میلان به‌مدت یک هفته میزبان موزه‌ها و موزه‌داران جهان بود.

موزه

از ايران نيز بيش از 35عضو كميته ملي موزه‌هاي ايران زيرمجموعه ايكوم جهاني و همراهان ايكوم ايران در اين نشست حضور يافتند تا علاوه بر معرفي فعاليت‌هاي موزه‌اي و موزه‌هاي ايران در نشست‌هاي ايكوم، پيشنهادهاي هيأت اجرايي ايكوم ايران به‌منظور تشكيل نيروي واكنش سريع براي حفاظت از آثار تاريخي كشورهاي درگير جنگ و بحران، تشكيل كميته موزه‌هاي كشورهاي عضو نوروز و محوريت ايران براي برپايي اجلاس‌هاي جهاني يونسكو به تصويب مقامات ارشد ايكوم با عضويت 120كشور جهان تصويب شود.

سيد احمد محيط طباطبايي مسئول ايكوم ايران كه هفته گذشته براي شركت در نشست جهاني كميته موزه‌هاي جهان در ميلان ايتاليا حضور داشت به همشهري گفت كه اجلاس امسال ايكوم جهاني با اجلاس‌هاي قبلي كميته موزه‌هاي جهان در سال‌هاي پيش براي ايران بسيار متفاوت بود.

او از تصويب طرح ايران براي تشكيل نيروي واكنش سريع حفاظت از آثار تاريخي و موزه‌اي كشورهاي در جنگ و بحران خبر داد و گفت: اين نيرو شبيه به كلاه آبي‌هاي سازمان ملل يا اعضاي نيروهاي صليب سرخ و هلال احمر است اما به جاي نجات انسان‌ها به نجات اشياي موزه‌اي و آثار تاريخي كشورهاي درگير در جنگ‌ مي‌پردازد.

محيط طباطبايي، همچنين با تشريح دستاوردهاي حضور هيأت ايران در نشست جهاني كميته موزه‌هاي جهان و توافقات انجام شده با كميته‌هاي ملي كشورها و مسئولين ايكوم افزود: حضور پروفسور مارتين هينز رئيس كميته جهاني موزه‌ها در روز جهاني موزه در تهران موجب شد كه رئيس كميته و هيأت اجرايي ايكوم جهاني نسبت به فعاليت‌هاي موزه‌اي در ايران شناخت پيدا كنند و تفاهمنامه‌هاي ايكوم ايران با كميته جهاني در دفتر كار رئيس ايكوم جهاني در ميلان به امضا رسيد.

او گفت: يكي از مهم‌ترين مواردي كه ايران پيگيري كرد و توافق نسبت به آن حاصل شد، تشكيل يك گروه كوچك در حوزه كشورهاي عضو نوروز در زير مجموعه گروه اصلي آسپك بود و ايران توانست با معرفي عامل فرهنگي نوروز گام مهمي در تصويب تشكيل گروه نوروز در زيرمجموعه ايكوم همچون ايكوم عرب و اروپا بپردازد.

آنطور كه سيداحمد محيط طباطبايي به همشهري اعلام كرده است، برخي از 12كشور عضو نوروز نيز با تشكيل كميته موزه‌هاي نوروز به پيشنهاد ايران موافقت كرده‌اند و رايزني‌ها براي تصويب نهايي اين پيشنهاد ادامه دارد و كميته جهاني نيز موافقت خود را با اين پيشنهاد ايران اعلام كرده است.

او تشكيل نيروي واكنش سريع نجات اشياي موزه‌اي و آثار تاريخي كشورهاي درگير جنگ را يكي از دستاوردهاي مهم ايران و يكي از 4پيشنهاد اصلي ارائه شده در اجلاس ايكوم در ميلان خواند كه به صحن علني نشست آمد و مورد تصويب نيز قرار گرفت. او گفت كه پيشنهاد ايران در‌ماه ژوئن سال آينده ميلادي در نشست پاريس ابلاغ و اجرايي مي‌شود.

به گفته مسئول ايكوم ايران، با پيگيري‌هاي انجام شده در ميلان قرار شد توافقنامه نشست جهاني كميته مرمت و حفاظت آثار تاريخي ايكوم براي سال 2020در ايران سال آينده در نشست كپنهاك دانمارك كميته حفاظت از اشياي تاريخي امضا شود. همچنين در مذاكره با كميته موزه شناسي ايكوم جهاني مشهور به ايكوفوم قرار شد به‌رغم مخالفت نماينده اسرائيل، ‌اجلاس جهاني ايكوفوم سال 2018در ايران برگزار شود.

او از تهيه فهرست قرمز آثار تاريخي ايران براي مصون ماندن اين آثار از سرقت و قاچاق اشياي تاريخي خبر داد و گفت: قرار است در سال 2018نيز فهرست قرمز اشياي تاريخي ايران تقديم ايكوم جهاني شود تا از قاچاق و سرقت آثار تاريخي ايران جلوگيري شود.

محيط طباطبايي همچنين از مجوز ترجمه كد اخلاق جهاني ايكوم به فارسي خبر داد كه براساس آن رفتار يك موزه‌دار و تعهدات اخلاقي جهاني او در ايران مشخص شود. همچنين قرار است كميته آموزش ايكوم كه پيش‌تر در پكن برگزار مي‌شد علاوه بر چين براي اعضاي ايكوم در ايران نيز برگزار شود.

کد خبر 340423

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha