یکشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۰
۰ نفر

تاریک (طارق) آکان، بازیگر بزرگ سینمای ترکیه که برای مخاطبان ایرانی بیش از همه با فیلم تحسین‌شده «راه» شناخته می‌شود، در ۶۶سالگی به‌دلیل عوارض ناشی از ابتلا به سرطان ریه در بیمارستانی در استانبول از دنیا رفت.

آکان

به گزارش همشهري، آكان در بيش از 4دهه فعاليت سينمايي در بيش از 100فيلم ايفاي نقش كرد و روي صندلي كارگرداني چند مستند و مجموعه تلويزيوني نشست. او در 1982 با بازي در فيلم سياسي راه به نويسندگي و كارگرداني ييلماز گوني به شهرت فراوان رسيد و سال 1985 براي بازي در «پهلوان» در سي‌و‌پنجمين جشنواره برلين مورد تحسين قرار گرفت. آكان بازي در سينما را سال 1970 از 21سالگي آغاز كرد و به‌واسطه قد يك متر و 92سانتي‌متري، عمدتا در نقش اصلي كمدي‌هاي عاشقانه ظاهر مي‌شد.

راه كه براي بازيگر نقش اصلي شهرتي فراوان به ارمغان آورد، سرنوشتي شگفت‌انگيز داشت؛ گوني كه فيلمنامه را نوشته بود، به زندان افتاد و كارگرداني را شريف گورن بر عهده گرفت. بعدها گوني از زندان گريخت و نگاتيوهاي فيلم را با خود به سوئيس برد. راه در جشنواره كن به نمايش درآمد و جايزه معتبر نخل طلايي بهترين فيلم را به‌دست آورد؛ هر چند به‌عنوان نماينده سوئيس نتوانست به جمع نامزدهاي نهايي بخش بهترين فيلم خارجي‌زبان پنجاه‌و‌پنجمين دوره مراسم اهداي جوايز اسكار راه يابد.

آكان پس از ايفاي نقش در تعدادي از مهم‌ترين درام‌هاي سياسي سينماي تركيه، به‌تدريج به سمت تلويزيون رفت و سال 2002 نخستين زندگينامه خود را نوشت؛ كتابي به نام «مادر، سر من شپش دارد» درباره زندگي شخصي و دوراني كه در زندان گذراند. او در سال‌هاي اخير عمده وقت خود را صرف حضور در بنياد فرهنگي هنري ناظم حكمت كرد كه به ياد شاعر بزرگ و نامدار تركيه بنيان نهاده شده است.

کد خبر 346698

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha