چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۲
۰ نفر

اسدالله افلاکی: رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی که ۱۲مردادماه جاری درگفت‌وگو با همشهری از شیوع آفت برگ‌خوار در رویشگاه‌های شمشاد در جنگل‌های هیرکانی خبر داده‌بود، روز گذشته به همشهری گفت: طی ۳سال اخیر حدود ۴۰میلیون اصله درخت شمشاد براثر هجوم آفات به رویشگاه‌های هیرکانی نابود شده و اگر روند مقابله با آفات به شکل موجود تداوم داشته باشد، بدون‌شک در آینده باید منتظر وقوع فجایع بدتر در جنگل‌های شمال باشیم.

نابودی ۴۰ میلیون درخت شمشاد

 دكتر هادي كيادليري با اشاره به اينكه گروه‌هايي در بخش‌هايي از جنگل اقدامات عملي هم صورت داده‌اند، كمبود اعتبار، نبود تجهيزات و كمبود كارشناس را مهم‌ترين عوامل توسعه آفات در جنگل‌هاي شمال عنوان كرد و افزود: اين آفت ابتدا در حاشيه هتل خزر چالوس مشاهده شد اما اكنون به ساير مناطق جنگلي در حال سرايت است و 50درصد از شمشادهاي سيسنگان هم مبتلا شده است.

كيادليري كه دكتراي علوم جنگل دارد، مقابله با آفت را نيازمند برنامه‌اي جامع دانست و افزود: براي نجات جنگل ضروري است برنامه‌اي جامع كه همه منطقه را پوشش دهد، تدوين شود كه البته تدوين اين برنامه نيازمند اعتبار و تجهيزات است.

اين استاد دانشگاه ضمن ابراز تأسف از بي‌توجهي مسئولان خاطرنشان كرد: با آنكه بيش از 10روز از رسانه‌اي‌شدن ابتلاي شمشادها به آفت مي‌گذرد، اما سازمان حفظ نباتات وزارت جهادكشاورزي هنوز هيچ واكنشي نسبت به اين موضوع نشان نداده است؛ همچنان‌كه سازمان حفاظت محيط‌زيست هم كه متولي ذخيره‌گاه‌هاي جنگلي است، نسبت به بروز اين آفت بي‌توجه است. اين درحالي است كه شمشادها علاوه برآنكه ذخيره جنگلي محسوب مي‌شوند و به‌دليل منحصربه‌فرد بودن‌شان اهميت جهاني دارند، در داروسازي از اهميت بسيار بالايي برخوردارند به‌طوري كه اكنون داروي جديد ضد‌سرطان و داروي متوقف‌كننده ايدز را از همين درخت تهيه مي‌كنند. با وجود اين ما 40هزارهكتار از 70هزار هكتار رويشگاه شمشاد را از دست داده‌ايم و 30هزار هكتار آن هم در معرض نابودي است.

وي توقف بهره‌برداري از جنگل و اجراي طرح تنفس جنگل را يك ضرورت عنوان كرد و گفت: بخش جالب ماجرا اينجاست كه وقتي از شيوع آفت باخبر شديم، از مسئولان منابع طبيعي استان كمك خواستيم اما آنها در پاسخ گفتند كه كارشناسان در حال نشانه‌گذاري براي قطع درختان با هدف بهره‌برداري از جنگل هستند. وقتي سالانه حدود 150ميلياردتومان از جنگــــل‌ها بهره‌برداري مي‌شود، چرا بايد براي مقابله با آفت، 10ميليون تومان اعتبار وجود نداشته باشد؟ آيا وظيفه ما بهره‌برداري از جنگل است يا حفاظت از آن؟ آيا براي مقابله با آفت بايد با التماس از 4مجري و صاحب هتل پول بگيريم؟ آنهايي كه طرفدار بهره‌برداري از جنگل هستند و با طرح تنفس جنگل(توقف بهره‌برداري) مخالفت مي‌كنند، چرا وقتي هجوم آفات جنگل را تا آستانه بحران پيش مي‌برد، سكوت مي‌كنند؟

  • استمداد سازمان جنگل‌ها از مسئولان براي نجات شمشادها

مهندس مسعود منصور، معاون حفاظت و امور اراضي سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور در گفت وگو باهمشهري با اعلام اينكه اين آفت وارداتي است و براي نخستين بار در كشور و در غرب مازندران مشاهده شده، گفت: اكنون دامنه شيوع اين آفت كه فقط شمشاد ميزبان آن است فراتر از شمشادهاي مازندران به شمشادهاي گيلان هم سرايت كرده و در رضوانشهر و بخش‌هاي كوچكي از جنگل‌هاي آستارا مشاهده شده است. وي درباره مقابله با اين آفت هم گفت: جمع‌آوري شفيره‌ها و امحاي آن، قرنطينه و آموزش سريع كارشناسان از اقداماتي است كه در حال اجراست. علاوه بر اين، روش‌هاي كنترل آفت ازجمله استفاده از تله‌هاي نوري و همچنين محلول پاشي هم در دستور كار قرار دارد. منصور ضمن تاكيد بر وضعيت بحراني شمشادها از مسئولان خواست با تامين اعتبار به سازمان جنگل ها در دفع اين آفت كمك كنند. او تأكيد كرد: مقابله با اين آفت كه علاوه بر شمشادها در باغات و فضاي سبز شهري هم مشاهده شده و در حال گسترش است نيازمند عزم همگاني و حمايت همه سازمان‌ها ونهادهاست و سازمان جنگل‌ها ومراتع به تنهايي قادر به دفع اين آفت نيست.

کد خبر 343462

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha