سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

باراک اوباما در جریان سفر به لائوس، خبر از کمک ۹۰ میلیون دلاری آمریکا برای پاکسازی این کشور از بمب‌های عمل نکرده را داد؛ بمب‌هایی که با گذشت ۵ دهه همچنان قربانی می‌گیرند.

اوباما

رئيس‌جمهور آمريكا در سفر به وين‌تان، پايتخت لائوس، بر حمايتش از اين كشور فقير جنوب شرق آسيا تأكيد كرد و گفت كه آمريكا «وظيفه اخلاقي» دارد به لائوس كمك كند. بر اين اساس، قرار است دولت آمريكا 90ميليون دلار در اختيار اين كشور قرار دهد تا طي 3سال آينده براي خنثي‌سازي‌ بمب‌هاي باقيمانده از جنگ دهه 70ميلادي مورد استفاده قرار گيرد. اين نخستين ديدار يك رئيس‌جمهور آمريكا از لائوس محسوب مي‌شود.

وظيفه اخلاقي آمريكا به‌گفته اوباما به‌خاطر 50هزار قرباني جنگ است؛ جنگي كه مردم لائوس بين سال‌هاي 1964 تا 1973 ناخواسته درگير آن شدند. اسناد از طبقه‌بندي خارج شده وزارت دفاع آمريكا نشان مي‌دهد طي آن سال‌ها هواپيماهاي آمريكايي در جريان جنگ ويتنام، بيش از 2ميليون تن بمب بر سر مردم لائوس ريختند. در جريان اين بمباران كه اسناد آمريكا از آن با نام «جنگ سري» ياد مي‌كنند، آژانس اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) سعي داشت خطوط امدادرساني به مبارزان كمونيست ويتنامي را در خاك كشورهاي همسايه ويتنام ازجمله لائوس از بين ببرد.

طبق اطلاعات ارائه شده از سوي دولت لائوس، حدود يك‌سوم بمب‌هاي مورد استفاده آمريكا در طول جنگ منفجر نشدند و در مناطق بمباران شده باقي ماندند. در اين ميان، بيش از 80ميليون قطعه بمب خوشه‌اي وجود دارد كه همچنان از مردم لائوس قرباني مي‌گيرد. آمار نشان مي‌دهد از 50هزار نفري كه قرباني بمب‌هاي آمريكايي شده‌اند، حدود 20هزار نفر پس از جنگ و بر اثر انفجار بمب‌هاي عمل نكرده كشته يا معلول شده‌اند. همچنين از اين تعداد حدود 40درصد كودك بوده‌اند.

از بمباران انجام شده توسط آمريكا در لائوس به‌عنوان بزرگ‌ترين بمباران تاريخ ياد مي‌شود. آمريكايي‌ها خود در اسنادشان آورده‌اند كه تعداد بمب‌هايي كه در لائوس استفاده كرده‌اند بيش از مجموع بمب‌هايي است كه هواپيماهايشان در جريان جنگ جهاني دوم بر سر آلماني‌ها و ژاپني‌ها ريختند.

  • حضور در لائوس براي يارگيري در مقابل چين

حضور اوباما در لائوس تنها به اعطاي كمك براي خنثي‌سازي‌ بمب‌هاي آمريكايي محدود نشد بلكه فرصتي بود براي عرض اندام دوباره در برابر چين. باراك اوباما كه طي هفته جاري آخرين سفرش به چين، به‌دليل استقبال سرد چيني‌ها، به خاطره‌اي ناخوشايند تبديل شد، ديروز در سخنانش به وضوح در مقابل اين كشور موضعگيري كرد و گفت: «معتقديم كشورهاي بزرگ‌تر نبايد خواسته‌هايشان را به كشورهاي كوچك‌تر ديكته كنند.»

اشاره اوباما به مناقشه درياي جنوبي چين است كه در آن پكن بخش اعظم اين منطقه و منابع نفت و گاز موجود در آن را متعلق به‌خود مي‌داند. اين مناقشه دهه‌هاست كه چين را در مقابل كشورهاي كوچك منطقه مثل ويتنام، فيليپين و تايلند قرار داده است. آمريكا حضور چين در اين دريا را كه اكنون رنگ و بوي نظامي گرفته، تهديد‌كننده خطوط كشتيراني بين‌المللي و در نتيجه امنيت جهاني مي‌داند. نيمي از خطوط كشتيراني جهان از اين منطقه عبور مي‌كنند. اين موضوع حضور نظامي آمريكا در درياي جنوبي چين را هم به‌دنبال داشته است. اوباما حضور آمريكا در اين منطقه را جدي‌تر از هميشه دانست و گفت: «پيام ما مشخص است؛ آمده‌ايم كه بمانيم.»

کد خبر 345678

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha