جنجالی‌ترین برنده نوبل ادبیات سال‌های اخیر سرانجام به انتظارها پایان داد و اعلام کرد قصد ندارد برای گرفتن جایزه خود به شهر استکهلم در سوئد سفر کند.

جایزه ادبی

به گزارش همشهري، باب ديلن كه مدت‌ها درباره بردن مهم‌ترين جايزه ادبي دنيا سكوت اختيار كرده و از سوي اعضاي آكادمي نوبل متهم به غرور و بي‌ادبي شده بود، چند هفته پيش در گفت‌وگويي كوتاه از مديران آكادمي دلجويي و به‌دليل به‌دست‌آوردن جايزه نوبل افتخار كرد اما روز پنجشنبه اعلام شد آهنگساز، نوازنده، شاعر و خواننده سرشناس آمريكايي براي گرفتن جايزه نوبل ادبيات به مقر آكادمي سوئد در استكهلم نمي‌رود.

در بخشي از نامه‌اي كه ديلن 75ساله به كميته ادبيات نوبل ارسال كرده، چنين آمده است: بسيار دوست داشتم شخصا براي گرفتن جايزه خود به استكهلم مي‌آمدم اما متأسفانه به‌دليل تعهدهايي كه پيش‌تر داده‌ام، سفرم به سوئد غيرممكن است. باز هم اعلام مي‌كنم كسب جايزه نوبل را افتخاري بسيار بزرگ براي خودم مي‌دانم. از سوي ديگر، آكادمي نوبل در اطلاعيه‌اي اعلام كرد به تصميم ديلن احترام مي‌گذارد، هر چند خودداري برنده جايزه نوبل را از حضور در مقر آكادمي اقدامي غيرمعمول مي‌داند.

ديلن نخستين و تنها چهره‌اي نيست كه با يا بدون بهانه از پذيرفتن جايزه نوبل خودداري مي‌كند؛ دوريس لسينگ نويسنده براي سفر به استكهلم بسيار پير بود، هارولد پينتر نمايشنامه‌نويس به‌دليل بستري بودن در بيمارستان نتوانست جايزه‌اش را بگيرد و الفريده يلينك، نويسنده اتريشي هم ترس از حضور در مكان‌هاي شلوغ داشت. هر چند، آكادمي نوبل معتقد است جايزه به برندگان آن تعلق دارد و غيبت در مراسم اهداي جوايز مشكلي براي برندگان غايب ايجاد نمي‌كند.

يكي از شروط لازم پس از كسب جايزه نوبل اين است كه فرد برنده يك سخنراني درباره موضوعي كه در آن برگزيده شده انجام بدهد. البته اين سخنراني بايد يا پيش از مراسم اهداي جوايز به برندگان در‌ماه دسامبر باشد يا حداكثر 6‌ماه پس از آن انجام شود. سارا دانيوس، دبير دائمي آكادمي نوبل همزمان با اعلام نام برندگان اين دوره اظهار اميدواري كرده بود برگزيدگان خبر بردن نوبل را با شادي بپذيرند؛ هر چند هيچ‌چيز مشخص نيست.

به‌نظر مي‌رسد جنجال اصلي در حوزه جوايز معتبر نوبل امسال دامنگير اعضاي كميته ادبيات شد كه در تصميمي بحث‌انگيز، نوبل را به يك آهنگساز و خواننده دادند. هر چند ديلن در عرصه ترانه‌سرايي هم چهره‌اي شناخته‌شده است اما بسياري از نامداران ادبيات دنيا از اين اقدام آكادمي نوبل به‌شدت انتقاد كردند و آن را توهيني بزرگ به نويسندگان دانستند. هر چند، لئونارد كوهن هم پيش از مرگ خود دادن نوبل را به ديلن شبيه اهداي مدال به اورست به‌خاطر بلندترين قله جهان بودن تشبيه كرد.

کد خبر 353007

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha