‌آور و بمب‌هاي دودزا استفاده كرده‌است.

باراك اوباما عصر شنبه با نيمه‌تمام گذاشتن سفرش به لهستان، به دالاس رفت تا به افسران كشته شده پليس اداي احترام كند. او طي سخنراني درحالي‌كه تلاش مي‌كرد فضاي متشنج جامعه را آرام كند گفت، فكر نمي‌كند آمريكاآنطور كه ديگران مي‌گويند دوقطبي شده باشد. اين در حالي است كه جامعه آمريكا بيش از هرزمان ديگري دوقطبي و متفرق به‌نظر مي‌رسد. اعتراض سياهپوستان، خشم سفيدپوستان از حضور مهاجران و رنگين‌پوستان، ناخشنودي طبقه متوسط از ثروتمنداني كه يك درصد جامعه هستند اما 99درصد ثروت را دراختيار دارند از عواملي است كه به فضاي دوقطبي در جامعه آمريكا دامن زده است.

  • هشدار درباره سفر به آمريكا

دولت باهاما كه مجمع‌الجزايري در اقيانوس اطلس و از همسايگان آمريكاست، در اقدامي نادر به شهروندان خود به‌ويژه مردان جوان درباره سفر به آمريكا هشدار داده و گفته‌است درصورت روبه‌رو شدن با پليس آمريكا نهايت احتياط را به خرج دهند. حدود 90درصد از ساكنان باهاما را سياهپوستان تشكيل مي‌دهند.

کد خبر 339541

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha