دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین - محمد رسولی: یکی از مشکلات و درگیری‌های فکری کاربران تجهیزات دیجیتال، کمبود فضای ذخیره‌سازی اطلاعات است و اینکه آیا تکنولوژی جوابگوی رشد سریع حجم اطلاعات آنها خواهد بود یا خیر؟

شرکت هیتاچی به کاربران دنیای دیجیتال اعلام کرده نگران فضا نباشند و تا می‌توانند فایل‌ ذخیره کنند زیرا متخصصان این شرکت موفق شده‌اند با استفاده از تکنولوژی نسل جدید GMR هاردهای با ظرفیت بالا تولید کنند.

بنابر این گزارش هیتاچی تا سال 2011 موفق خواهد شد هارد دیسک 4 ترابایتی برای کامپیوترهای رومیزی و هارد دیسک 1 ترابایتی برای نوت‌بوک‌ها تولید کند.

به این ترتیب کاربران تجهیزات مولتی‌مدیایی دیجیتال دیگر نگرانی نخواهند داشت و می‌توانند از دوربین‌های دیجیتال و موزیک‌پلیرهای خود استفاده کنند زیرا سقف حافظه آنها به این زودی‌ها پر نخواهد شد.

لازم به ذکر است که این نوآوری باعث چهار برابر شدن حافظه هارد دیسک‌ها نسبت به محصولات موجود خواهد شد.

به طور استاندارد یک ترابایت هارد دیسک، توانایی ذخیره متنی حدود یک میلیون کتاب، 250 ساعت فیلم با کیفیت بالا و یا 250 هزار عدد فایل موسیقی  را دارا می‌باشد.

هارد دیسک که در واقع حافظه جانبی مهم تمام کامپیوترها محسوب می‌شود و مهم‌ترین محل ذخیره دائمی اطلاعات است، دارای دیسک‌های مختلف در داخل یک محفظه است که هدهای نویسنده و خواننده با حرکت بر روی سطح دیسک‌ها اقدام به خواندن یا نوشتن می‌کنند.

هارد دیسک‌ها از چندین سال پیش تا کنون دارای سایز ثابتی بوده و حتی کوچکتر نیز شده‌اند با این تفاوت که حجم آنها رو به افزایش است. پیشرفت تکنولوژی در این سخت‌افزار با قرار دادن حجم بیشتری از اطلاعات در فضای کمتر بوده است که به تمهیدات خاصی نیاز داشت که نوع و ماده استفاده شده در دیسک‌ها یکی از آنها بود.

علاوه بر آن هد هارد نیز باید علاوه بر حساسیت بیشتر ، توانایی خواندن و نوشتن در فضای کمتر را داشته باشد و همچنین سایز کوچکی داشته باشد.

از سال 2000 و با شناسایی تکنولوژی موسوم به GMR این امکان پیش آمد که در دیسک‌های بسیار نازک موجود در هارد (که با فاصله بسیار نزدیک به هم قرار دارند)، کوچکترین تغییرات مغناطیسی قابل شناسایی و ثبت باشد و همین موضوع باعث شد که حجم هارد دیسک‌ها هرساله حداقل دوبرابر شود.

اما در سال اخیر به نظر می‌رسد که GMR‌به سقف خود رسیده باشد و احتیاج به تغییرات عمده و یا حتی تغییر نسل و معماری داشته باشد. به همین دلیل نسل جدید GMR توسط هیتاچی [دو فیزیکدان اروپایی که جایزه نوبل فیزیک را از آن خود کردند در واقع این نسل جدید را معرفی کرده‌اند]

شرکت هیتاچی مدعی است که هدهایی با مقیاس 30 الی 50 نانومتر ساخته است که معادل یک دوهزارم قطر موی نرمال انسان است. دیگر شرکتهای سازنده هارد دیسک نیز در حال کار بر روی نسل جدید GMR  هستند و به نظر می‌رسد تا سال 2009 تمام آنها سیستم خود را به این تکنولوژی جدید تغییر دهند.

Rasouli@Hamshahri.org

کد خبر 34050

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز