سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۷
۰ نفر

محسن عباسی : صبر عمده فعالان بازار سرمایه به پایان رسیده و غیراز رشد مقطعی سهام خودروسازان و سپس ریزش مجدد آن هنوز رشد پایداری در بازار سرمایه رخ نداده و این روزها، نوسانات کسل‌کننده بازار و نگاه به تقویم روزهای کاری است که عامل تعیین‌کننده بازار شده است.

ريز موج‌ها و نوسانات مقطعي و زودگذر بر بازار حاكم شده؛ نه مي‌توان گفت بازار ريزشي است و نه صعودي. بسياري از تحليلگران و فعالان هنوز زمان دقيقي براي بازگشت بازار متصور نيستند اما با بررسي شرايط بازار مي‌توان در 3برهه‌ زماني چشم‌اندازهايي را براي بازار ترسيم كرد و انتظارات معقول‌تري از بازار داشت. قبل از اينكه به بررسي اين سه دوره زماني بپردازيم بايد به ياد داشته باشيم مشكل فعلي بازار فقط و فقط نبود نقدينگي و ركود فراگير بخش اقتصاد است كه در بازار سرمايه بازتاب داده شده است. جايي كه بقيه بازارها نيز همچنان در ركود نسبي به سر مي‌برند و نقدينگي را نتوانسته‌اند به‌خود جذب كنند، نبايد انتظار بي‌مورد از بازار سرمايه داشت. بازار مسكن و ارز و تا حدودي سكه همگي به‌رغم كاهش اسمي نرخ سود بانكي نتوانستند درخششي داشته باشند؛ بنابراين در هر زماني كه نقدينگي (به هر دليل اعم از بنيادي يا سياسي) وارد بازار شود روند بازار را تغيير خواهد داد؛ پس مشكل بازارسرمايه را نمي‌توان صرفا به سودآوري شركت‌ها مرتبط دانست زيرا نسبت قيمت به درآمد بازار هم‌اكنون منطقي است و تنها نبود سوخت براي حركت يعني حجم و ارزش معاملات است كه باعث درجا زدن بازار مي‌شود. زيرا نقدينگي تازه وارد سيستم معاملات نمي‌شود و به نوعي شاهد ورود و خروج سهامداران فعلي در گروه‌هاي مختلف بازار هستيم.

دوره اول: 2 هفته باقيمانده تا پايان شهريور : كمتر از 2هفته تا پايان شهريور‌ماه باقيمانده و درصورتي كه اتفاق بنياديني در بازار رخ ندهد احتمالا همين الگوي فعلي (نوسانات مقطعي و بازار بدون روند و فرسايشي) را در اين مدت شاهد خواهيم بود. خصوصا اينكه پايان سال مالي كارگزاري‌ها و فشار براي تسويه بدهي مشتريان نيز مقداري عرضه‌ها را افزايش مي‌دهد.

دوره دوم: پاييز تا زمستان با 2سناريو : فصل پاييز مي‌تواند 2چهره متفاوت در 2سناريو داشته باشد. نيمه دوم سال همواره به شكل سنتي با ركود نسبي صنايع، قطعي گاز، طوفان‌هاي موسمي در درياها و خليج‌ها، نوسانات قيمت نفت، كاهش سوخت كارخانه‌ها و... همراه بوده و ركودي نسبي را در كل اقتصاد رقم مي‌زند كه بازار سرمايه نيز از آن مستثني نيست، اما اين بار ممكن است داستان كمي متفاوت باشد. اواخر پاييز امسال احتمالا كارزارهاي انتخاباتي آغاز خواهد شد و مانورهاي سياسي روي ابعاد مختلف ازجمله فرهنگ، اقتصاد، امنيت ملي و... تاثير خواهد گذاشت. يكي از سنگرهاي مهم نامزدها براي برافراشتن شعارهاي انتخاباتي، اقتصاد است كه معمولا به سادگي توسط عموم مخاطبان دريافت و درك مي‌شود.ممكن است رفته‌رفته در فصل پاييز شاهد دست و دلبازي بيشتر دولت در پرداخت تسهيلات، رونق بازارها و اتخاذ سياست‌هاي عجيب و غريب در برخي صنايع باشيم و مصوباتي كه مثل توپ صدا مي‌كنند از دل جلسات دولت در چند‌ماه آينده بيرون بيايد. بورس نيز مستقيم و غيرمستقيم از اين تصميمات منتفع خواهد شد.تغيير مسير نقدينگي (به هر كجا) از مكان فعلي خود مي‌تواند بورس را متاثر سازد و مقداري از نقدينگي را جذب اين بازار تشنه كند. در طول تاريخ، سياست‌هاي انبساطي همواره خوشايند فعالان بورس بوده است. همچنين ارائه گزارش‌هاي عملكرد مناسب شش‌ماهه شركت‌ها نيز كه اواخر مهرماه منتشر مي‌شود مي‌تواند محركي براي رشد بازار باشد.

دوره سوم: زمستان تا ارديبهشت 96 : فصل زمستان تا ارديبهشت سال آينده را مي‌توان زمان برداشت كاشته‌هاي اقتصادي و سياسي دولت دانست. هر تصميمي را كه دولت تا قبل از اين زمان گرفته باشد در اين برهه نشان خواهد داد و بيشترين برد تبليغاتي را براي نامزد انتخابي دولت فراهم خواهد كرد؛ بنابراين ممكن است تغييرات قابل توجهي در داده‌هاي بازار سرمايه را شاهد باشيم. از طرفي ديگر عملكرد يك‌ساله شركت‌ها ديگر در اين زمان براي همه فعالان روشن خواهد شد و شركت‌ها با توجه به ارائه گزارش نه‌ماهه به راحتي تحليل خواهند شد. اگر اين عوامل (عملكرد شركت‌ها و قيمت‌هاي جهاني و... به همراه سياست‌هاي دولت) هم‌راستا باشند و نقدينگي قابل‌توجهي وارد بازار شود مي‌توان به رشد و ركوردشكني بازار در 9-8 ‌ماه آينده اميدوار بود. اين رشد ممكن است ابتداي اين دوره، اواسط آن يا به‌احتمال فراوان اواخر آن رخ دهد.

کد خبر 346186

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha