یکشنبه ۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۴
۰ نفر

همشهری دو - محمد معمار: هوا هنوز خیلی سرد نشده ولی خیلی‌ها از همین حالا سیستم‌های گرمایشی خانه‌هایشان را به‌کار انداخته‌اند تا گرما در کالبد سرد خانه‌شان جریان پیدا کند.

وقت تعویض

سيستم‌هاي گرمايشي قلب يخ زده خانه‌هاي شما را وادار به تپيدن مي‌كند و به آنها روح زندگي مي‌بخشد. راه‌اندازي و سرويس سيستم‌هاي گرمايشي كار چندان دشواري نيست پس بهتر است خودتان دست به آچار شويد. بايد توجه داشت كه عدم‌رعايت نكات ايمني در راه‌اندازي و سرويس سيستم‌هاي گرمايشي مي‌تواند خسارت‌هاي مالي و جاني فراواني به همراه داشته باشد. اين صفحه تمامي نكات لازم در مورد راه‌اندازي سيستم‌هاي گرمايشي را به شما آموزش مي‌دهد. علاوه بر آن شما با خواندن اين مطالب مي‌توانيد ايمني خانه‌هاي خود را در برابر خطرات ناشي از سيستم‌هاي گرمايشي حفظ كنيد.

  • راه‌اندازي بخاري

بخاري يكي از محبوب‌ترين وسايل گرمايشي محسوب مي‌شود، اما مي‌توان گفت اين وسيله به ظاهر مهربان، سالانه جان هزاران آدم را مي‌گيرد. اين نكات را در راه‌اندازي بخاري‌ها درنظر بگيريد:
قبل از راه‌اندازي حواستان باشد كه فاصله استاندارد بخاري تا ديوار ۳۰ سانتي‌متر است. فاصله لوله بخاري تا ديوار هم بايد ۱۵ سانتي‌متر باشد.
هنگام نصب لوله بخاري حواستان را خوب جمع كنيد؛ چرا كه اين قسمت از اهميت بالايي برخوردار است. ارتفاع لوله بخاري در بلند‌ترين نقطه ساختمان، يعني پشت بام بايد ۶۰ سانتي‌متر باشد. سر لوله بخاري هم بايد كلاهك وجود داشته باشد تا باد و باران وارد لوله بخاري نشود. پس از نصب لوله بايد آن را آزمايش كنيد. داخل لوله كاغذي را آتش بزنيد و انتهاي لوله كه به بخاري نصب مي‌شود را مسدود كنيد. تمام دود حاصل از اشتعال كاغذ بايد از طريق لوله از داخل ساختمان خارج شود.
بخاري‌هاي خود را ۵۰ سانتي‌متر دور‌تر از پرده، كمد‌هاي چوبي و ديگر وسايل قابل احتراق نصب و از نگهداري هرگونه مايعات قابل اشتعال در نزديكي بخاري خودداري كنيد.
هنگام نصب توجه داشته باشيد كه طول شيلنگ گاز از محل اتصال تا بخاري نبايد بيشتر از ۱۲۰ سانتي‌متر باشد. هنگام نصب اتصالات گازي احتمال نشت گاز وجود دارد و بايد پس از نصب، آنها را آزمايش كنيد. آزمايش كف صابون راحت‌ترين راه براي مشخص كردن احتمال نشت و شناسايي محل نشت است. كف صابون را روي تمام محل‌هاي اتصال و شيلنگ گاز بريزيد سپس شير گاز را باز كنيد هر جا حباب‌هاي ريز تشكيل شد آنجا گاز نشت مي‌كند.

  • راه‌اندازي پكيج

اولين نكته‌اي كه هنگام نصب بايد به آن توجه كنيد فاصله پكيج از ديوار‌هاست. فاصله پكيج ديواري از ديوار روبه‌رو نبايد كمتر از يك متر باشد. حداقل فاصله مجاز از كف ۱۰۰ سانتي‌متر و از ديوارهاي مجاور ۱۵ سانتي‌متر است.
فشار آب پكيج؛ چه در زمستان و چه در تابستان بايد يك‌بار باشد. اگر كمتر از يك‌بار باشد به دستگاه آسيب مي‌رسد. اگر فشار آب كمتر شد شير آن را باز كنيد و وقتي فشار آب به يك رسيد آن را دوباره ببنديد؛ چرا كه حد استاندارد فشار آب بين يك تا 1/5بار است.
از قرار دادن فن‌هاي قوي مثل كولر در مجاورت پكيج‌هاي گرمايشي جدا خودداري كنيد؛ چرا كه اين فن‌ها در مكش دود‌هاي حاصل از اشتعال اختلال ايجاد مي‌كنند.
در لوله‌ها و مخزن آب پكيج احتمال رسوب گرفتگي وجود دارد. براي جلوگيري از رسوب گرفتگي از فيلتر‌هاي تصفيه آب در ورودي‌هاي آب به دستگاه استفاده كنيد.
وجود دودكش مناسب و استاندارد هم يكي ديگر از مواردي است كه هنگام نصب و راه‌اندازي پكيج بايد به آن توجه كنيد.
هنگام نصب الكترود، جرقه را چك كنيد كه به بدنه اتصال نداشته باشد و به خوبي كار كند. پس از چك كردن الكترود به سراغ نازل گاز برويد و اگر كثيفي روي آن وجود داشت تميز كنيد. اگر سر نازل كثيف باشد گاز با فشار كم خارج مي‌شود و الكترود جرقه نمي‌تواند باعث اشتعال شود. به اين ترتيب گاز در محفظه پكيج جمع و موجب يك انفجار خفيف مي‌شود.

  • راه‌اندازي موتورخانه

سرويس كردن و راه‌اندازي موتورخانه در ابتداي امر كار نسبتا سختي به‌نظر مي‌رسد، اما خيلي راحت مي‌توانيد اين كار را انجام دهيد.
در ابتدا بايد نازل گاز را از نظر تميزي بررسي كنيد و مطمئن شويد كه اندازه آن با اندازه ديگ تناسب دارد.
تميز كردن ديگ بخار و ديگ آب گرم از موارد مهم و تأثير‌گذار است. قبل از راه‌اندازي از وجود آب در ديگ و رادياتور‌ها اطمينان حاصل كنيد و سپس به سراغ پمپ‌ها برويد و چك كنيد كه به خوبي كار مي‌كنند.
در مرحله بعد بايد مشعل را چندبار خاموش و روشن كنيد تا از درست كار كردن آن مطمئن شويد.
همه لوله‌هايي كه در موتورخانه هستند براي جلوگيري از زنگ زدگي و پوسيدگي، روكش دارند. روكش همه لوله‌ها را چك كنيد كه سالم باشد.
تابلو برق را چك كنيد و مطمئن شويد كه همه سيم‌ها سالم و به جاي خود وصل شده باشند.
در مرحله آخر هم بايد دودكش را چك كنيد كه سالم باشد.

  • هواگيري رادياتور‌ها

هواگيري رادياتور‌ها كار دشواري محسوب نمي‌شود. كافي است با پيچ گوشتي مخصوص پيچ سر رادياتور را شل كنيد تا هوا از آن خارج شود. يك سطل هم زير پيچ بگيريد تا اگر آب از آن خارج شد روي فرش يا كف خانه نريزد. با نخستين مرحله خروج آب اشتباه نكنيد و پيچ را نبنديد، چرا كه هنوز هم در رادياتور هوا وجود دارد. پس از آنكه آب به‌صورت كامل خارج شد پيچ را سفت كنيد. به اين ترتيب شما رادياتور‌ها را هواگيري كرده‌ايد.

کد خبر 350283

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha