چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: وقتی کمبود آب کشاورزی در دشت ورامین با حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیر زمینی همراه شد، پدیده‌ای به نام فرونشست بوجود آمد که امروز تهدیدی جدی برای جان و مال مردم و کشاورزان دشت ورامین شده است.

فرونشست زمین تهدیدی برای مردم دشت ورامین

به گزارش ایرنا، از میدان رازی ورامین به سمت روستای قلعه سین و شهرستان پیشوا که حرکت کنید، به روستایی به نام معین‌آباد می‌رسید، روستایی که بر خلاف اسم آبادش، این روزها حال و روز خوبی ندارد چرا که فرونشست زمین در اراضی کشاورزی این روستا، شکاف‌هایی عمیق، عریض و طولانی را به وجود آورده که عملا انجام هرگونه عملیات زراعی را در آن غیرممکن کرده است.

شکاف‌های پدید آمده در زمین‌های روستای معین‌آباد به حدی است که امکان آبیاری اراضی کشاورزی را از روستائیان سلب کرده و وقتی آب به محصول نرسد، مرگ کاری کشاورزی فرا می‌رسد.

شکست‌هایی که در جای جای اراضی کشاورزی این بخش از دشت ورامین به چشم می‌خورد قدیمی نیست و به لحظه رخ می‌دهد، نشست‌هایی که به چشم دیده شده و با صداهای بسیار مهیب مانند صدای انفجار همراه است که اگر در شب هنگام رخ دهد یقینا می‌تواند کشاورزی را که غافل از فعل و انفعالات زیر زمین مشغول آبیاری اراضی خود است، به داخل زمین ببلعد.

با هر صدای انفجاری، مخلوطی از گاز و کف‌های سفید رنگ از دل زمین بیرون می‌آید، موادی که کسی از ماهیت آن اطلاعی ندارد.

نشست‌های زمین نه تنها اراضی کشاورزی را نابود کرده که زیرساخت‌هایی مانند تأسیسات آبیاری، دکل‌های برق فشارقوی و دیوارهای دامداری‌های منطقه را نیز با خطر ریزش همراه ساخته و اگر امروز برای ایمن‌سازی آن چاره‌ای اندیشیده نشود، فردا بسیار دیر خواهد بود.

پدیده فرونشست زمین، نه فقط اراضی معین‌آباد پیشوا که منطقه ابردژ ورامین را نیز تحت تأثیر قرار داده، جایی که شکاف‌های عمیق در زمین، بیش از ده هزار هکتار جنگل‌های تاغ دست‌کاشت را که به منظور تثبیت شن‌های روان در دل کویر کاشته شده را نابود کرده و از آن جنگل انبوه، تنها بوته‌هایی اندک باقی مانده است.

شکاف زمین تا چند ده متری راه‌آهن سراسری تهران - مشهد کشیده شده است و کسی نمی‌داند که این مورد چه خطراتی را می‌تواند برای مسیری که روزانه ده‌ها قطار مسافربری در آن تردد می‌کنند به همراه آورد.

کارشناسان نشست زمین در معین‌آباد را سالانه بیش از 36 سانتی‌متر اعلام می‌کنند، پدیده‌ای که سفره‌های زیرزمینی این منطقه را در آستانه نابودی کامل قرار داده و این سفره‌ها دیگر قادر به ذخیره آب در خود نمی‌باشند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان تهران در رابطه با پدیده فرونشست دشت ورامین گفت: در دشت ورامین بالغ بر یک هزار و 800 حلقه چاه آب مجاز و یک هزار و 400 حلقه چاه آب غیرمجاز حفر شده که این چاه‌ها با افزایش میزان برداشت آب از سطح آب‌های زیرزمینی، باعث بروز پدیده فرونشست زمین شده‌اند.

خسرو ارتقایی افزود: برخی مناطق جنوب شرق، جنوب، جنوب غرب، دشت شهریار و ری، محور مواصلاتی آزادگان، قرچک، ورامین و پیشوا، پدیده فرونشست سالیانه زمین از 10 تا 36 سانتی‌متر دارند.

وی اظهار داشت: امروز در وسعتی بالغ بر 700 کیلومتر مربع از شهرستان‌های ورامین، پیشوا و پاکدشت که معادل کلانشهر تهران است پدیده فرونشست زمین رخ می‌دهد که اگر این پدیده به تأسیسات زیربنایی مانند راه‌آهن، راه، دکل‌های برق و خانه‌های روستایی و شهری برسد، خطرات و خسارات بسیاری را به بار آورده و باعث ایجاد ناپایداری در سازه می‌شود.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری تهران در خصوص پدیده فرونشست زمین اراضی دشت ورامین گفت: بررسی فرونشست‌های به وقوع پیوسته در مناطق جنوب، جنوب غربی و شرقی استان تهران با برش شهرستان پیشوا و طرح در کارگروه‌های مختلف به عنوان یک موضوع تخصصی در دستور کار فوری قرار گرفته است.

وی به ضرورت ایمن‌سازی خطوط انتقال انرژی و خطوط ریلی اشاره کرد و گفت: با توجه به بحران موجود و وجود شریان‌های حیاتی در این منطقه، بررسی کریدورهای حمل و نقلی ریلی و ساماندهی خطوط انتقال انرژی ضروری است تا از تبعات احتمالی جلوگیری شود.

رحمتی گفت: لازم است ضمن برگزاری کارگروه‌ها و جلسات مختلف و طرح مسئله فرونشست‌ها و اتخاذ تدابیر مناسب، راهکارهای عملی در جهت این بحران بررسی و اجرایی گردد.

این مسئول افزود: دستگاه‌های اجرایی، تجهیزات موجود خود در نقطه بحرانی را مشخص کنند و طی بازدیدهای میدانی مستمر، آسیب‌های پیش رو را اعلام نمایند و ما نیز در جهت جلوگیری از مخاطرات پیش رو، اطلاعات کسب شده را به مسئولان فرادستی انتقال و اقدامات لازم را صورت خواهیم داد.

کد خبر 348617

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha