دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۱
۰ نفر

همشهری دو - عیسی محمدی: بیرق‌ها، صداها، دسته‌های عزاداری، تکیه‌ها و هیئت‌ها و حسینیه‌ها و نوای مداحان معروفی چون حاج منصور و حاج محمود کریمی و...، ایستگاه‌های صلواتی، پیراهن‌های مشکی، بچه‌های دهل به‌دست و سربند به سر و...، ما کجاییم؟ اینجا کجاست؟

عزاداری حسینی

ما عاشقان حسينيم و اينجا، شهرمان است و زمان، محرم 1395. همه اين نشانه‌ها آشنا هستند؛ نشانه‌هاي يك‌ ماه عاشقانه كه ذاتش، فرق مي‌كند با ديگر ماه‌هايي كه پيش‌رو داريم و پشت سر گذاشته‌ايم. چرا بيكار نشسته‌ايد؟ چرا شما هم مشاركت نمي‌‌كنيد؟ كه گفته‌اند برندگان اصلي، كساني هستند كه وسط گود مي‌آيند نه كساني كه بيرون گود به تماشا مي‌نشينند. پس تماشا را كنار بگذاريد و آستين بالا بزنيد و مشاركت كنيد. چطوري؟ اين مطلب ما را بخوانيد.

  • ايستگاه‌هاي صلواتي

ايستگاه‌هاي صلواتي جزو نشانه‌هاي بارز ‌ماه محرم هستند. چرا شما براي خودتان يك ايستگاه صلواتي يا فعاليت صلواتي نداشته باشيد؟ بيشتر ماه‌ ساكنان آپارتمان‌ها و مجتمع‌هاي مسكوني هستيم. با پختن آش و شله‌زرد و درست كردن شربت و.... و پخش كردن آنها ميان مردم و خاصه در آپارتمان‌هايي كه سوت و كور از ارتباط همسايگان هستند، مي‌توانيد علاقه و تعهد حسيني خودتان را نشان بدهيد و نمايان كنيد. براي فعاليت‌هاي صلواتي، لازم نيست كه حتما يك ايستگاه ثابت داشته باشيد و حجم زيادي شربت و غذا و آش پخش كنيد؛ حتي يك سيني شربت هم مي‌تواند نشانه علاقه و مشاركت شما باشد.

براي گريستن بر حسين(ع) و مصايبي كه بر او و خاندانش رفته، احاديث بسياري نقل شده است. امام صادق(ع) در اين‌باره فرموده‌اند: «گريه‌كننده جدَّم از جاي خود برنمي‌خيزد مگر اينكه مانند روزي كه از مادر متولد شده از گناهان پاك است». بزرگ‌ترين مشاركتي كه در روزهاي محرم مي‌توانيد داشته باشيد، حضور در تكيه‌ها و چنين محافلي است. به ماندن در خانه و زيارت عاشورا خواندن، تماشاي مراسم‌ از تلويزيون و... اكتفا نكنيد. هر قدمي كه در اين راه برمي‌داريد ثواب و ارزش بسياري دارد. براي چنين حضور و مشاركتي، نمي‌توان ارزش و ثوابي برشمرد.

  • كمك به فقرا فراموش نشود

در چنين ماهي به فكر فقرا و مردمي كه كمتر ديده مي‌شوند نيز باشيد. پخش نذوراتي كه داريد بين فقرا و حتي معتادان و كارتن‌ خواب‌ها و اقشار آسيب‌پذير، مي‌تواند شور و حال محرم را در شما بيشتر زنده نگه دارد. گاهي وقت‌ها اين شما هستيد كه بايد به سمت و سوي چنين شهرونداني برويد؛ شايد شرم حضور دارند و نمي‌توانند در محافل رسمي حضور يابند.

  • شركت در تجمع‌هاي حسيني

در روزهاي تاسوعا و عاشوراي حسيني و همچنين ايام اربعين، راهپيمايي‌هايي در نقاط مختلف شهر برگزار مي‌شود. براي كساني كه توفيق حضور در راهپيمايي بزرگ اربعين نجف تا كربلا را نداشته‌اند حضور در چنين راهپيمايي‌هايي غنيمت است. وقت چنداني از شما نمي‌گيرد؛ ولي مي‌تواند به حس مشاركت شما در چنين مراسمي پاسخ بدهد. شركت در چنين گردهمايي‌هايي را جدي بگيريد تا وقتي تصوير چنين مراسمي را ديديد، حسرت نخوريد. در احاديث داريم كه اگر مردم مي‌دانستند در زيارت مرقد امام‌حسين‌(ع) چه فضيلتي نهفته است، از شوق زيارت مي‌مردند. حالا كه توفيق حضور در كربلا را نداريد، نيت كرده و به اين راهپيمايي‌ها و گردهمايي‌ها برويد.

  • نذرهاي فرهنگي خوب

شما مي‌توانيد نذرهاي فرهنگي هم داشته باشيد. كتاب، سي‌دي و... مي‌توانند جزو نذوراتي از اين دست باشند. مي‌توانيد به پاساژ مهستان و خيابان انقلاب و... برويد و اين دست كتاب‌ها و نذرهاي فرهنگي را تهيه كنيد. به اين نذرهاي فرهنگي، مي‌توانيد اهداي خون را هم اضافه كنيد كه ذاتاً ماهيتي فرهنگي دارد. يادتان باشدنهادهاي درماني هميشه به خون تازه نياز دارند. شما در فضاي مجازي هم مي‌توانيد تصوير، نماد ومطالب صفحه اجتماعي خودتان را محرمي و حسيني كنيد، فايل‌هايي هم براي استفاده مراجعان خودتان بگذاريد؛ فايل‌هايي كه موضوعي حسيني و محرمي و عاشورايي دارند.

  • نظافت خيابان‌ها و كوچه‌ها

از بهترين راه‌هاي مشاركت كه در روزهاي محرم مي‌توانيد داشته باشيد، كمك به جمع‌آوري پسماندها و زباله‌هاي به‌جا مانده از دسته‌هاي عزاداري است. ممكن است به واسطه برخي بي‌مبالاتي‌ها، ظروف يكبار مصرف در خيابان‌ها و كوچه‌ها به جا بماند. نگوييد خود مسئولين هيئت كار را تمام مي‌كنند. شما هم مي‌توانيد به سادگي يكي از همين مسئولين شويد و اجر ببريد.با يك كيسه يا نايلون و يك همت بالا، مي‌توانيد اقدام به جمع‌آوري اين پسماندها و انتقال آنها به مكان مناسب كنيد. يا به هيئت‌ها و مساجد برويد و در نظافت آنها بعد از برگزاري مراسم‌ كمك كنيد. خادمان حسينيه‌ها و مساجد در اين 2ماه پيش‌رو، سر شلوغي دارند و شما مي‌توانيد كمك‌حالشان باشيد.

  • صداي محرم را پخش كنيد

يكي از جالب‌ترين راه‌هاي مشاركت محرمي مردم، صوت مداحي‌هايي است كه در خانه‌ها، مغازه‌ها و اتومبيل‌هاي خود پخش مي‌كنند. بگذاريد نواي محرمي در همه كوچه پسكوچه‌ها شنيده شود. همين مداحي‌ها و روضه‌ها و سخنراني‌هايي كه گوش سپرده مي‌شوند، حال و هوايي محرمي به شهر و محله مي‌دهند. فقط يك نكته و آن اينكه بايد بدانيد حجم صداي اين مداحي‌ها، نبايد در حد و اندازه‌اي باشد كه باعث آزار و اذيت مردم شود. شما قرار است مبّلغي براي آداب حسيني باشيد، نه اينكه باعث اذيت و آزار ديگر عزاداران و مردم شويد.

  • از پيرغلامان هيئت‌ها تجليل كنيد

حتما يكي، دو نفر از آنها در هيئت و مسجد شما هستند. آنها به عمر رفته‌شان كه به پاي عشق به سيد و سالار شهيدان كربلا ريخته شده است، افتخار مي‌كنند. يكي از مراسم ويژه در دهه اول محرم، مي‌تواند تجليل از همين افراد باشد كه همان پيرغلامان هيئت‌هاي عزاداري هستند. پيرغلامان حسيني زحمتكش‌ترين عزاداران هيئت‌ها هستند. حتما هم لازم نيست سازمان يا نهادي براي تجليل از اين پيرغلامان، پاي كار بيايد، خودتان هم مي‌توانيد آستين بالا بزنيد و از پيرغلام هيئت‌تان در اين‌ماه محرم و صفر تجليل كنيد.

کد خبر 348338

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha