شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۴
۰ نفر

همشهری دو - مریم سمائی: ۱۹سال پیش بود که تعدادی دانشجو به شیرخوارگاه آمنه رفتند تا سری به کودکان معصوم این مرکز بزنند. همین سر‌زدن اتفاقی سرآغازی شد برای ایجاد کانون یاریگران دانشگاه شریف که حالا اقدامات خیرخواهانه زیادی در دستور کار خود دارد.

شریفانه یاریگری کن

محمد شريفي‌مقدم‌ريابي، دبير كانون ياريگران، درباره فعاليت‌هاي اين كانون مي‌گويد: كانون ياريگران دانشگاه صنعتي‌شريف فعاليتش را از سال76 با تمركز بر كودكان ستم‌ديده آغاز كرده و دغدغه اصلي‌اش آموزش كودكان آسيب‌ديده با استفاده از پتانسيل دانشجويان دانشگاه است.

از 19سال پيش دانشجويان زيادي وارد اين كانون شده‌اند كه برخي بعد از فارغ‌التحصيلي يا حتي خروج از كشور هم به فعاليت خود با كانون ادامه داده‌اند. در حال حاضر كانون ما بيش از هزار نفر عضو دارد كه حدود 300نفر آنها فعاليت بيشتري دارند. از دانشگاه‌هاي تهران، علامه‌طباطبايي، شهيدبهشتي، اميركبير و... هم عضو داريم و سعي مي‌كنيم با دانشگاه‌هاي شهرهاي ديگر هم ارتباط بگيريم؛ به‌عنوان مثال الان دانشجويان دانشگاه‌هاي كرج و اراك هم عضو هستند و در تلاشيم كه با دانشگاه زاهدان هم ارتباط بگيريم تا بتوانيم فعاليت بيشتري در اين مراكز انجام دهيم.

هدف كانون در ابتدا اين بود كه بتواند با جذب دانشجو، وقتي را به آموزش كودكان بهزيستي اختصاص دهد اما بعد از مدتي اين برنامه گسترده‌تر شد و كودكان كار، كودكان بدسرپرست و... هم در برنامه قرار گرفتند. در حال حاضر دوستان داوطلب براي تدريس و مشاوره به كانون مراجعه مي‌كنند و پس از ثبت‌نام به بچه‌هاي محروم درس مي‌دهند.

سطح درسي دانش‌آموزاني كه به ما معرفي مي‌شوند تا حدودي پايين است و كار با آنها بايد به تناسب و درخور شرايطشان صورت گيرد، بنابراين كار در زمينه كنكور (چه مشاوره و چه تدريس) از ابتدا تا انتها به شكل منسجم و منظم برقرار مي‌شود و داوطلب تا انتهاي سال تحصيلي با كيفيت يكسان و يكنواخت به‌كار با دانش‌آموز ادامه خواهد داد.

طرح ديگري به نام طرح راه روشن در كانون ياريگران در حال اجراست كه دانشجويان فني به افرادي كه تحت پوشش بهزيستي هستند مهارت‌هاي فني و كسب و كار را آموزش مي‌دهند. تا‌كنون چند دوره برگزار شده و به افراد آموزش‌هاي مختلفي ازجمله تعمير موبايل و... براي ورود به بازار كار ارائه شده است.

استادان دانشگاه، از حاميان اصلي كانون ياريگران هستند. از سال91 بخشي از حقوق استاداني كه تمايل داشتند در فعاليت‌هاي كانون مشاركت داشته باشند به‌حساب كانون ياريگران واريز مي‌شود. علاوه بر اين برخي از استادان هم در فعاليت‌هايي كه دانشجويان انجام مي‌دهند مشاركت مي‌كنند.

ما در حال حاضر با 17نهاد و سازمان مردمي همكاري مي‌كنيم و خدمات آموزشي رايگان ارائه مي‌دهيم؛ به‌عنوان مثال با كانون حمايتي كوشا كه در جهت حمايت از كودكان كار فعاليت مي‌كند همكاري داشته و برنامه‌هاي خوبي در محله امامزاده يحيي اجرا كرده‌ايم.

يكي ديگر از مسائلي كه كانون ياريگران دنبال مي‌كند بحث آگاه‌سازي‌ دانشجويان نسبت به مسائل روز با تمركز بر حقوق كودك، حقوق زنان و به‌طور كلي حقوق بشر است؛ به‌عبارتي ما سعي مي‌كنيم به دور از فضاي سياسي، دانشجويان را با مسائل اجتماعي آشنا كرده و پيوندهاي ملي و مذهبي را در آنها بيدارتر كنيم.

از طرفي همه كودكان نياز به بازي و شادي دارند. ما براي اينكه شادي را به كودكان هديه دهيم كمپيني با نام «كمپين مدادرنگي» برگزار كرديم كه در اين كمپين براي بچه‌هاي كار و بچه‌هاي آسيب‌ديده مدادرنگي جمع‌آوري شد و به آنها تحويل داديم. كمپين ديگري با نام كمپين بوي مهر را براي كودكان محروم استان كرمان برگزار كرديم و با كمك‌هاي مردمي حدود 100كوله پشتي با تمام لوازم‌التحرير برايشان ارسال كرديم.

کد خبر 349326

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha