یکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: بیژن میرباقری بعد از ۵ سال دوری از پرده، از نخستین روزهای پاییز با «ربوده‌شده» به سینما بازگشته است.

نیکی کریمی و روزبه بمانی بازیگران اصلی فیلم «ربوده شده» هستند.

موضوع فيلم درباره بحران‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي است كه فيلمساز در پنجمين تجربه كارگرداني خود سراغ آسيب‌شناسي به نمايش گذاشتن حريم خصوصي افراد عادي و بازيگران در فضاي مجازي رفته و از فرهنگسازي براي حل مشكل سخن گفته است.

  • بازنويسي چندباره فيلمنامه

ميرباقري درباره نگارش فيلمنامه ربوده‌شده به همشهري مي‌گويد: شكل گرفتن داستان به زماني بازمي‌گردد كه شبكه‌هاي مجازي مانند امروز فعاليت زيادي نداشتند اما هدف از نگارش آن پرداختن به بي‌اخلاقي‌هايي بود كه بعضا نسبت به جامعه هنري رخ مي‌داد. مي‌خواستم با اين فيلم به مخاطب امروز بگويم زندگي شخصي هر فرد هر اندازه هم بزرگ باشد، از درون بسيار شكننده است.

كارگردان ربوده‌شده مي‌افزايد: با گذشتن چند سال از نگارش فيلمنامه، فضاهاي مجازي گسترش يافت و فعاليت‌ها در اين عرصه بيشتر شد. من هم به واسطه اين تغييرها، فيلمنامه را بازنويسي كردم تا اينكه به مرحله توليد رسيد. به‌نظرم برخي رفتارهاي اجتماعي باعث مي‌شود امنيت زندگي هر فرد به خطر بيفتد و معتقدم بايد در اين زمينه فرهنگسازي شود. در اين سال‌ها كه از نگارش متن مي‌گذرد، روحيه و ذهن من هم عوض شده و با توجه به تغيير گروه بازيگران، فيلمنامه را بازنويسي كردم.

  • پاسخ به نياز جامعه

نويسنده فيلمنامه «دوزخ، برزخ، بهشت» تشكيل پويش احترام به حريم خصوصي را همزمان با اكران ربوده‌شده واكنشي از سوي مردم مي‌داند و تصريح مي‌كند: اين پويش را مخاطبان فيلم راه انداختند و دوستان محتواي آن را مديريت مي‌كنند. اين نوع فعاليت‌ها نشان مي‌دهد كه نيازي در اين جامعه وجود دارد و زمان آن رسيده است تا اين بداخلاقي‌ها پايان يابد. با توجه به اهميت موضوع، سينماگران بايد به نياز رواني مخاطبان پاسخ دهند و توليد فيلم‌هايي در اين زمينه ضروري است.

  • تقسيم ناعادلانه سالن‌ها

ميرباقري كه فيلم تازه‌اش از 31شهريور روي پرده رفته، از اكران و نحوه نمايش آن در سالن‌ها ناراضي است، او درباره اكران ربوده‌شده مي‌گويد: تعداد سالن‌ها نسبت به فيلم‌هاي موجود در نوبت اكران همخواني ندارد و با توجه به تعداد فيلم‌هايي كه بدون توجه به وضعيت سالن‌ها و زمان مناسب در نوبت اكران قرار مي‌گيرند، در حق بخشي از فيلم‌هاي روي پرده اجحاف مي‌شود چرا كه ميان تعداد سالن‌ها و حتي نوبت‌هاي نمايش موازنه وجود ندارد و اين عادلانه نيست. شايد نمايش ربوده‌شده در يك زمان بهتر مي‌توانست موفق‌تر باشد.

كارگردان «ما همه خوبيم» نسبت به تبليغات تلويزيوني هم گلايه دارد: خرده‌گيري مديران تلويزيون نسبت به حضور يك بازيگر، شاعر و هنرمند در فيلم براي پخش نشدن تيزر آن درست نيست. بهانه ديگر هم پخش تبليغ از ماهواره است. هيچ‌كس از شبكه‌هاي ماهواره‌اي نخواسته تيزر را پخش كنند اما مديران تلويزيون نظري خلاف اين دارند. براي ما شرط مي‌گذارند كه آنها پخش نكنند تا ما پخش كنيم. اگر اينطور است، چرا آگهي‌هاي مواد خوراكي و محصولات ديگر به وفور هم در تلويزيون پخش مي‌شود هم در ماهواره؟ متأسفانه سوء نيت نسبت به سينماگران همچنان ادامه دارد.

  • يك ترانه‌سراي دردسرساز

«ربوده‌شده» كه نخستين بار در سي و چهارمين جشنواره جهاني فيلم فجر به نمايش درآمد، داستان يك هنرپيشه زن را روايت مي‌كند كه لپ‌تاپ شخصي‌اش به سرقت مي‌رود و همين مسئله دردسرهاي فراواني برايش رقم مي‌زند. نيكي كريمي، سروش صحت، مارال فرجاد، پگاه خسروي، حامد جوادي، كامران ملكي و... بازيگران نقش‌هاي اصلي و فرعي فيلم هستند اما بي‌ترديد غافلگيري بزرگ تركيب بازيگران ربوده‌شده، حضور روزبه بماني است؛ شاعر و ترانه‌سرايي كه براي فيلم بيژن ميرباقري ترانه هم خوانده است. گفته مي‌شودهمين حضور پررنگ باعث شده تلويزيون علاقه‌اي به پخش تيزرهاي ربوده‌شده نداشته باشد.

کد خبر 348267

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha