دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۶
۰ نفر

سید محمد هادی ایازی: شناسایی مسائل مرتبط و هم‌پیوند با تغذیه ایرانیان، آموزش‌های لازم و توزیع مناسب مواد غذایی و جلوگیری از ورود غذای نامناسب به سبد غذایی مردم را از اهم وظایف خود می‌دانیم.

دکتر ایازی

غذا، از نيازهاي پايه و انكارناشدني همه جانداران از آغاز آفرينش تاكنون بوده و بسياري از پيشرفت‌هاي آدمي در عرصه صنعت و كشاورزي، برآمده از پاسخ‌گويي به همين نياز است. قرآن كريم نيز در جاي جاي خود به اين نياز پرداخته و درونمايه چندين و چند آيه به همين مسئله اختصاص داده شده است.

۱۶ اكتبر برابر با ۲۵ مهر ۱۳۹۵، به افتخار سازمان خواربار و كشاورزي ملل متحد، فائو، كه با هدف اساسي زدودن فقر و گرسنگي در سراسر جهان، در سال ۱۹۴۵ بنياد نهاده شد، روز جهاني غذا نامگذاري شده است و از سوي سازمان‌ها و نهادهاي هم‌پيوند با سلامت و امنيت غذايي در جهان گرامي داشته مي‌شود. اين سازمان با بهره‌مندي از شبكه جهاني خويش به گسترش و مدرنيزه كردن كشاورزي و جنگل‌داري و جلوگيري از نابودي محيط‌زيست كمك مي‌كند. افزايش كيفيت زندگي، بهبود تغذيه و بهداشت مواد غذايي، توزيع مناسب خوراكي‌ها در جاهاي گوناگون جهان و ايجاد امنيت غذايي و مبارزه با سوء‌تغذيه از ديگر اهداف اين سازمان است. امروزه كمبود موادغذايي مورد نياز بدن انسان، آلودگي و ويراني محيط‌زيست، گرما و خشكسالي، فرسايش خاك، كاهش بارش‌هاي آسماني و سياست‌هاي انسان‌ستيزانه كشورهاي قدرتمند از عوامل گرسنگي و سوء‌تغذيه بسياري از مردم جهان بوده و كشور ما نيز با آنها دست به گريبان است.

روز جهاني غذا مي‌تواند روزي براي هم‌دردي با گرسنگاني باشد كه از ابتدايي‌ترين حق زندگي خويش بي‌بهره مانده‌اند. هميشه و به‌ويژه در اين روز بايد به سلامت، امنيت و عدالت غذايي با نگاهي انساني و كارآمد پرداخت. با تأمين غذاي مناسب و نيكو مي‌توان از بسياري از هزينه‌ها نيز كاست و به اهداف نظام سلامت هم دست يافت. بي‌شك غذا جايگزيني درخور براي داروست؛ چراكه تغذيه مناسب و درست از بسياري بيماري‌ها و رنج‌هاي بشر پيشگيري مي‌كند يا از آنها مي‌كاهد. معاونت اجتماعي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و دبيرخانه شوراي‌عالي سلامت و امنيت غذايي بنابر راهبردها و ماموريت‌هاي خود و وزارت متبوع و نظر ويژه رياست محترم جمهور به‌عنوان رئيس شوراي‌عالي سلامت و امنيت غذايي به اين مسئله وارد شده است و شناسايي مسائل مرتبط و هم‌پيوند با تغذيه ايرانيان، آموزش‌هاي لازم و توزيع مناسب مواد غذايي و جلوگيري از ورود غذاي نامناسب به سبد غذايي مردم را از اهم وظايف خويش مي‌داند.

کد خبر 349599

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha