اعضای شورای شهر تهران دیروز طرح «لغو مصوبه اختیارات تفویض شده به شهرداری تهران» را مورد بررسی قرار دادند.

شورای شهر

طرحي كه در نهايت يك فوريت آن رأي لازم را كسب نكرد و براي بررسي عادي به كميسيون‌ها بازگشت. احمد حكيمي‌پور ‌طراح اين طرح‌ در خصوص دلايل ارائه ‌ اين طرح گفت: شورا اختياراتي دارد كه در راستاي آن اختيارات، بايد بر حسن اجراي برنامه‌ها و مصوبات نظارت داشته باشد اما به‌عنوان نمونه در تمام گزارش‌هاي حسابرسي عدم‌ارائه اطلاعات از سوي شهرداري مطرح مي‌شود. وي افزود: ما اختيارات داريم ولي شفافيتي وجود ندارد كه بخواهيم نظارت كنيم.

در ادامه جلسه اعضاي موافق و مخالف يك فوريت طرح نظرات خود را مطرح كردند كه آنها را در جدول مي‌خوانيد. گفتني است رئيس شورا هم درباره پيشنهاد اصلاح عنوان طرح از لغو اختيارات به بازنگري اختيارات تفويض شده گفت: ابتدا بايد يك فوريت طرح به رأي گذاشته شود و بعد در كميسيون‌ها مورد برسي قرار گيرد.

هنگام بررسي اين طرح الهه راستگو يكي از اعضاي شورا بود كه تذكري را خطاب به حكيمي‌پور بيان كرد.وي رسانه‌اي شدن طرح كاهش اختيارات شهردار به‌عنوان يكي از موضوعات داخلي جلسه گذشته شورا را پيش از تعيين تكليف آن اقدامي نامناسب خواند و گفت: بنده نيز به برخي اقدامات شهرداري تهران معترضم و قطعا درجاي خود به بيان آن خواهم پرداخت. راستگو باتأكيد براينكه در مديريت كلان بروز برخي اشتباهات ناخواسته، قطعي و غيرقابل كتمان است، اظهار داشت: سلب اختيارات از شهرداري تهران تنها كندي روند سرعت توسعه شهر را موجب مي‌شود كه اين مسلما به ضرر شهر و شهروندان است. رئيس كميته مشاركت‌هاي مردمي شوراي شهر تهران درخواست كرد طرح كاهش اختيارات شهردار به اصلاح اختيارات شهردار تغيير كند.

پس از اين، چمران رئيس شوراي شهر تهران نسبت به طرح چنين مسئله‌اي واكنش نشان داد و گفت: فضاهاي سياسي كه ايجاد مي‌شود قطعا و يقينا به نفع هيچ يك از اعضاي شورا نيست و مردم نيز از اين برخوردها استقبال نمي‌كنند. چمران با اشاره به ديدار اعضاي شورا با مقام معظم رهبري در ابتداي كار چهارمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران گفت: در آن ديدار مقام معظم رهبري تأكيد كردند دوره‌اي كه از شورا‌ها گذشت دوره‌اي بود كه افكار مختلف در كنار هم كار مي‌كردند و اين يعني اصل همفكري و مشورت.

جلسه ديروز شوراي شهر تهران تحت‌تأثير شهادت آتش‌نشان علي قانع قرار داشت. اين آتش‌نشان فداكار در نخستين ساعات بامداد روز جمعه حين عمليات اطفاي حريق يك‌ساختمان چهارطبقه واقع در محله جنت‌آباد به شهادت رسيد. پيكر اين شهيد روز گذشته از جلوي ساختمان شوراي شهر تهران در خيابان بهشت تشييع شد. جداي از مراسم تشييع، اعضاي شوراي شهر نيز در جريان دويست و هفتاد و ششمين جلسه خود به بررسي موضوعات آتش‌نشاني پرداختند. در اين بين مجتبي شاكري، رئيس كميته نامگذاري معابر از پيشنهاد نامگذاري ايستگاه 69 آتش‌نشاني به نام آتش‌نشان شهيد «علي قانع» خبر داد. اين اقدام پس از تصويب در صحن شورا صورت مي‌گيرد.

ديروز مهدي چمران هم جلسه را با پرداختن به همين موضوع آغاز كرد. رئيس شوراي شهر تهران با اشاره به لزوم توجه به آموزش نيروهاي امدادي و بهره‌مندي از تجهيزات به‌روز گفت: شهيد دكتر چمران همواره بر اين عقيده بودند كه در عمليات‌ها بايد كمترين تلفات را داشته باشيم و دقيقا اين رويه نيز امروز بايد ادامه يابد چراكه نيروي انساني داراي اهميت است. به گفته چمران آموزش‌هاي سازمان آتش‌نشاني در سطح خاورميانه بهترين است و جوانان اين سازمان در آزمون‌هاي بين‌المللي نيز بهترين نمره‌ها را دريافت مي‌كنند. همچنين قرار است تا سازمان آتش‌نشاني گزارشي به صحن شورا ارائه كند.

رحمت‌‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران هم در ادامه درباره لايحه به‌روزرساني تجهيزات آتش‌نشاني صحبت كرد. وي گفت: براي اين لايحه ابتدا شهرداري بودجه هزار ميليارد توماني پيش‌بيني كرده بود كه در نهايت به 600ميليارد تومان طي برنامه 5ساله تقليل يافت. اينطور كه وي اظهار كرد در بررسي اين لايحه در صحن، اعضا بر ارائه لايحه محل تأمين درآمد از سوي شهرداري تأكيد كردند و اكنون لايحه آماده شده و در هفته جاري در دستور كار صحن قرار خواهد گرفت.

وي اظهار اميدواري كرد كه با تصويب لايحه مورد اشاره فرصت ارتقاي تجهيزات براي سازمان آتش‌نشاني فراهم شود. حافظي با بيان اينكه سال گذشته 140ميليارد تومان اعتبار از محل 2درصد عوارض براي ارتقاي تجهيزات آتش‌نشاني مصوب شد، اعلام كرد: تاكنون 25ميليارد تومان از اين منابع به آتش‌نشاني پرداخت شده است. وي همچنين از شهرداري تهران خواست تا براي بهبود وضعيت خانواده شهيد قانع، آتش‌نشان فداكار اقدامات لازم را داشته باشد.

پس از حافظي رئيس كميته ايمني شورا درخصوص دستورالعمل اعطاي تسهيلات به جان‌‌باختگان فداكار آتش‌نشاني صحبت كرد. معصومه آباد با اشاره به اينكه سال گذشته لايحه‌اي در اين خصوص به تصويب رسيد اما همچنان نارسايي‌هايي در آن وجود دارد، افزود: لازم است تمهيداتي انجام گيرد، آتش‌نشاناني كه حين ماموريت دچار حادثه منجر به شهادت مي‌شوند، با هر سابقه‌اي كه دارند تا رسيدن به سن بازنشستگي، در حالت اشتغال قرار گرفته و وراث حقوقشان را با 30سال سابقه دريافت كنند. به گفته وي متأسفانه اين موضوع به پيشنهاد معاونت منابع انساني شهرداري حذف شد.

به گفته وي پرداخت تسهيلات به بازماندگان 41شهيد سازمان آتش‌نشاني مبلغ قابل توجهي نخواهد بود. احمد دنيامالي، رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شورا نيز با اشاره به شهادت آتش‌نشان علي قانع، گفت: بررسي علت اين موضوع بايد به‌صورت دقيق‌تر صورت گيرد. مجتبي شاكري هم ارائه طرح و لايحه براي رفع كاستي‌ها و ارتقاي تجهيزات قشر ايثارگر آتش‌نشانان را وظيفه‌اي بر دوش شورا و شهرداري دانست.

  • استقرار پليس و ايجاد بورس لوازم خانگي؛ راه‌حل خيابان 17شهريور

در دويست و هفتاد و ششمين جلسه شوراي شهر تهران مسائلي راجع به گلايه اهالي ساكن خيابان 17شهريور پايتخت هم از سوي چند عضو مطرح شد. مجتبي شاكري، عضو كميسيون فرهنگي- اجتماعي در اين خصوص گفت: تنها با نامگذاري يك‌معبر به‌عنوان راسته فرهنگي اين هدف محقق نخواهد شد؛‌ بافت جمعيتي افرادي كه در يك‌محله تردد مي‌كنند، سكونت علما در محله، برگزاري كلاس‌هاي درس و نظاير آن مي‌تواند يك محله را به راسته فرهنگي تبديل كند. اسماعيل دوستي، عضو كميسيون عمران و حمل‌ونقل شورا نيز پيشنهادي را در اين رابطه مطرح كرد.

وي گفت: با صحبتي كه با اهالي اين محدوده داشتم به اين نتيجه رسيديم كه اين محور را نمي‌شود باز كرد. وي افزود: در عين حال استقرار مديريت واحد در راستاي هدايت دائم در اين محدوده، ايجاد بورس محصولات ازجمله بورس لوازم خانگي و استقرار پايگاه پليس در راستاي تأمين رفاه و امنيت ساكنان ازجمله راه‌هاي برون رفت از معضلات به‌وجود آمده در خيابان 17شهريور است.

جدول

کد خبر 340268

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha