همشهری آنلاین: طلای جهانی در معاملات سه‌شنبه ۱۲ مردادماه با وجود ضعیف‌ شدن انتظارات برای افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در آینده نزدیک، تحت تاثیر صعود ارزش دلار اندکی کاهش یافت.

به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات سه‌شنبه 12 مردادماه بازار سنگاپور ۰.۳ درصد کاهش یافت و به ۱۳۴۸.۴۶ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه ۰.۲ درصد افزایش یافته و در ۱۳۵۲.۸۵ دلار بسته شده بود.

در بازار نیویورک، هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر ۰.۳ درصد کاهش یافت و در ۱۳۵۵.۲ دلار ایستاد. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه ۲.۱۰ دلار یا ۰.۲ درصد افزایش یافت و در ۱۳۵۹.۶۰ دلار بسته شد.

شاخص دلار که ارز آمریکا را در برابر سبدی از شش ارز بزرگ دنبال می‌کنند ۰.۱ درصد رشد کرد و به ۹۵.۸۲۴ واحد رسید. این شاخص هفته گذشته تا رکورد پایین ۹۵.۳۸۴ واحد افت کرده بود و شاهد بزرگ‌ترین کاهش در سه ماه گذشته بود.

یک معامله‌گر ژاپنی به رویترز گفت: قوی‌ شدن ارزش دلار آمریکا، قیمت طلا را اندکی پایین آورده است. طلا و دلار معمولا رابطه معکوس دارند و صعود دلار، طلا را که به این ارز قیمت‌گذاری می‌شود برای دارندگان ارزهای دیگر گرانتر می‌کند.

قیمت‌های نفت پس از این که در معاملات روز گذشته به پایین۴۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد، در اوایل معاملات روز سه‌شنبه اندکی افزایش یافت، اما معامله‌گران می‌گویند بازارهای نفت به دلیل عرضه اضافی همچنان تحت فشار نزولی قرار دارند با این همه ادوارد مایر، تحلیلگر شرکت INTL FCStone در یادداشتی نوشت: ضعف نفت تاکنون تاثیر چندانی بر قیمت طلا نداشته است که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران همچنان تحت تاثیر عدم افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در کوتاه‌مدت قرار دارند.

ویلیام دادلی، رئیس بانک فدرال نیویورک روز دوشنبه اظهار کرد: بانک مرکزی باید به دلیل طولانی‌شدن ریسک‌های متوجه اقتصاد آمریکا در افزایش نرخ‌های بهره محتاط باشد. چنین اظهاراتی احتمال افزایش نرخ‌های بهره تا پایان سال را ضعیف می‌کند.

طلا به افزایش نرخهای بهره حساس است زیرا نرخهای بالاتر هزینه نگهداری این فلز را افزایش می‌دهد و با حمایت از ارزش دلار، طلا را برای دارندگان ارزهای دیگر گرانتر می‌کند.

در این بین به نظر می‌رسد بانک مرکزی انگلستان آماده است در نشست هفته جاری خود نرخ‌های بهره را برای نخستین بار از سال ۲۰۰۹ کاهش دهد. این اقدام با هدف حمایت از اقتصاد انگلیس در برابر تبعات خروج این کشور از اتحادیه اروپا انجام می‌گیرد.

ذخائر "اس پی دی آر گولد تراست" که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا است روز دوشنبه ۰.۶۲ درصد افزایش یافت و به ۹۶۴.۰۳ تن رسید.

طلا امسال تحت تاثیر تقاضا برای دارایی امن که پس از ترک انگلیس از سوی اتحادیه اروپا و خودداری بانک مرکزی آمریکا از افزایش نرخها و حمایتی که از گسترش سیاستهای انبساطی سایر بانکهای مرکزی جهان پیدا کرده، ۲۷ درصد رشد قیمت داشته است.

در میان سایر فلزات ارزشمند، پلاتین در معاملات روز قبل به بالاترین قیمت در ۱۴ ماه گذشته صعود کرده بود و با ۰.۴ درصد کاهش، در ۱۱۵۲.۴۹ دلار ایستاد. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری پس از ثبت بالاترین قیمت ۱۳ ماه گذشته در روز دوشنبه، ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۷۱۵.۴۰ دلار رسید. هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۴ درصد افزایش یافت و ۲۰.۵۳ دلار معامله شد.

کد خبر 341938

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha