دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۵
۰ نفر

شاید در نگاه اول استفاده از ظرف غذا برای به همراه‌داشتن غذای روزانه بی‌فایده به‌نظر برسد و استفاده از رستوران‌های مختلف جایگزین مناسبی برای آن باشد اما اگر طرفدار غذای سالم خانگی هستید، قطعا داشتن یا خرید یک ظرف غذای گرم‌نگهدارنده مناسب دغدغه‌ همیشگی شما بوده است.

ظروف نگهداری غذا

افراد زيادي هستند كه به واسطه‌ فعاليت‌هاي زيادي كه دارند به ظرف غذاي مناسبي نياز دارند تا بتوانند وعده غذايي خود را همراه داشته باشند. سري به بازار زده‌ايم تا پيشنهادهاي موجود را با هم بررسي كنيم.

  • دو جداره‌ها

مهم‌ترين ويژگي يك ظرف غذاي مناسب قابليت گرم نگه‌داشتن مواد غذايي داخل آن و همچنين حفظ اين مواد از خطر فساد است. ظروف دوجداره با جلوگيري از تبادل انرژي ميان ظرف و بدنه، دماي مواد غذايي شما را به خوبي حفظ مي‌كند. غذا در اين ظروف بين 5تا 6ساعت گرم مي‌ماند و حجمي بين 0/7 تا 1/5 ليتر دارند. جنس داخلي اين ظروف استيل و بعضي ديگر آلومينيومي است. گرم‌نگهدارنده‌ها از نظر جنس بدنه به 3دسته استيل، فايبرگلاس و پي‌وي‌سي تقسيم مي‌شوند و هر كدام بسته به نوع و مورد مصرف شما ويژگي‌هاي خاص خود را دارند. اگر اهل خوردن غذاي مفصل هستيد ظروف 3‌طبقه به دردتان مي‌خورد. البته بهتر است از ظروفي استفاده ‌كنيد كه قابليت تفكيك طبقه‌ها را داشته باشند. اينطوري اگر يك روز خواستيد غذاي ساده‌اي را همراه خود ببريد لازم نيست كل ظرف را با خود حمل كنيد. بعضي از اين ظروف 2 يا 3 طبقه مجزا و بعضي ديگر 3تكه اما در يك مجموعه‌ هستند كه در يك محفظه‌ بزرگ قرار مي‌گيرند. ظروف داخلي اين مجموعه‌ها از جنس پلاستيك و جنس بدنه يكي از 3جنس استيل، فايبرگلاس يا پي وي سي است. قيمت اين ظروف از 25هزار تومان شروع مي‌شود.

  • مخصوص كودكان

اگر فرزندي در خانه داريد و فرزندتان در سن رشد است بهتر است از غذاي مقوي و سالم تغذيه كند. از طرفي گرسنه ماندن كودكتان در مهدكودك اصلا اتفاق خوبي نيست. ظروف گرم نگهدارنده غذاي مخصوص كودكان، گنجايش 7/0ليتر و يك وعده غذاي كامل را دارد. اين ظروف معمولا 2طبقه هستند، طبقه دوم گنجايش كمي دارد كه مخصوص سالاد يا ماست است. هنگام خريد ظرف براي كودكان به سبك بودن آن توجه زيادي داشته باشيد. ظرف غذاي سنگين، وزن كيف كودكتان را بالا مي‌برد و كودكتان براي حمل‌ونقل آن به زحمت خواهد افتاد. به همين دليل شركت‌هاي سازنده براي سبك‌سازي‌، اين ظروف را از جنس پلاستيك مي‌سازند پس حواستان باشد اجناس متفرقه خريداري نكنيد و ترجيحا ظرف پلي‌پروپيلن بخريد كه هم ‌كم‌خطر و هم قابل بازيافت است. وزن اين ظروف از 100گرم شروع مي‌شود. قفل‌هاي نگهدارنده يكي از گزينه‌هاي مهم هنگام خريد است. از محكم بودن اين قفل‌ها مطمئن شويد تا بعدا به دردسر شست‌وشو و تميز كردن كيف فرزندتان نيفتيد. ظروف مخصوص بچه‌ها معمولا در طرح‌ها و رنگ‌هاي جذابي ساخته مي‌شوند تا هم شكل ظاهري زيبايي داشته باشند و هم بچه‌ها را تشويق به خوردن غذا كنند. يكي از گزينه‌هاي مثبتي كه همراه اين ظروف است قاشق و چنگال‌هاي كوچكي است كه داخل آنها وجود دارد. قيمت اين ظرف‌ها از 10هزار تومان شروع مي‌شود و بسته به نوع و جنس و امكانات ديگر تا 60هزار تومان نيز مي‌رسد.

  • گزينه‌هاي فلزي

نوع ديگري از ظروف غذا، از جنس روي و آلومينيوم هستند كه غذا را گرم نگه‌نمي‌دارند اما قابليت گرم‌شدن روي اجاق گاز را دارند. پيشنهاد مي‌كنيم ظروف رويي را انتخاب كنيد چراكه هنگام گرم كردن غذا در ظروف آلومينيومي، غذا طعم مي‌گيرد و اگر موقع گرم كردن غذا را بسوزانيد، عملا ديگر غذايتان به درد نمي‌خورد، زيرا بوي سوختگي را به كل غذا انتقال مي‌دهد. در مورد شست‌وشو نيز ظروف رويي راحت‌تر و سريع‌تر از ظروف آلومينيومي پاك مي‌شوند. قيمت ظرف غذاي رويي از 15هزار تومان و ظرف آلومينيومي از 12هزار تومان شروع مي‌شود.

  • مخصوص مدرسه

كيفيت ساخت بدنه‌ يكي از مهم‌ترين گزينه‌هاست. ظرف غذاي بچه‌هايي كه ساعت‌هاي زيادي را در مدرسه مي‌گذرانند بيشتر در معرض آسيب‌ديدگي است. پس بهتر است ظرف غذايي را انتخاب كنيد كه از جنس استيل ضد‌زنگ بوده و مقاومت بالايي داشته باشد. نكته مهم ديگر در انتخاب ظرف براي بچه‌مدرسه‌اي‌ها، انتخاب نمونه‌هايي است كه غذاهاي مختلف را جداگانه در خود جاي مي‌دهند. ظرفيت اين ظروف معمولاتا 1ليتر است. قيمت هم از 35هزار تومان شروع مي‌شود.

  • براي خريد بهتر، بدانيد

به جنس قفل‌هاي نگهدارنده توجه كنيد و از محكم بودن آنها مطمئن شويد.
اگر ظرف غذاي انتخابي‌تان داراي دريچه خروج هوا و بخار اضافي باشد بهتر است.
داشتن بند و دستگيره جهت حمل آسان، براي اين ظروف يك گزينه مثبت محسوب مي‌شود. درهاي نوعي از گرم نگهدارنده‌ها به‌عنوان ليوان استفاده مي‌شود كه خريدش يك تير و دو نشان است.
بعضي از ظروف نگهدارنده داراي واشري براي جلوگيري از نشت دور لبه ظرف هستند. از سالم‌بودن اين واشر هنگام خريد مطمئن شويد.

  • ظرف غذاي سبك

براي غذاهاي سرد مي‌توانيد از ظروف نگهدارنده با بدنه پلاستيك استفاده كنيد. شايد از نظر شما استفاده از بدنه پلاستيكي يك ضعف بزرگ بشمار بيايد اما نوعي از اين ظروف بدنه پلاستيكي بسيار مقاوم دارند و در عين حال بسيار سبك هستند. اين بدنه‌ها در دو نوع ضد‌خش و مات و نوعي ديگر براق است.

  • كيف براي ظرف غذا

بعضي از ظروف گرم نگهدارنده بدون كيف عرضه مي‌شوند. اگر خواستيد براي ظروف غذايتان كيفي تهيه كنيد حتما به اندازه ظرف‌تان توجه داشته باشيد و حتي‌المقدور هنگام خريد، ظرف غذا را همراه خود داشته باشيد. كيف بزرگ‌تر از ظرف، ظاهر زيبايي نخواهد داشت، كيف كوچك‌تر نيز چون تحت فشار است زود پاره مي‌شود و خودتان نيز هنگام گذاشتن ظرف داخل كيف و درآوردن آن، كلافه مي‌شويد. كيف‌هايي در بازار وجود دارد كه مي‌توانيد با باز كردن زيپ‌هاي آن، از كيف به جاي سفره نيز استفاده كنيد. هنگام خريد كيف، به سبكي، ضد‌آب بودن و داشتن بند محكم توجه كنيد. قيمت اين كيف‌ها از 15هزار تومان شروع مي‌شود.

کد خبر 345472

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha