سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

نجمه محمدخانی: پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات آمریکا معادلات پیشگویانه را در تمامی نقاط دنیا به هم ریخت.

بازتاب انتخابات آمریکا در نشریات اماراتی

علیرغم انتظار عمومی او به کاخ سفید راه یافت و دراین میان کشورهای حوزه خلیج فارس که حمایتشان را از هیلاری کلینتون اعلام کرده بودند نیز با شوک آغاز دوره جدیدی در تنظيم مناسبات خود با ایالات متحده آمریکا مواجه شدند.

تنظيم روابط خارجی با رئيس جمهوری که در مناظراتش منع ورود مسلمانان به کشورش را در برنامه‌های خود قرار داده بود، طبیعتا برای کشوری مانند امارات متحده عربی که بسیاری از زیرساخت‌های اقتصادی و توسعه خود را بر مبنای الگوهای آمریکایی بنا نهاده و پیوسته تلاش داشته روابطش را بر اساس منافع ملی و منطقه ای با کشوری مثل آمریکا صلح آمیز، دوستانه و صمیمانه به پیش ببرد، شروع این دوره می‌تواند نگرانی‌های بزرگی را به همراه داشته باشد. اما آنچه بیش از همه در نشریات اماراتی در مورد انتخابات آمریکا بهچاپ رسید، حاکی از آن بود که باید صبر کرد و شرایط را آگاهانه بررسی نمود و در وضعیتی که جهان در حال پیش‌بینی اتفاقات آینده بود، اماراتیها مصلحتاندیشانه منتظر اتفاقات نشستهاند تا ببینند چه پیش میآید. سردبیر روزنامه الاتحاد، محمد الحمادی، فردای اعلام نتایج انتخابات آمریکا، در دهم نوامبر در سرمقاله خود گفت: این که ما از ترامپ خوشمان می‌آید یا نه دیگر مسئله نیست.

باید ببینیم چطور می‌توانیم از این به بعد با او که حالا رئيس جمهور قویترین دولت دنیاست تعامل کنیم خصوصا که ما به عنوان جهان عرب مصالح زیادی با آنها داریم. افراد بدبین که بیش از حد لازم در مورد او برخوردهای عاطفی دارند و ترامپ رئيس جمهور منتخبشان نیست، باید بدانند که مصالح ما ایجاب میکند مشکلات و محدودیتهای منطقه‌ایمان را بشناسیم و متناسب با آن روابط-مان را تنظیم کنیم".

به‌طور مثال دکتر محمد بن هوین رئيس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه امارات در مورد پیروزی ترامپ در روزنامه الاتحاد گفت: "این مسئله را باید بهطور جامع بررسی کنیم و البته که تقویت امنیت و ثبات عمومی منطقه در روابط آینده ما مهمترین نکته است. انتخاب ترامپ به عنوان رئيس‌جمهور در آمریکا بازنمایی تغییر مزاج در آمریکاست". دکتر حسن القاید الصبیحی، استاد ارتباط جمعی دانشگاه امارات نیز در روزنامه الاتحاد بیان کرده است که ارتباط امارات با آمریکا بعد از انتخاب ترامپ بیشتر خواهد شد. به گفته الصبیحی، هرچند ترامپ در مناظراتش از مسلمانان ابراز انزجار کرده است اما منظور او در واقع تروریستهاست که ما خودمان هم بیشتر از او از تروریستها و تندروها متنفریم.

بهنظر می‌رسد در کشوری مانند امارات نخبگان هم میبایست تابع سیاستهای حاکمان باشند و نباید انتظار داشت "آزادی بیان" فرصت ابراز مستقل نظرات را به نخبگان بدهد. کشور جوانی مانند امارات که در موقعیت خطیر منطقهای قرار گرفته پیداست که در تنظیم روابطش با بزرگترین دولت جهان نمیتواند مستقل عمل کند و باید همسو با سیاستهای شورای همکاری خلیج فارس گام بردارد.
روزنامه دولتی و انگلیسی زبان نشنالز که در ابوظبی بهچاپ میرسد هم فردای انتخابات در تیتری با عنوان " اماراتیها تمایل کمتری پیداکردهاند تا بعد از پیروزی شوکبرانگیز ترامپ به آمریکا سفر کنند" نتوانست خود را فارغ از موج شوک جهانی پیروزی ترامپ نشان دهد. در این خبر با اسماء لوتاح، یکی از ساکنین دوبی مصاحبه کرده و او گفته است: " انتخاب ترامپ تغییر بزرگیست و البته نگران کننده هم هست. بهدلیل اینکه رئيس‌جمهور مسئولی نيست و فقط تاجر است ولی باید ببینیم چه میشود. نمیخواهم زود قضاوت کنم و امیدوارم مقامات امارات بتوانند هنوز ارتباط خوبی با آمریکا داشته باشند".

فاطمه، ساکن شارجه هم گفته است: نحوه صبحت کردن او درباره مسلمانها مسخره است. ترامپ آدم باثباتی نیست. هیلاری برای منطقه بهتر بود اگرچه او منطقه را با عقلش و ترامپ بدون عقلش نابود میکند. هر دو دردسرسازند.

نشست سوم استراتژیک ابوظبی نیز که از 12 تا 14 نوامبر در پایتخت امارات برگزار می‌شود، درحالی شروع به کار کرد که به گفته خانم ابتسام الکتبی، رئيس مرکز سياستهاي امارات (برگزارکننده نشست) پیروزی ترامپ برای ما بسیار دور از ذهن بود اما برخلاف توقعات ما این نتیجه حاصل شد و حالا باید روشهای علمی و بدور از تفکرات عاطفی را سرلوحه کار و سیاستگذاریهای خود قرار بدهیم.

نهایتا روزنامه‌های عرب زبان اماراتی مانند الاتحاد، البیان و امارات الیوم بهنرمی و در هالهای از سکوت از کنار پیروزی ترامپ در حال عبورند و تلاش می‌کنند خود را سرگرم مسائل داخلی مانند افتتاح کانال آبی 735 میلیون دلاری دوبی، بزرگداشت روز شهید در امارات (30 نوامبر) و فرارسیدن روز ملی امارات ( دوم دسامبر) نشان دهند.

کد خبر 352803

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha