دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۰
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: بیشتر عادت کرده‌ایم که هنگام خرید محصولات مختلف غذایی، به علامت استاندارد روی آنها نگاه کنیم و اگر کمی اهل دقت بیشتر باشیم، سراغ تاریخ تولید، مصرف و قیمت روی بسته‌بندی‌ها می‌رویم.

اول ببین، بعداً بخر

 اما علائم ديگري هم روي اين محصولات هستند كه اهميت‌شان كمتر از علامت استاندارد نيست و حتي براي مواد غذايي، برخي از آنها مهم‌تر از علامت استاندارد است. همين ابتدا بايد بگوييم كه بخشي از اين علائم در ارتباط با خود همان ماده غذايي يا خوراكي است كه مي‌خريم و بخشي از آن در ارتباط با بسته‌بندي محصول. شايد بگوييد كه بسته‌بندي چه اهميتي براي ما دارد و فقط كيفيت خود محصول مهم است اما بسته‌بندي‌ها براي كاهش آسيب‌هاي زيست‌محيطي مي‌توانند بازيافت شده و به مواد سودمند ديگري تبديل شوند. يعني ما با انتخاب محصولي كه بسته‌بندي قابل بازيافت دارد، به محيط‌زيست و چرخه بازيافت كمك مي‌كنيم. در اين صفحه مي‌توانيد با مهم‌ترين علامت‌هاي روي بسته‌بندي‌هاي مواد غذايي آشنا شويد.

  • علامت سازمان غذا و دارو

سيبي براي امنيت و سلامت
همانقدر كه علامت استاندارد براي يك خوراكي بسته‌بندي شده اهميت دارد، علامت سازمان غذا و دارو كه شكل يك سيب است هم اهميت دارد. اين نشان مربوط به سازماني به همين نام است كه در زمينه نظارت بر دارو، مواد خوراكي، آرايشي و بهداشتي و به‌عنوان يكي از معاونت‌هاي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي فعاليت مي‌كند. وجود اين نشان روي بسته‌بندي‌‌ها، نشان‌دهنده حداكثر اطمينان لازم درخصوص امنيت و سلامت موادغذايي، آشاميدني، آرايشي، بهداشتي و دارويي است. سعي كنيد حتما از محصولاتي استفاده كنيد كه اين نشان را داشته باشند چون با استفاده از اين محصولات، نه‌تنها سلامت افراد تضمين مي‌شود بلكه درصورت بروز عوارض ناشي از مصرف آنها، مي‌توان از توليدكنندگان و توزيع‌كنندگان شكايت كرد.

  • علامت چراغ راهنمايي

جدول ارزش تغذيه‌اي خوراكي‌ها
تمامي توليدكنندگان محصولات خوراكي ملزم به درج جدول ارزش تغذيه‌اي يا همان چراغ راهنمايي هستند. اين اقدام كه با عنوان چراغ راهنماي تغذيه‌اي شناخته مي‌شود، در جدولي است كه ضمن درج شماره پروانه بهداشتي، در برگيرنده نشانگرهاي رنگي روي محصولات خواهد بود. اين نشانه‌هاي رنگين، ميزان چربي، قند و نمك و اسيدهاي چرب ترانس كه جزئي از چربي است را در هر ماده غذايي مشخص مي‌كند. در حقيقت اين نشان به شما كمك خواهد كرد تا ميزان كالري و مفيد بودن خوراكي نظارت كنيد چراكه اين نشانگرهاي تغذيه‌اي در قالب برچسبي با رنگ‌هاي قرمز، نارنجي و سبز است. قرمز به‌معناي زياد، نارنجي به‌معناي متوسط و سبز هم به معاني كم به‌حساب مي‌آيد.

  • علامت استاندارد

علامتي كه مي‌شناسيم
علامت استاندارد مسلما نياز به معرفي ندارد، وجود آن در بسته‌بندي‌هاي خوراكي‌ها ضروري است. البته همانطور كه مي‌دانيد كاربرد اين علامت بسيار فراتر از خوراكي‌هاست. به هر حال علامت استاندارد، مرغوبيت يك كالا را نشان مي‌دهد و اجناس يا خدماتي كه هيچ نشان استانداردي بر خود ندارند، براي استفاده و خريد به‌هيچ عنوان مناسب نيستند. شايد نتوان تعريف خيلي دقيق و صحيحي از استاندارد ارائه كرد ولي به‌طور كلي مي‌توان اينگونه عنوان كرد كه استاندارد در حقيقت آزمايش‌ها و مطالعات گذشته براي نتيجه‌گيري و استفاده در آينده است. يك نكته مهم كه درخصوص اين علامت بايد بدانيد اين است كه در طول زمان همواره معيارهاي استاندارد تغيير مي‌كند و هيچ‌گاه يكسان نيست.

  • علامت محصولات ارگانيك

خوراكي‌هايي بدون موادشيميايي
حتما تا به حال نام خوراكي‌هاي ارگانيك را شنيده‌ايد. در تعريف خوراكي‌هاي ارگانيك بايد گفت محصولاتي هستند كه در تمام مراحل رشد با سيستم طبيعي هماهنگ بوده و در خاكي كه از چند سال قبل هيچ‌گونه سموم نظير علف هرزكش‌ها، قارچ‌كش‌ها و مواد شيميايي در آن استفاده نشده و فقط با مواد طبيعي مانند كمپوست گياهي تقويت مي‌شود، رشد مي‌كنند. مسلما اين محصولات از ساير محصولاتي كه به‌صورت غيرارگانيك توليد مي‌شوند بسيار سالم‌تر هستند و البته خوشمزه‌تر. نكته‌اي ديگر هم كه بد نيست بدانيد اين است كه اين محصولات، قيمت بالاتري دارند. سازمان ملي استاندارد ايران از چند سال قبل اجازه يافته از علامت مربوط به محصولات ارگانيك روي بسته‌بندي خوراكي‌ها استفاده كند.

  • علامت حلال

اين خوراكي مشكل شرعي ندارد
مسلما كاربرد نشان حلال مربوط به خوراكي‌هاي وارداتي و همچنين محصولاتي است كه ما به كشورهاي مسلمان ديگر صادر مي‌كنيم. لازم به گفتن نيست كه اين نشان بيان‌كننده اين است كه اين خوراكي از نظر احكام شرعي اسلامي، حلال به‌حساب مي‌آيد. بد نيست بدانيد كه نخستين بار محصولات غذايي حلال در كشور مالزي به‌وجود آمد اما در چند سال اخير اين علامت تجاري غذايي به‌صورت يك علامت جهاني از طرف كشورهاي اسلامي در دنيا معرفي شده‌، به‌طوري كه در كشورهاي غيراسلامي نيز از استقبال خوبي برخوردار شده است. مؤسسه حلال جهاني وابسته به ايكريك (مركز تحقيقات و اطلاع‌رساني اتاق اسلامي) است كه بيش از 50كشور اسلامي عضو آن هستند.

همانطور كه گفته شد، بسته‌بندي محصولات غذايي هم از اهميت زيادي برخوردار است و بايد ما به‌عنوان خريداري كه طرفدار محيط‌زيست هستيم، به آن هم توجه كنيم. در اين جدول مي‌توانيد با مهم‌ترين اين نشانه‌ها آشنا شويد.

آشنایی با علائم روی بسته‌بندی‌های مواد غذایی

کد خبر 350417

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha