علی‌اصغر محمدی: هنوز‌ماه مهر و مهربانی تمام نشده که اخبار تنبیه بدنی دانش‌آموزان بار دیگر در رسانه‌ها منتشر شد؛ اگرچه یکی ساختگی بود و آموزش وپرورش آن را رد اما دیگری واقعیت داشت که آموزش و پرروش ضمن تأیید، وعده برخورد با خاطیان را داده و یک مورد دیگر هم در دست بررسی ‌است.

دانش‌آموز پایه پنجم روستای خیرآباد بمپور در استان سیستان و بلوچستان بعد از تنبیه در بیمارستان بستری

نخستين مورد شايعه تنبيه بدني دانش‌آموزان مربوط به مدرسه‌اي در استان كرمان بود. براساس آنچه در تصاوير ويدئويي ديده مي‌شود دانش‌آموزان از تنبيه‌بدني با شلاق سخن مي‌گويند و مدعي هستند كه علت تنبيه‌شان ناتواني در پرداخت30هزار تومان پول كتاب‌هاي درسي است، ضمن اينكه مدير آنها را از مدرسه اخراج كرده‌است.

آموزش و پرورش اما بلافاصله به اين خبر و تصاوير منتشره در اين‌باره واكنش نشان داد و اعلام كرد:«فيلم و مصاحبه تنبيه بدني و اخراج دانش‌آموزان رودبار جنوب ساختگي و مغرضانه است.»همچنين محمدمحسن بيگي، مديركل آموزش و پرورش استان كرمان به همشهري گفت:«پرداخت نكردن پول كتاب در برخي مناطق، محدود به يك دانش‌آموز نيست و حدود 4هزار دانش‌آموز در شهرستان رودبارجنوب در سال تحصيلي 96-95 پول كتاب‌هاي درسي خود را پرداخت نكرده‌اند و هيچ‌كدام نيز تنبيه نشده‌اند. حتي با كمك خيرين در منطقه رودبار جنوب و ساير مناطق محروم اقدام به خريد كفش و لباس براي دانش‌آموزان كرده‌ايم.»

  • تنبيهي كه تأييد شد

خبر دوم درباره تنبيه بدني اما در يكي از مدارس بمپور استان سيستان و بلوچستان رخ داد كه چشم دانش‌آموزي بر اثر ضربات شلنگ مصدوم شد. آموزش و پرورش ضمن تأييد آن اعلام كرد: با معلم خاطي و مدير مدرسه برخورد شد و مدير آموزش و پرورش منطقه نيز استعفا كرد.

تصاوير منتشرشده از اين دانش‌آموز واكنش‌هايي را به‌دنبال داشت تا جايي كه افزون بر مسئولان آموزش و پرورش استان، علي‌اوسط هاشمي، استاندار سيستان و بلوچستان نيز به آن واكنش نشان داده و حتي از بازتاب‌دهنده اين تخلف تشكر نيز كرده‌است.
براساس خبري كه در خبرگزاري‌ها منتشر شده، يكشنبه 18مهر قيصر قادري، دانش‌آموز پايه پنجم دبستان اديب روستاي خيرآباد بمپور توسط معلمش به‌شدت مورد تنبيه بدني قرارمي‌گيرد كه به‌علت شدت مصدوميت در بيمارستان ايران، شهرستان ايرانشهر بستري مي‌شود. البته مسئولان محلي از اين دانش‌آموز عيادت كردند و عمل اين معلم را نادرست خواندند. عليرضا نخعي، مديركل آموزش و پرورش سيستان و بلوچستان در جريان عيادت از دانش‌آموز قادري، از خانواده او و همه مردم بابت اين حادثه عذرخواهي كرد.

  • ضرب و شتم 5 دانش آموز کلاله‌اي

خبر سوم درباره تنبيه بدني هفته گذشته منتشر شد كه حكايت از ضرب و شتم 5‌دانش‌آموز در كلاله گنبدكاووس داشت. به گفته محمدرضا سنچولی، سرپرست آموزش وپرورش كلاله اين دانش‌آموزان با تاخیر وارد مدرسه می‌شوند كه يكي از معلمان در واکنش به این موضوع آنها را پای تخته خواسته و مورد ضرب وشتم قرار می‌دهد. اين موضوع در دست بررسي است.

  • تنبيه جرم است

هرساله اخباري از تنبيه بدني دانش‌آموزان در گوشه و كنار كشور رسانه‌اي مي‌شود، اين رفتار برخي معلمان از بين حدود 850هزار معلم شايد با وجود جرم بودن اين عمل جاي تعجب دارد.خشونت يا تنبيه در برخي مدارس كشور همچنان رخ مي‌دهد، در مواردي معلم دانش‌آموز را تنبيه بدني مي‌كند و در مواردي هم دانش‌آموز را با نگاه و يا بي‌توجهي به او يا به‌صورت كلامي تنبيه يا تحقير مي‌كند. اين در حالي است به گفته دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش براساس قانون، تنبيه بدني جرم تلقي مي‌شود و مطابق ماده77 آيين‌نامه انضباطي مدارس، هرگونه تنبيه از قبيل اهانت، تنبيه بدني و تعيين تكاليف درسي فقط با هدف تنبيه ممنوع است.

براساس اين ماده «دانش‌آموزان متخلفي كه راهنمايي‌ها و چاره‌جويي‌هاي تربيتي در آنها مفيد و مؤثر نمي‌افتد، با رعايت تناسب به يكي از روش‌هاي زير مورد تنبيه قرار مي‌گيرند: تذكر و اخطار شفاهي به‌طور خصوصي. تذكر و اخطار شفاهي در حضور دانش‌آموزان كلاس مربوط. تغيير كلاس، درصورت وجود كلاس‌هاي متعدد در يك پايه با اطلاع ولي دانش‌آموز. اخطار كتبي و اطلاع به ولي دانش‌آموز. اخراج موقت از مدرسه با اطلاع قبلي ولي دانش‌آموز حداكثر براي مدت 3روز. انتقال به مدرسه ديگر.»

مهدي نويدادهم، در اين‌باره به همشهري اينگونه توضيح داد: «متأسفانه در برخي مواقع شاهد هستيم كه معلمي با بدترين حالت با دانش‌آموز برخورد مي‌كند. از نظر ما اينگونه رفتار غيرقابل‌قبول است و با معلمان خاطي برخورد جدي مي‌شود. تنبيه بدني به هر شكلي ممنوع است و اگر كسي خلاف آن عمل كند تخلف كرده و جريمه مي‌شود و براساس ضوابط و قوانين پيش‌بيني شده متخلفان به هيأت تخلفات اداري معرفي مي‌شوند.»

دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش اما معتقد است خشونت در مدارس افزايش پيدا نكرده و مي‌گويد: حدود يك ميليون همكار فرهنگي و بيش از 13ميليون دانش‌آموز داريم كه تعداد انگشت‌شماري دست به تنبيه بدني دانش‌آموزي مي‌زنند و نمي‌توان آن را به همه همكاران زحمتكش تعميم داد. اگر خداي ناكرده دانش‌آموزي در مدرسه تنبيه شد، خانواده‌ او مي‌تواند به دفتر رسيدگي به شكايت مردمي آموزش و پرورش مراجعه كند و مسئولان منطقه موظف هستند كه موضوع را پيگيري كنند.»

کد خبر 349303

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha