یکشنبه ۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: این روز‌ها نظارت بر عملکرد تاکسی‌ها در شهر تهران افزایش چشمگیری یافته است و این فعالیت‌ها به روش‌های مختلف انجام می‌شود؛ از حضور بازرسان در خیابان‌ها گرفته تا بررسی وضعیت تردد تاکسی‌ها با سیستم‌های هوشمند مانند دوربین‌های نظارت تصویری.

تاکسی

اگر راننده‌اي تخلف كرد بايد مراحل مختلفي را بگذراند تا به او اجازه دهند دوباره فعاليت خود را از سر بگيرد. خب، حالا چه مواقعي مي‌توانيم از تاكسي‌ها شكايت كنيم؟ چطور بايد اين كار را انجام دهيم؟ اگر مي‌خواهيد پاسخ‌ اين سؤال‌ها را بدانيد با ما همراه شويد.

  • آشنايي با حقوق مسافران تاكسي

سازمان تاكسيراني براي مسافران حقوق بسياري درنظر گرفته و تاكسيرانان را نسبت به رعايت كردن حقوق مكلف كرده است. اگر دوست داريد از حقوقتان به‌عنوان يك مسافر مطلع شويد، ما در اينجا به چند مورد آن اشاره مي‌كنيم.

راننده تاكسي موظف است ادب و نزاكت را رعايت كند و با رفتار مناسب، مسافران را با الفاظ «آقا» يا «خانم» و مانند آنها خطاب كند.

راننده تاكسي حق ندارد الفاظ زشت و دور از ادب به‌كار ببرد و بايد از گفتن مسائل شخصي و اهانت مذهبي، نژادي و قومي خودداري كند.

تاكسيران وظيفه دارد متناسب با فصل‌هاي مختلف سال، كولر يا بخاري خودرو را روشن كند، به‌صورتي كه فضاي مناسبي براي مسافر فراهم شود.

راننده تاكسي بايد با استفاده از تاكسيمتر كه در معرض ديد مسافر قرار داده شده براساس نرخ‌هاي مصوب، كرايه را محاسبه و دريافت كند، مگر اينكه تاكسي گردشي باشد و مسافر از راننده بخواهد كه كرايه به‌صورت توافقي پرداخت شود.

  • آشنايي با حقوق رانندگان تاكسي

اينطور نيست كه برخورداري از حق و حقوق، تنها در انحصار شهروندان باشد، بلكه آيين‌نامه رفتاري سازمان تاكسيراني، براي رانندگان تاكسي‌ها حقوقي درنظر گرفته است. تعدادي از اين حقوق عبارتند از:
مسافران وظيفه دارند با رانندگان رفتار احترام‌آميز داشته باشند.

راننده تاكسي حق دارد بابت حق‌‌الزحمه خدماتي كه به مسافر ارائه داده است براساس نرخ مصوب شوراي شهر از او كرايه بگيرد؛ بنابراين هيچ شهروندي حق ندارد به بهانه‌هاي مختلف كرايه كمتري بدهد.

مسافران مي‌توانند در تاكسي خوراكي بخورند يا حرف بزنند، اما اگر راننده از مسافر خواست كه از خوردن و آشاميدن يا مصرف دخانيات خودداري كند مسافر بايد انجام دهد. همچنين مسافر اجازه ندارد با صداي بلند با همراهانش يا تلفن همراه در تاكسي صحبت كند.

رعايت بهداشت فردي براي مسافران هم اهميت دارد. اگر راننده تاكسي از سواركردن مسافري كه از نظر ظاهري وضعيت خوبي ندارد خودداري كرد خلافي مرتكب نشده است.

  • شكايت‌هاي شما ثبت مي‌شود

اگر راننده تاكسي مرتكب خلاف شد، حالا فرقي نمي‌كند كرايه بيشتر گرفت يا با مسافران رفتار بدي داشت و خيلي از تخلفات ديگر، شهروندان مي‌توانند از او به سازمان تاكسيراني شكايت كنند. اين شكايت هم مي‌تواند به روش‌هاي مختلف انجام شود. آسان‌ترين راه ارتباط با مسئولان سازمان تاكسيراني شهر تهران تماس با سامانه ۱۸۸۸ است. اين سامانه شكايت، پيشنهادها و انتقادات شما را شبانه‌روزي ثبت مي‌كند و در كمترين زمان ممكن به اطلاع مسئولان مي‌رساند. در اين روش اگر شماره تماس خودتان را به اپراتور بدهيد حتماً بعد از رسيدگي به شكايت شما، نتيجه چه مثبت باشد و چه منفي، به اطلاعتان مي‌رسد. روش دوم هم مراجعه حضوري به مراكز سازمان تاكسيراني در مناطق ۲۲‌گانه شهرداري تهران است كه به شكايت و انتقاد شما حضوري رسيدگي مي‌كنند. در اين روش هم بعد از رسيدگي به شكايت، نتيجه به شما اعلام مي‌شود، مگر اينكه خودتان نخواسته باشيد نامي از شما در اين شكايت برده شود.

  • چه چيزي براي شكايت لازم است؟

زماني كه كسي مي‌خواهد شكايتش را مطرح كند حتما شماره پلاك دقيق تاكسي راننده متخلف را بدهد و حتي زمان و مكان تخلف را هم اعلام كند تا ديگر جاي هيچ اما و اگري نماند. وقتي خبر مي‌دهيد يك راننده تاكسي مثلا در منطقه۴ خلاف كرده است توقع رسيدگي نداشته باشيد، چون اصلا نمي‌شود راننده متخلف را پيدا كرد.

  • حضور تاكسيران در هيأت انضباطي

در سازمان تاكسيراني ۲ آيين‌نامه انضباطي و رفتاري توسط استادان حقوق دانشگاه‌ها به تصويب رسيده است كه همه رانندگان تاكسي زماني كه مي‌خواهند فعاليتشان را در سازمان تاكسيراني آغاز كنند، اين آيين‌نامه را امضاء مي‌كنند و متعهد مي‌شوند به همه مقررات آن پايبند باشند. درصورتي كه راننده تاكسي از تعهدات خود سر باز زد و تخلفش براي بازرسان سازمان تاكسيراني به اثبات رسيد پرونده او را براي رسيدگي به هيأت انضباطي ارائه مي‌دهند.

  • مجازاتي براي راننده متخلف

با توجه به اينكه راننده تاكسي چه تخلفي انجام داده باشد كيفرش فرق مي‌كند؛ براي بعضي از تخلف‌ها تعهد مي‌گيرند و براي بعضي‌ها راننده را جريمه مي‌كنند. البته جريمه نقدي اصلا در كار نيست و از هيچ راننده‌اي به‌دليل تخلف، پول گرفته نمي‌شود بلكه جريمه‌هاي هيأت نظارتي در رابطه با همان شغل تاكسيراني است؛ مثلاً اگر راننده متخلف در خطي كار مي‌كرده كه ازدحام مسافر بيشتري داشته است، او را به خطي مي‌فرستند كه هم بيشتر زيرنظر باشد و هم مسافران كمتري داشته باشد. در حقيقت راننده خاطي از نظر كاري يك پله پايين‌تر مي‌آيد. از همه مهم‌تر اينكه اگر راننده‌اي تخلفاتش را تكرار كند، ممكن است حكم تاكسيران بودن او باطل شود و تاكسي را از او ‌بگيرند.

  • تخلف‌ها چگونه بررسي مي‌شود؟

زماني كه شكايت شما به مسئولان بخش نظارتي سازمان تاكسيراني اعلام شد، مسئولان اين مركز موضوع را براي رسيدگي به مراكز سازمان تاكسيراني در مناطق شهرداري ارجاع مي‌دهند تا بازرسان اين سازمان بلافاصله وارد عمل ‌شوند. بازرسان نظارتي سازمان تاكسيراني براي بررسي تخلف راننده تاكسي روش‌هاي مختلفي در پيش مي‌گيرند؛ مثلا اگر راننده‌اي كرايه بيشتر دريافت كرده باشد بازرس تاكسيراني به‌صورت غيرمحسوس موضوع را پيگيري مي‌كند تا راننده نتواند موضوع را انكار كند يا اگر اعلام شده باشد كه راننده‌اي با مسافران رفتار بدي داشته است اين تخلف با پرس‌وجو از رانندگان ديگر پيگيري مي‌شود. درصورتي كه تخلف به‌گونه‌اي باشد كه امكان اثبات آن با حضور نامحسوس بازرسان وجود نداشته باشد و راننده تاكسي هم تخلف را انكار كند از شهروند خواسته مي‌شود به مركز سازمان تاكسيراني منطقه مربوطه بيايد تا مسافر و راننده تاكسي رودررو شوند. مسئولان سازمان تاكسيراني معتقدند اگر راننده‌اي خلاف كرده باشد نمي‌تواند با انكار از زير بار مسئوليت شانه خالي كند.

کد خبر 351030

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha