رمان ۲۲۳ صفحه‌ای «استخوان‌های خورشیدی» که در قالب یک جمله نوشته شده، برنده جایزه ۱۰هزار‌پوندی گلدسمیت ویژه کتاب‌های متفاوت شد.

جایزه ادبی

به گزارش همشهري، اين جايزه ادبي سال2013 بنيان نهاده شد و مايك مك‌كورمك سومين نويسنده ايرلندي است كه آن را مي‌برد. گلدسميت به كتاب‌ها و نويسندگاني اهدا مي‌شود كه به شيوه‌اي تازه براي روايت داستان دست يافته يا راهي متمايز براي نوشتن رمان برگزيده‌اند.

داستان استخوان‌هاي خورشيدي در روز موسوم به All Souls Day در نوامبر 2008 در ذهن شخصي به‌نام ماركوس كانوِي مي‌گذرد؛ مهندسي ميانسال در غرب ايرلند كه از دنياي مردگان بازگشته است. مك‌كورمك 50ساله در رقابت با 5كتاب و نويسنده ديگر موفق شد اين جايزه ادبي 10هزار پوندي را از آن خود كند؛ ازجمله دبورا لوي كه با «شير داغ» نامزد جايزه من بوكر شده و ايمير مك‌برايد كه با «دختر يك چيز نيمه‌شكل‌يافته است» نخستين برنده همين جايزه بود. استخوان‌هاي خورشيدي را يك ناشر كوچك و مستقل ايرلندي منتشر كرده و سومين رمان مك‌كورمك است كه 2مجموعه‌داستان كوتاه هم در كارنامه دارد.

نكته اينكه اين كتاب تحسين‌شده به‌دليل انتشار در خارج از مرزهاي بريتانيا، مجاز به رقابت براي كسب جايزه من بوكر نشد. مك‌كورمك پس از مك‌برايد و كوين بري سومين نويسنده ايرلندي‌تبار برنده جايزه گلدسميت است؛ ضمن اينكه امسال هم 3نويسنده ايرلندي نامزد دريافت اين جايزه بودند.

کد خبر 352681

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha