درحالی‌که رئیس قوه قضاییه در تازه‌ترین بخشنامه خود درخصوص کاهش جمعیت زندان‌ها بر استفاده از تجهیزات الکترونیک مانند دستبند‌ها و پابند‌های الکترونیک تأکید کرده است، جانشین رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی استفاده از این ابزار‌ها را در حد یک ایده و نظر توصیف و تأکید کرد که این کار هنوز در مرحله آزمایشی است.

سردار مهدي معصوم‌بيگي با بيان اينكه از آنجايي كه هنوز در مورد استفاده از اين ابزار الكترونيكي به جمع‌بندي نرسيده‌ايم، گفت: استفاده از اين وسيله عملياتي نشده است؛ چرا كه بايد همه جوانب استفاده از آن را درنظر بگيريم؛ بنابراين اينكه اصل موضوع، رد يا تأييد شود، بايد بررسي شود. شايد از اين ابزار بتوان در راستاي حبس‌زدايي استفاده كرد اما نيازمند كار كارشناسي بيشتري در اين حوزه‌ايم؛ ضمن اينكه بايد همه ذينفعان اعم از جامعه، مجرم و سيستم عدالت كيفري را در اين زمينه درنظر گرفت. وي همچنين اظهارنظر در مورد اينكه از اين ابزار در آينده به‌صورت گسترده استفاده شود را زود دانست و افزود: قبل از اجراي هر طرحي بايد تمام مسائل را بررسي و منافع و مضرات آن را آسيب‌شناسي كرد.

  • يك طرح قديمي

ترديد يك مقام ارشد پليس در استفاده از اين دستبندها در حالي است كه اين موضوع از سال88 توسط مسئولان قوه قضاييه به‌منظور كنترل زندانيان و كاهش آسيب به خانواده زندانيان مطرح شده اما هنوز اجرايي نشده است. البته بخشي از مشكل نيز مربوط به قوه قضاييه مي‌شود؛ چه اينكه مجري اين طرح مدتي قبل به همشهري گفته بود بيش از 300نفر مشمول استفاده از اين دستبند‌ها معرفي شده‌اند اما هيچ حكمي از سوي قضات كه به استناد آنها بتوان از اين دستبند‌ها استفاده كرد، صادر نشده است.گفته مي‌شود تا‌كنون فقط 10نمونه از اين دستبند‌ها در كشور استفاده شده است. اين دستبند‌ها قابليت رصد و رديابي فرد در موقعيت‌هاي مختلف را دارند و با اتصال به سيستم موقعيت‌ياب جهاني مي‌توانند موقعيت افراد را به‌صورت آنلاين (برخط) نمايش دهند و درصورت جدا شدن دستگاه از زنداني به سرور مركزي، پيام ارسال مي‌شود.

کد خبر 352711

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha