مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۸
۰ نفر

معصومه حیدری‌پارسا: سرپرست مرکز پزشکی خاص شرق از کمبود سرم نرمال سالین ویژه بخش‌های دیالیز و شیمی‌درمانی خبر می‌دهد اما رئیس سازمان غذا و دارو این کمبود را تکذیب کرده و می‌گوید: سرم تزریقی به اندازه کافی موجود است و فردی که این ادعا را مطرح کرده است نتوانسته به‌دلیل مشکلات بدهی با یک شرکت پخش، محصولی را دریافت کند و این موضوع ربطی به موجودی کل کشور ندارد.

کمبود سرم

مسئول مركز پزشكي خاص شرق البته مسئله كمبود را منحصر به‌خود ندانسته و مي‌گويد، چنانچه ظرف چند روز آينده مشكل سرم مورد نظر حل نشود، شماري از مراكز دياليز ناگزير از تعطيلي بخش‌هاي خود خواهند بود.

  • مراكز دياليز هيچ‌گونه بدهي به شركت‌هاي پخش ندارند

معضل كمبود سرم مربوط به ديروز وامروز نيست، سال گذشته كمبود سرمي كه 2هزار تومان قيمت داشت، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و امسال نيز هر چند‌ماه يك‌بار اين موضوع از سوي افراد مختلف عنوان مي‌شود. سرپرست مركز پزشكي خاص شرق اما در گفت‌وگو با همشهري همچنان بر كمبود سرم نرمال سالين ويژه بخش‌هاي دياليز و شيمي‌درماني تأكيد كرده و مي‌گويد: در اين زمينه هيچ‌گونه بدهي به شركت‌هاي پخش وجود ندارد و چنانچه ظرف چند روز آينده مشكل سرم مورد نظر حل نشود شماري از مراكز دياليز ناگزير از تعطيلي بخش‌هاي خود خواهند بود.

اميرمهدي موسوي مي‌گويد: آنچه امروز مراكز دياليز نه البته بخش‌هاي بيمارستاني با آن مواجه هستند كمبود جدي سرم است و تكذيب كردن دردي از مشكل ما دوا نمي‌كند؛ واقعيتي كه سازمان غذا و دارو هم آن را مي‌داند اما با وجود اين، آن را تكذيب مي‌كند. اين در حالي است كه تهيه سرم نرمال سالين كه يكي از اقلام بسيار پرمصرف بخش‌هاي دياليز و شيمي‌درماني به شمار مي‌رود از اواخر سال گذشته با مشكل روبه‌رو شده است.

موسوي در ادامه مي‌گويد: معمولاً به ازاي هر دياليز و به ازاي هر بار تزريق شيمي‌درماني يك و نيم سرم نرمال سالين مصرف مي‌شود. شما درنظر بگيريد در مركزي كه روزانه 1200دياليز انجام مي‌شود مي‌توان با استرس‌هاي كمبود و نبود دارو مواجه نبود.در واقع جهت حصول اطمينان از استمرار فعاليت بخش‌هاي دياليز و شيمي‌درماني تا 2سال پيش احتياجات ما يكساله برطرف مي‌شد سپس تبديل به سه و در حال حاضر يك‌ماهه شده، اما با همه اينها طي ۹‌ماه گذشته حتي اين تأمين رخ نداده است. شركت‌هايي كه قبلاً حتي نيازهاي يكساله را به‌صورت يك جا مي‌فروختند از فروش به‌شدت خودداري مي‌كنند. البته نبايد از اظهارات غيررسمي شركت‌هاي توزيع‌كننده كه حاكي از ارسال سرم‌ها به كشورهاي خارجي در چند‌ماه گذشته است هم گذشت. ضمن اينكه برخي شركت‌هاي توزيع‌كننده، سرم را در سبد كالاهاي خود به فروش مي‌رسانند كه در واقع عملي غيرقانوني است و باز هم تأكيد مي‌كنم كه بيماران به ويژه در بخش‌هاي دياليز درصورت عدم‌تأمين بموقع سرم، با خطرات جاني مواجه خواهند شد.

  • بدون سرم نمانده‌ايم اما استرس داريم

اما محمدي از مسئولان بخش دياليز قرچك هم با تأييد كمبود سرم مي‌گويد: به‌طوركلي اينطور نيست كه بگوييم درحال حاضر بدون سرم مانده‌ايم و در بخش دياليز نمي‌توانيم سرم در اختيار بيمار بگذاريم اما در طول هفته دائم با اين نگراني كه آيا تا انتهاي هفته سرم خواهيم داشت روبه‌رو هستيم و در تهيه سرم مشقت و نگراني داريم. وي درتوضيح علت اختلال در روند فروش و توزيع سرم مي‌گويد: فروش سرم براساس مقررات از طريق شركت‌هاي توزيع‌كننده صورت مي‌گيرد و توليدكننده‌ها نمي‌توانند خودشان مستقيم با خريدار وارد معامله شوند. به‌عبارتي امكان خريد بدون واسطه و فوري از مراكز گرفته شده است.

  • دياليز به روايت آمار

براساس اعلام انجمن حمايت از بيماران كليوي هم‌اكنون ۲۴هزار بيمار دياليزي و بيش از ۳۳هزار بيمار پيوند كليه در كشور به سر مي‌برند. ضمن اينكه هر سال شاهد افزايش ۱۲ تا ۱۷ درصدي بيماران دياليزي يا افراد مبتلا به مسائل حاد كليه هستيم. 

کد خبر 343951

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha