مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۶ - ۰۷:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مرکز ملی مطالعات و سنجش افکار عمومی از رضایت 5/84 درصدی شهروندان تهرانی از خدمات شرکت راه آهن شهری تهران و حومه خبر داد.

به گزارش سما به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ، از این میزان رضایت 2/57 درصد از مترو بسیار زیاد و زیاد بوده و 2/27درصد نیز رضایت نسبی داشته اند.

در این نظر سنجی 759 نفر شرکت داشتند که از این تعداد 52 درصد برای رفتن به محل کار ، 21 درصد برای رفتن به مراکز آموزشی ، 15 درصد برای رفتن به مراکز خرید و 12 درصد نیز برای سایر اهداف از مترو استفاده می کنند.

بر اساس این گزارش از مجموع پاسخ گویان در این نظر سنجی 49 درصد توسط اتوبوس ، 27 درصد توسط تاکسی و 19 درصد با پای پیاده به ایستگاه های مترو می روند که استفاده نیمی از مسافران مترو از اتوبوس جهت رسیدن به ایستگاه اهمیت همنگی این دو وسیله نقلیه را نشان می دهد.

هماهنگی ایستگاه‌های مترو و اتوبوس در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد و بر این اساس در حال حاضر 81 درصد مسافران مترو از مجاورت ایستگاه های اتوبوس و مترو با یکدیگر رضایت دارند ، ضمن آنکه 62 درصد نیز از رفت و آمد و حضور تاکسی‌ها در ایستگاه‌های مترو راضی هستند.

این گزارش می افزاید از مجموع مسافران تنها 42 درصد از بلیت‌های سفری استفاده می‌کنند و این در حالی است که 32 درصد بلیت‌های مدت دار و 24 درصد نیز بلیت های مبلغ‌دار را مورد استفاده قرار می دهند که استقبال 56 درصدی از بلیت های اعتباری نشان دهنده رضایت مسافران از این نوع بلیت هاست.

این گزارش حاکی است در حالی که 76 درصد از پاسخ گویان با تفکیک خانم ها و آقایان در مترو موافق اند و تنها 9 درصد مخالف این موضوع هستند ، 43 درصد پاسخ گویان خواستار اختصاص تعداد واگن های بیشتر به بانوان شده اند.

نکته جالب این نظر سنجی رضایت 86.5 درصدی مسافران از تمیزی و نظافت ایستگاه‌ها و سکوها و رضایت 80.5 درصدی از تمیزی و نظافت واگن‌ها است، در حالی که تنها 2.5 درصد مسافران از تمیزی ایستگاه ها و سکوها و 4.5 درصد از تمیزی واگن‌ها رضایت نداشته اند.

از دیگر نکات جالب توجه نظرسنجی مذکور رضایت کامل 81.5 درصد مسافران از رفتار اجتماعی کارکنان مترو و رضایت نسبی 15 درصد دیگر از نحوه برخورد پرسنل مترو است.

همچنین 82 درصد مسافران بهای بلیت مترو را بسیار خوب ارزیابی کرده و 81.5 درصد از سرعت مترو بسیار راضی بوده اند.

اطلاع رسانی در مترو از دیگر موضوعات مورد ارزیابی بوده که 73 درصد مسافران از وضعیت اطلاع رسانی داخل سکوها و 68 درصد از وضعیت اطلاع رسانی داخل واگن ها اظهار رضایت کرده اند.

بر اساس این گزارش 59 درصد مسافران از سیستم تهویه سکوها کاملا راضی و 24 درصد نسبتا راضی بوده اند و از سیستم تهویه داخل واگن ها هم 53 درصد رضایت کامل و 27 درصد رضایت نسبی داشته اند.

ایمنی و امنیت مترو مترو هم موضوع مهمی است که 72 درصد مسافران آن را بسیار خوب و خوب ارزیابی کرده اند و 22 درصد نیز از آن رضایت نسبی داشته اند و این درحالیست که 70 درصد مسافران از راحتی و آسایش سفر با مترو کاملا راضی و 62 درصد نیز نسبتا راضی بوده اند.

همچنین 60 درصد از مسافران از زمان بندی حرکت قطارها کاملا راضی و 29 درصد نسبتا راضی بوده اند و علاوه بر آن 57.5 درصد از فاصله زمانی حرکت قطارها رضایت کامل و 28 درصد نیز رضایت نسبی داشته اند.

این گزارش حاکیست 82 درصد مسافران اعتقاد دارند مترو اثر بسیار زیاد و زیادی در کاستن از بار ترافیک دارد و 14.5درصد نیز معتقدند مترو در کاهش ترافیک تاثیر نسبی دارد.

بر اساس این نظر سنجی 43 درصد پاسخ گویان معتقدند میزان استفاده از وسایل نقلیه عمومی بعد از اجرای طرح سهمیه بندی بنزین بیشتر شده و 30 درصد اعتقاد دارند میزان استفاده از مترو افزایش یافته و به طور مشخص 39 درصد پس از سهمیه بندی بنزین از مترو استفاده می کنند.

 مرکز ملی مطالعات و سنجش افکار عمومی در جمع بندی خود از این نظرسنجی‌ از مترو به عنوان یکی از اساسی‌ترین روش‌های حمل و نقل عمومی با مزایای بسیار زیاد نسبت به سایر شیوه‌های حمل و نقلی نام برده و خواستار توجه هرچه بیشتر به راه آهن شهری تهران و حومه به منظور افزایش بیش از پیش کیفیت و کمیت خدمات رسانی متروی پایتخت به شهروندان تهران و حومه آن شده است.

کد خبر 34084

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز