همشهری آنلاین: قشر ضخیمی از مه‌دود که از روز پنجشنبه ۳ نوامبر (۱۳ آبان) شهر لاهور پاکستان، یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان را پوشانده است و پیش‌بینی می‌شود برای چند روز تداوم یابد، هزاران شهروند این شهر را دچار مشکلات تنفسی و تحریک‌شدگی چشم‌ها کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه میزان ذرات ریز معلق خطرناک یا P2.5 در آلوده‌ترین بخش‌های این شهر ۱۰ میلیون نفری به بیش از ۴ برابر میزان مجاز سازمان جهانی بهداشت رسید و از مرز ۱۴۰ میکروگرم در مترمکعب گذشت.

میدان دید به کمتر از ۲۰ متر کاهش یافت و شهروندان مجبور شدند ماسک به صورت بزنند.

نسیمور رحمان، یک مقام ارشد سازمان حفاظت از محیط‌زیست پاکستان کاهش بارندگی به زیر حد متوسط، ازدحام خودروها در مکان‌های گوناگون شهر و کارخانه‌های سوزاندن تایر ماشین در شمال شهر را مسئول آلودگی هوای شهر معرفی کرد.

از طرف دیگر، در رویدادی جداگانه، در تصادف ۱۶ وسیله نقلیه در جاده لاهور- اسلام‌آباد به علت مه‌دود شدید دست‌کم ۱۳ نفر کشته و حدود ۱۰۰ نفر زخمی شدند.

کاشف حسین، کارگر ۳۴ ساله بازار دام گفت:‌«مه‌دود از دیروز شروع شده است و من مجبورم امروز کارم را ول کنم چون چشم‌هایم قرمز شده است. ناراحتی چشم خیلی شدید است و دکترم برایم قطره تجویز کرده است.»

یکی از ساکنان لاهور توئیت کرد: «مه‌دود سمی لاهور را پوشانده است، کیفیت هوا اسف‌انگیز است.»

ذرات ریز معلق با قطر ۲.۵ میکرومتر و کمتر یا P2.5 که به‌وسیله احتراق سوخت و برخی از فرایندهای صنعتی تولید می‌شوند، با تحریک چشم، سرفه، آسم و حتی حملات قلبی و مرگ زودرس ارتباط دارند.

سازمان ملل هفته گذشته اعلام کرد ۳۰۰ میلیون کودک در جهان در مناطق با آلودگی هوای بیرون از خانه زندگی می‌کنند که می‌تواند به آنان آسیب بزند و این وضعیت به‌خصوص در جنوب آسیا بدتر است.

آنتونی لیک، مدیر اجرایی یونیسف گفت: «مواد آلاینده نه‌تنها به ریه‌های در حال رشد کودکان آسیب می‌زنند، بلکه می‌توانند از سد خونی- مغزی عبور کنند و به مغز در حال رشد کودکان هم آسیب بزنند و بنابراین بر آنان تأثیر بگذارند.»

کد خبر 351698

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha