رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران از طولانی شدن مراحل تکمیل پروژه مصلای تهران به‌عنوان یک پروژه ملی انتقاد کرد و از مشکلاتی که برگزاری نمایشگاه‌های متعدد در این مکان برای شهروندان منطقه۷ ایجاد کرده، سخن گفت.

از نظر محمد سالاري با وجود مجتمع نمايشگاهي چون شهرآفتاب ديگر نبايد هيچ نمايشگاهي در مصلي برگزار شود و اين موضوع نيازمند توجه جدي دولت است. وي در بازديدي كه از منطقه 7شهر تهران داشت از برنامه‌ريزي براي سيستمي شدن فرايند صدور عوارض كاربرد نيز خبر داد و گفت: يكي از مشكلات در سيستم تغيير كاربرد، ثابت نبودن ضريب‌ها بود كه چندگانگي در اعلام عوارض را در مناطق موجب مي‌شد اما پس از جلسات كارشناسي با معاونت معماري و شهرسازي شهرداري تهران تصميم‌گيري و برنامه‌ريزي براي اصلاح اين وضعيت انجام شده است. بر همين اساس فرايند اعلام عوارض براي جلوگيري از هرگونه احتمال بروز خطا به‌صورت سيستمي اعلام شده و قابليت تغيير محاسبه دستي را نخواهد داشت.

سالاري در بازديد از منطقه 7به مشكل بافت فرسوده در اين منطقه و شهر تهران اشاره كرد و گفت: شهر تهران در مسير گسل واقع شده است و زلزله حتمي آن را تهديد مي‌كند كه وجوداين همه بافت فرسوده مي‌تواند بروز فاجعه‌اي جدي را به‌دنبال داشته باشد؛ امري كه ازنظر اين عضو شوراي شهر تهران تبديل به دغدغه‌اي براي مسئولان شده تا جايي كه براي حل آن همكاري‌هاي بين بخشي شكل گرفته و ستاد بازآفريني شهري در دولت به رياست رئيس‌جمهور تشكيل شده است كه البته درتهران رياست اين ستاد برعهده محمدباقر قاليباف شهردار تهران است. رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهرگفت: هم‌اكنون جلسات متعددي با سازمان نظام مهندسي براي درنظر گرفتن بسته تشويقي انجام شده است و ضرورت دارد كه ساير ادارات همچون برق، گاز و آب نيز تخفيف جدي درنظر بگيرند كه بسته تشويقي كاملي ايجاد شود. اين درحالي است كه به گفته سالاري با توجه به هزينه‌هاي زمين و ساختمان در شهرها اينگونه بسته‌ها هنوز تشويق جدي براي نوسازي بافت فرسوده نيست به همين دليل وي از لزوم ورود بانك‌ها به بحث نوسازي بافت‌هاي فرسوده سخن گفت و بابت اينكه هنوز با توجه به شرايط پيش آمده اقتصادي دولت موفق به انجام تعهدات خود نشده است ابراز نگراني كرد.

وي تعامل بين بخشي در نوسازي بافت فرسوده را راه‌حل كارآمدي توصيف كرد كه باعث شده باوجود ركود در ساخت‌وساز، صدور پروانه نوسازي در بافت فرسوده افزايش يابد. محمد سالاري همچنين با استناد به تجربيات نوسازي در جهان خواستار آن شد كه نوسازي در بافت‌هاي فرسوده به‌صورت بلوكي انجام شود. وي افزود: اگر چه به لحاظ قانوني نمي‌توان مالكان را ملزم به مشاركت در بافت‌هاي فرسوده كرد اما مديريت شهري با ايجاد دفاتر نوسازي كار خوبي را انجام داد و موفق شد تا به اين وسيله فرهنگ مشاركت در ساخت را نهادينه‌ كند.

کد خبر 349739

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha