مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان در گزارشی جدید اعلام کردند دمای قطب شمال ۲۰ درجه بالاتر از میانگین همیشگی است.

قطب

براساس گزارش واشنگتن پست، قطب شمال درحال حاضر در ميانه شب قطبي است، زماني كه خورشيد به ندرت در آسمان ديده مي‌شود و به همين دليل دماي هوا به شدت كاهش پيدا كرده و لايه‌هاي ظخيم يخ همه‌جا را مي‌پوشاند.

اما دماي امسال بالاتر از حد معمول است، و ايستگاه‌هاي هواشناسي اطراف قطب شمال بالاترين درجه اختلاف دما را ثبت كرده‌اند و حتي در بخش‌هاي قطبي روسيه نيز هوا 7 درجه سانتيگراد گرمتر از هميشه‌است.

علاوه بر اين، باوجود اينكه لايه‌هاي يخ بر سطح آب دريا درحال شكل گرفتن است، اما روند يخ زدن آب از سرعت بسيار پاييني برخوردار است. در واقع ميزان پوشش يخ در اين مناطق از پايين‌ترين ميزان يخ در مناطق قطبي در سال 2012 نيز كمتر است. 

به گفته پتري تالاس دبير كل سازمان هواشناسي جهاني، در بخش‌هايي از روسيه قطبي دما 6 تا 7 درجه بالاتر از ميانگيني طولاني مدت است و بسياري از ديگر مناطق قطبي و اطراف قطبي در روسيه، آلاسكا و شمال غرب كانادا نزديك به سه درجه بالاتر از ميانگين جهاني است.

به گفته جنيفر فرانسيس متخصص قطبي در دانشگاه روتگرز اين افزايش دما به تغييرات آب و هوايي در سرتاسر جهان ارتباط دارد. نزديك‌ترين رويداد افزايش دما در مناطق قطبي سال 1998 بوده‌است كه در آن دما به منفي 9.5 درجه سانتيگراد رسيده‌است. هنوز مشخص نيست چنين افزايش دمايي چه تاثيراتي غيرمنتظره‌اي بر حيات وحش منطقه به جا خواهد گذاشت.

کد خبر 353063

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha