دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۶ - ۰۷:۰۷
۰ نفر

ترجمه نسرین خسروشاهی : با گذشت چند روز، هنوز شیوع فلج اطفال در نیجریه در صدر اخبار پزشکی دنیا قرار دارد.

مقامات سازمان جهانی بهداشت می‌گویند وقوع فلج اطفال در نیجریه به‌دلیل طرح واکسیناسیون این بیماری بوده است و حالا منجر به فلج دست‌کم 69 کودک شده است. نکته جالب این‌که این مسئله در جایی از جهان به وجود آمده که نسبت به واکسن‌های غربی بی‌اعتماد بوده است.

اولن کیو، ویروس شناس مرکز کنترل بیماری و پیشگیری آمریکا می‌گوید: این نوع واکسیناسیون ابزار مؤثری است که ما برای مقابله با ویروس داریم؛ اما مانند افروختن جنگ با آتش است.

 ظاهرا CDC و سازمان جهانی بهداشت این موضوع را حتی از یک سال قبل هم می‌دانستند. پیش از این نیز از این نوع اتفاقات بر اثر واکسیناسیون فلج از راه خوراکی افتاده بود؛ اما ادامه شیوع آن در نیجریه یک فاجعه بزرگ است.

 ضمن آن که این موضوع موجب بایکوت یک ساله واکسیناسیون اغلب کشورهای پر‌جمعیت آفریقا شده، به این دلیل که مردم فکر می‌کنند واکسیناسیون نقشه غربی‌هاست برای پاکسازی مذهبی. هم اکنون نگرانی مقامات نیجریه از ترس دوباره‌ای است که ممکن است در اثر واکسیناسیون اخیر ایجاد شود.

 در عین حال متخصصان معتقدند چنین اتفاقاتی زمانی می‌افتد که تعداد بسیار کمی از کودکان واکسینه شده باشند و این در حالی است که در شمال نیجریه تنها 39 درصد از کودکان به‌طور کامل در برابر فلج حفاظت شده‌اند.

 لازم به ذکر است واکسن خوراکی فلج شامل ویروس ضعیف شده فلج است و کودکان واکسینه شده‌ای که ویروس را دفع کرده‌اند و در شرایط غیربهداشتی زندگی می‌کنند جزو کودکانی محسوب می‌شوند که واکسینه نشده‌اند. در مواردی که ویروس به کودکانی که مصونیت ندارند انتقال پیدا ‌کند، می‌تواند جهش یافته و به شکلی درآید که برای شیوع جدید بسیار خطرناک باشد.

 در سال 2001 مقامات گزارش دادند که 22 کودک در جمهوری دومنیکن و هایتی به همین روش فلج شده‌اند. اتفاقات بعدی بر اثر واکسیناسیون فلج در فیلیپین، ماداگاسکار، چین و اندونزی افتاد. به‌نظر دکتر دونالد هندرسون این شیوع زمانی در نیجریه اتفاق افتاد که این کشور مشکلات دیگری نیز داشت.

سال 2003 بود که حدود یک سال طرح واکسیناسیون متوقف شد با این ادعا که این واکسیناسیون طرحی برای پاکسازی مذاهب است. همین موضوع منجر به افزایش فلج شد و ویروس به حدود 12 کشور جهش پیدا کرد.

 هر چند سکوت مقامات بهداشتی درباره علت شیوع نیز می‌تواند باعث تشدید بدبینی‌ها شود، اما دکتر دیوید هیمن یکی از مقامات سازمان جهانی بهداشت معتقد است هرچند اعلام عمومی شیوع این بیماری لزومی نداشت اما مطرح شدن آن نباید باعث تغییر هدف واکسیناسیون شود. با وجود این شایعات زیادی همچنان در نیجریه مبنی بر این که واکسیناسیون قابل اطمینان نیست وجود دارد و چند رهبر مذهبی هم سخنرانی‌هایی در مورد خطرات آن ایراد کرده‌اند.

دکتر دیوید ساموئل، متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید: متقاعد کردن مردم نیجریه به استفاده از این واکسن بسیار سخت خواهد بود. بیش از 10میلیارد دوز فلج به کودکان سراسر جهان داده شده اما هیچ واکسیناسیونی بدون ریسک نیست. سازمان جهانی بهداشت هم می‌گوید تغییر راهبرد واکسیناسیون لزومی ندارد.

 آسوشیتدپرس- 15 اکتبر

کد خبر 34489

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز