همشهری آنلاین: رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه از امریکا خواسته است فتح الله گولن، شخصیت مخالف آنکارا را به این کشور مسترد کند.

اردوغان روز چهارشنبه (20 مرداد) در جمع هزاران نفر از طرفداران دولت که مقابل کاخ ریاست جمهوری در آنکارا، پایتخت ترکیه تجمع کرده بودند گفت واشنگتن باید بین ترکیه و گولن یکی را انتخاب کند.

به گزارش پرس تي وي، آنکارا فتح الله گولن را که در تبعیدی خود خواسته در پنسیلوانیای امریکا به سر می برد، عامل کودتای نافرجام در ترکیه می‌داند؛ کودتایی که موجب تیره شدن روابط ترکیه با امریکا و اتحادیه اروپا شده است.

اردوغان افزود: «امریکا دیر یا زود انتخاب خواهد کرد. یا ترکیه یا گولن. آنها یا تروریست کودتاچی گولن را انتخاب می‌کنند یا کشور دموکراتیک ترکیه را. آنها باید انتخاب کنند.»

وی خاطرنشان کرد ترکیه برای اثبات آنچه که ایفای نقش گولن در کودتای نافرجام در این کشور می‌خواند «85 جعبه حاوی پرونده» به واشنگتن ارسال کرد.

واشنگتن تا کنون از استرداد گولن به ترکیه خودداری کرده و می‌گوید برای این کار نیازمند دریافت مدارکی دالّ بر دست داشتن وی در کودتای نافرجام در ترکیه است.

گولن بارها هر گونه دست داشتن در این کودتا را رد کرده و هشدار داده که این اتهامات می‌تواند یکی از شگردهای حزب حاکم ترکیه (حزب عدالت و توسعه) برای مستحکم کردن جایگاه خود در رأس قدرت باشد.

در کودتای نافرجام بامداد 26 تیر در ترکیه گروهی از نیروهای ارتش این کشور با هدف سرنگونی دولت یک عملیات نظامی را در استانبول و آنکارا آغاز کرده بودند که با همکاری مردم و نیروهای امنیتی خنثی شد؛ در جریان این کودتا حدود 300 تن کشته و هزار نفر زخمی شدند.

پس از آن دولت آنکارا موج گسترده‌ای از بازداشت‌ها را آغاز کرد؛ دولت دهها هزار نفر از نیروهای نظامی، پلیس، قضات، اساتید دانشگاه و معلمین و کارمندان دولت را بازداشت و تعلیق کرده و یا تحت پیگرد قرار داده است.

دادگاهی در استانبول هفته گذشته حکم بازداشت گولن را صادر کرد. دادستانان در این حکم گولن را به صدور فرمان اجرای کودتای نافرجام در این کشور متهم کردند.

کد خبر 342878

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha