شهرداری تهران در اربعین امسال با نصب بیش از ۱۷۰چادر اسکان در کربلای معلی میزبان زائران حسینی بود.

تهران-نظافت

اين جدا از ساير خدماتي مثل توزيع غذاي نذري، نظافت و رفت و روب مسير پياده‌روي زائران و اطراف حرم‌هاي 2شهر نجف اشرف و كربلاي معلي و برقراري پايگاه‌هاي اورژانس و خدمات درماني از سوي شركت شهر سالم بود. علاوه بر اين، اكيپ‌هاي تاسيسات و برق، آتش‌نشاني، پسماند، پزشك طب‌سنتي و ماساژ درماني و نانوايي سيار نيز در موكب‌هاي شهرداري تهران براي خدمت‌رساني به‌صورت شبانه‌روزي در اربعين امسال فعاليت‌ مي‌كردند. نتيجه اين فعاليت‌ها بود كه موجب شد فرماندار كربلا ديروز در ديدار با شهردار تهران از اقدامات صورت‌گرفته تشكر كند. حسين منكوشي در ديدار با محمدباقر قاليباف ضمن اشاره به افزايش حجم زائران كربلاي معلي در اربعين حسيني امسال گفت كه خدمات گسترده‌اي از سوي شهرداري تهران به‌منظور نظافت و پاكيزگي شهر صورت گرفته است. همچنين بسياري از اعضاي شوراي شهر تهران ازجمله مهدي چمران، مرتضي طلايي، پرويز سروري، رحمت‌الله حافظي و محسن پيرهادي نيز پس از حضور خود در مراسم اربعين اعلام كردند كه اقدامات شهرداري تهران، در تأمين زيرساخت‌هاي مورد نياز بسيار قابل توجه بوده است. علي‌اصغر احمدي، دبير‌كل جمعيت هلال احمر ايران نيز هنگام ديدار با قاليباف در محل موكب شركت شهر سالم، خدمات شهرداري تهران در ارائه خدمات بهداشتي، درماني و عرضه اقلام دارويي مورد نياز زائران را قابل تقدير و تشكر دانست. از سوي ديگر معاون امنيتي انتظامي وزارت كشور سطح امكانات و خدمات ارائه شده از سوي شهرداري تهران در مرز شلمچه را بسيار خوب ارزيابي كرد. به‌گفته حسين ذوالفقاري از يك‌طرف در موكب شهيد همداني اين بخش امكانات رفاهي و درماني به خوبي فراهم آمد و از طرف ديگر وضعيت پاركينگ مرز شلمچه نيز نظم كاملي داشت.

  • گرما در چادرها، آب‌گرم در حمام‌ها

مسئول اسكان ستاد اربعين شهرداري تهران اما ديروز جزئيات بيشتري از خدمات ارائه شده به زائران اربعين درمرزهاي ايران و عراق و در مسيرهاي پياده‌روي بيان كرد. به‌گفته رضا توكلي در چادرهاي استاندارد شهرداري تهران، روزانه 20تا 30هزار نفر اسكان داده شدند. وي با اعلام اينكه در شهر كربلا در 5نقطه اسكان زائران را بر‌عهده دا‌شته‌اند، افزود: محل‌هاي اسكان در حسينيه باغ بغداد، علقمه، موكب شهداي منا، موكب پارك متنزه الحسين كبير و پارك حي‌الحسين برپا شدند و در شهر نجف هم يك محل اسكان را درنظر گرفته بوديم. وي همچنين گفت: امسال براي نخستين‌بار توالت‌هاي صحرايي و حمام‌هاي مجهز به دوش آب گرم را براي زائران مهيا كرديم. توزيع روزانه 10هزار پرس غذا بين زائران نيز از ديگر خدماتي بود كه از سوي خادمان شهرداري تهران انجام شد. در اين ميان آنگونه كه توكلي، مسئول اسكان ستاد اربعين شهرداري تهران اعلام كرد زائران حتي يك‌‌شكايت نداشته‌اند.

  • اقدامات شهرداري مستندسازي شود

مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران كه براي بازديد از نحوه خدمات‌رساني به كربلا سفر كرده بود، خدمات شهرداري تهران در اين شهر را مناسب ارزيابي كرد. چمران در عين حال با تأكيد بر اينكه بايد خدمات‌دهي مناسب‌تر و كامل‌تري را به زائران در مرزها بدهيم، خاطرنشان كرد: دولت بايد مديريت و ساماندهي كند و مردم بايد كارها را دست بگيرند. پرويز سروري، رئيس كميسيون نظارت و حقوقي شوراي شهر تهران اما با انتقاد از روند خدمت‌رساني به زائران در مراسم پياده‌روي اربعين حسيني در نقاط صفر مرزي از سوي دولت گفت: متأسفانه برخي از سازمان‌ها و نهادهاي دولتي تصور مي‌كنند مي‌توانند در اين روزها ضعف‌ها و خلأهاي اقتصادي‌شان را از جيب مردم برطرف كنند. از سوي ديگر رحمت‌الله حافظي هم تأكيد كرد كه دولت بايد به‌منظور خدمات‌رساني بهتر به زائران براي سال‌هاي آينده از اتفاقات امسال تجربه كسب كند. وي كه طي ماه‌هاي اخير به‌عنوان چهره منتقد شهرداري شناخته مي‌شود، اقدامات شهرداري تهران را قابل توجه خواند و گفت: اين اقدامات در كربلا و نجف بايد مستندسازي شود تا مبنايي براي ارتقاي سطح خدمات در سال‌هاي آينده باشد. حافظي كه رياست كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران را برعهده دارد درخصوص اقدامات دولت براي بهتر برگزار شدن مراسم اربعين حسيني نيز اظهار داشت: احساس مي‌شود دولت انتظار چنين حجم عظيم استقبال‌كننده از مراسم اربعين حسيني را نداشته و به‌نظر اينطور مي‌آيد كه غافلگير شده است.

  • استراحتگاه 10هزار نفري در كاظمين

شهر كاظمين نيز طي روزهاي اخير پذيراي خيل عظيمي از زائران بود كه شهرداري منطقه‌21 تهران بخشي از خدمات‌رساني و پذيرايي آنها را برعهده داشت. در اين بين، دانايي‌فر، سفير ايران در عراق پس از بازديد از مجموع اقدامات شهرداري منطقه‌21، تمهيدات انديشيده شده به‌منظور اسكان و پذيرايي از زائران در اين شهر را بسيار قابل تقدير عنوان كرد. گفتني است كه برپايي چادر استراحتگاه با ظرفيت 10هزار نفر، جمع‌آوري خاك و نخاله سرتاسر اطراف حرم، فضاسازي مناسب اطراف حرم جهت اسكان زائران، نصب پرچم، زيباسازي و راه‌اندازي غرفه‌هاي فرهنگي ازجمله اقداماتي بود كه امسال از سوي شهرداري منطقه‌21 صورت گرفت.

کد خبر 353201

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha