دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷
۰ نفر

همشهری دو - تارا رستم زاد: در فصل سرماخوردگی خیلی سخت است که خودتان را از شر ویروس‌ها در امان نگه دارید.

سرماخوردگی

حتي اگر خيلي مراقب سلامتي‌تان باشيد، باز هم ممكن است با بي‌احتياطي يكي از اطرافيان سرماخورده‌تان، بيمار شويد. در اين مواقع، علاوه بر اينكه بايد اجازه دهيد دوره بيماري طي شود، مي‌توانيد با برخي مراعات‌هاي غذايي كاري كنيد كه سرماخوردگي زودتر بارش را ببندد و از بدن شما بيرون برود. در اينجا توصيه‌هايي براي تنظيم يك برنامه غذايي مفيد هنگام سرماخوردگي داريم.

  • 3 بار در روز دمنوش بنوشيد

يكي از مهم‌ترين و پايه‌اي‌ترين درمان‌هاي سرماخوردگي، نوشيدن مايعات گرم است. مايعات گرم به دفع ويروس‌ها و باكتري‌ها كمك مي‌كند و باعث مي‌شود سريع‌تر سلامتي‌تان را به‌دست آوريد. اگر اين مايعات گرم شامل جوشانده‌ها و دمنوش‌هاي سنتي و گياهي باشند هم، چه بهتر. دمنوش‌ها را حداقل 3 نوبت در روز بنوشيد و دقت كنيد كه يك وعده آن قبل از خواب باشد. بهترين دمنوش‌ها براي سرما خوردگي عبارتند از:

دمنوش آويشن: آويشن سرشار از «فنول» است و مي‌تواند در نقش يك ضدعفوني‌كننده قوي عمل كند. آويشن مجاري تنفسي شما را باز كرده و التهاب گلو را از بين مي‌برد. مي‌توانيد با دم‌كردن مقداري برگ آويشن تازه يا خشك (حدود 15گرم براي هر فنجان)، هم دمنوش آن را ميل كنيد و هم با بخار اين دمنوش بخور دهيد تا مجاري تنفسي‌تان باز شود.

دمنوش زنجبيل: زنجبيل خاصيت ضد‌التهابي دارد و مي‌تواند به كاهش لرز، دردهاي عضلاني و ضعف عمومي‌تان كمك كند. دوبند انگشت زنجبيل تازه يا خشك را در قوري ريخته و روي آن آب جوش بريزيد و 10دقيقه بعد بنوشيد.

دمنوش پونه و عسل: پونه هم مثل آويشن خاصيت ضدعفوني‌كننده دارد و تسكين‌دهنده التهاب است. پونه كوهي را دم كنيد و با كمي عسل ميل كنيد.

دمنوش گل گاوزبان: دم‌كرده گل گاوزبان، به‌خصوص در زمان شروع علائم سرماخوردگي مؤثر است. گل گاوزبان طبع گرم و خشك دارد و به بهبود علائم سرماخوردگي كمك مي‌كند. مي‌توانيد اين دمنوش را با كمي ليمو عماني آماده كرده و همراه با عسل ميل كنيد.

دمنوش زيره و دارچين: اين دمنوش، بمب انرژي است. بدن شما را گرم مي‌كند، سيستم دفاعي‌تان را قوي كرده و ترشحات بيني و حلقتان را كاهش مي‌دهد. براي تهيه اين دمنوش يك قاشق چايخوري زيره را با 2 تكه چوب دارچين دم كنيد و 10 دقيقه بعد در فنجان ريخته و صاف كنيد و بنوشيد.

دمنوش شيرين‌بيان: اگر سرفه مي‌كنيد، ريشه گياه شيرين بيان مي‌تواند سرفه‌هاي خشك و آزار‌دهنده شما را تسكين دهد. ريشه شيرين‌بيان را از عطاري تهيه كرده و دم كنيد، سپس با عسل بنوشيد.

  • سوپ مرغ در وعده اصلي

در دوره سرماخوردگي سوپ مرغ بخوريد. مرغ پروتئين بالايي دارد و مي‌تواند انرژي از دست رفته شما را تأمين كند. از اين گذشته، در گوشت مرغ تركيبات ضدالتهابي وجود دارد كه به تسكين سينوس‌ها، احتقان بيني و مجاري تنفسي كمك مي‌كند. در تهيه سوپ مرغتان پياز زياد، كمي فلفل، آويشن، قارچ، هويج و سير استفاده كنيد؛ به‌خصوص روي سير تأكيد زيادي شده است چون سير حاوي ماده‌اي به نام «آليسين» است كه خواص ضدعفوني‌كننده و ضدباكتريايي دارد. بهتر است 2حبه سير را له كرده و آن را همراه مرغ بپزيد. سوپ مرغ را يك يا 2 بار در روز به‌عنوان غذاي اصلي يا ميان‌وعده به‌صورت گرم و رقيق ميل كنيد.

  • برگ نعناع با غذا

در روزهاي سرماخوردگي، همراه غذايتان نعناع تازه بخوريد. گياه نعناع حاوي ماده‌اي به نام منتول و داراي خاصيت ضددرد و ضداحتقان (ضدگرفتگي بيني) قوي است، به همين دليل از نعناع در تركيبات دارويي زيادي استفاده مي‌شود. نعناع را مي‌توانيد به‌صورت دمنوش هم ميل كنيد اما بهتر است براي بهره‌مندي بيشتر از خواص آن، برگ تازه نعناع را همراه غذا بخوريد. نعناع، ضددردهاي اسكلتي و ماهيچه‌اي است و سردرد و سينوزيت را هم تسكين مي‌دهد.

  • معجزه عسل و آبليمو

عسل طبيعي و با كيفيت در هر شرايطي كه خورده شود، براي تقويت سيستم ايمني و تأمين انرژي بدن خوب است. عسل ضد‌درد، خلط‌آور، ضدسرفه، نرم‌كننده گلو و صاف‌كننده صداست و اگر با آبليمو تركيب شود، خواص آن افزايش پيدا مي‌كند. مي‌توانيد به تركيب عسل و آبليموي خود آويشن يا دارچين هم اضافه كنيد؛ آن را در نصف ليوان آب حل كرده و هر روز صبح ميل كنيد تا علائم سرماخوردگي‌تان كاهش پيدا كند.

  • تا مي‌توانيد شلغم بخوريد

شغلم و خانواده آن (يعني تربچه و انواع ترب سفيد و سياه) تركيبات گوگردي دارند كه ضدميكروب و ضدويروس هستند و خوردن آنها مي‌تواند كمك كند تا سرماخوردگي كم دردسرتري داشته باشيد و سريع‌تر از شر ويروس‌ها خلاص شويد. مواد گوگردي شلغم، ميكروب‌هاي عامل بيماري را از بين مي‌برند و حتي بخور شلغم هم براي كاهش علائم مفيد است. اگر با شلغم پخته ميانه خوبي نداريد، مي‌توانيد آن را رنده كرده و در سوپ بپزيد يا اينكه به‌صورت خام همراه غذا مصرف كنيد.

  • جوشانده تركيبي

گياهان اسطوخودوس، پونه، نعناع و آويشن (از هر كدام 10گرم) را مخلوط كرده و 2 ليوان آب به آن اضافه كنيد، بجوشانيد و پس از خنك‌شدن بنوشيد. اين جوشانده به رفع گرفتگي مجاري تنفسي، رفع سردي و لرز و كاهش التهابات كمك مي‌كند.

  • ويتامين C، هر صبح ناشتا

وقتي سرما مي‌خوريد، بيش از هميشه به ويتامين‌ها و به‌خصوص ويتامينC نياز داريد. اين ويتامين در مركبات، كلم‌بروكلي و گوجه‌فرنگي به وفور يافت مي‌شود. آناناس، كيوي و فلفل دلمه هم منابع بسيار غني ويتامين c هستند كه حتي بيشتر از پرتقال حاوي اين ويتامين بوده و براي تقويت سيستم ايمني بدن مؤثرند. سعي كنيد در روز دست‌كم يك ليوان آب‌پرتقال تازه يا يك فنجان آب كلم بروكلي خام بخوريد. خوردن همين ميزان از ميوه‌ها و سبزيجاتي كه بالاتر گفتيم هم كمك مي‌كند بدنتان در مقابل بيماري‌ها مقاوم‌تر شود. بهترين زمان خوردن ويتامين C يك ربع تا نيم ساعت قبل از صبحانه است. بنابراين هر روز صبح ناشتا يك ليوان ويتامين C به بدنتان هديه كنيد.

کد خبر 353212

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha