مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۰
۰ نفر

وزارت بهداشت به‌دنبال برعهده گرفتن تولیت نظام سلامت از صفر تا صد ماجراست؛ یعنی هم تأمین منابع و هم تخصیص منابع را در اختیار بگیرد.

دفترچه بیمه

اين در حالي است كه پيش از تعطيلات اعضاي كميسيون تلفيق برنامه ششم برخلاف آنچه در برنامه پنجم آمده بود، با يك اختلاف به نفع وزارت رفاه رأي دادند. حال نمايندگان مجلس از دولت مي‌خواهند تكليف تجميع بيمه‌ها به‌عنوان اصلي‌ترين محل اختلاف وزارتخانه‌هاي رفاه و بهداشت را رفع كند.

محمدنعيم اميني‌فرد، سخنگوي كميسيون بهداشت هم با تأكيد بر اينكه دولت بايد هرچه سريع‌تر موضوع تجميع بيمه‌ها را تعيين تكليف كند، گفت: اگر به توليت وزارت بهداشت معتقديم بايد به ابزار آن نيز توجه كنيم. وي درباره طرح تشكيل وزارت سلامت و رفاه، نيز اظهار داشت: اين پيشنهاد در كميسيون تلفيق از سوي برخي نمايندگان مطرح شده اما اعضاي كميسيون بهداشت و درمان مجلس بر اين باورند كه با توجه به اينكه آموزش پزشكي جزو جدايي‌ناپذير وزارت بهداشت است پس اين طرح بسيار خام بوده و كميسيون بهداشت موافق اين پيشنهاد نيست. طرح‌هاي خلق‌الساعه در هيچ حوزه‌اي نتيجه مثبت نخواهد داشت. گرچه طراحان اين موضوع بر اين اعتقادند كه با اين اقدام تكليف خدمات حمايتي، پوشش بيمه‌ها و موارد ديگر مشخص مي‌شود اما واقعيت آن است كه بايد قالب آموزش پزشكي در وزارت بهداشت و درمان حفظ شود بنابراين كميسيون بهداشت نظر مساعدي به اين طرح ندارد.

همچنين كشيده شدن اختلاف نظر ميان 2وزارتخانه به سطح پارلمان به‌طور حتم تبعات خوبي براي جامعه ندارد به همين دليل اميني‌فرد از دولت خواست هر چه زودتر در مورد تجميع بيمه‌ها تعيين تكليف كند. وي گفت: موضوع انتقال شوراي‌عالي بيمه سلامت به وزارت بهداشت در كميسيون تلفيق آراي مثبت را كسب نكرد. اين موضوع به آن معنا نيست كه درشرايط فعلي نمي‌توان اقدامي را در جهت اصلاح حوزه بهداشت و بيمه‌ها انجام نداد، البته درخصوص تعيين تكليف تجميع بيمه‌ها نظرات مختلفي وجود دارد كه بهتر است دولت در اين زمينه ورود جدي داشته باشد.

  • وزارت بهداشت اتوريته مالي ندارد

در عين حال عليرضا زالي، رئيس‌كل سازمان نظام پزشكي معتقد است وزارت بهداشت براي اينكه بتواند ابزار توليتي خود را اعمال كند نيازمند يك سري زيرساخت‌هاست. به گفته وي هم‌اكنون در حوزه تأمين منابع سلامت كشور دو مولفه وجود دارد؛ مولفه تأمين منابع كه اصطلاحا financing گفته مي‌شود و دوم تخصيص منابع است كه به آن allocation مي‌گويند. نهادي كه توليت را بر عهده مي‌گيرد بايد بر اين دو مؤلفه اشراف كامل داشته باشد. بخش مهمي از ابزار توليت در كشور ما در قالب پول، نقدينگي و اتوريته مالي تعريف مي‌شود، اما اكنون دوستان ما در وزارت بهداشت فاقد چنين اتوريته‌اي هستند. اما از آنجا كه منابع مالي سلامت در بيمه‌ها متمركز است، وزارت بهداشت اكنون با چالشي جدي روبه‌رو شده است.

عليرضا زالي با اشاره به تأخير بيمه‌ها در پرداخت‌ها و سياست‌هايي كه با سياست‌هاي وزارت بهداشت همخواني ندارد، افزود: از آنجا كه اكنون وزارت بهداشت اختيار لازم را در بازتوزيع منابع نظام سلامت ندارد، با مشكلات متعددي روبه‌رو شده است. بر همين اساس «تجميع بيمه‌ها» مطرح شده و تأكيد بر آن است كه اين اتفاق بيفتد تا با اين تجميع به سمتي حركت شود كه وزارت بهداشت از اختيار بيشتري در زمينه بهره‌برداري از منابع برخوردار باشد.

  • توزيع خدمات تأمين اجتماعي عادلانه نيست

دكتر عباسعلي‌پور بافراني ديگر عضو كميسيون بهداشت مجلس با اشاره به اينكه براي اجراي سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري همه بايد كمك كنيم كه سياستگذاري، برنامه‌ريزي و توليت نظام سلامت يكجا جمع شود، گفت: قرار نيست با تجميع بيمه‌ها، حقوق كسي تضعيف شود، چرا كه مجلس، مدافع حقوق مردم به‌خصوص قشر ضعيف كارگر است.

يكي از اختلاف نظرهاي نمايندگان مجلس درباره تجميع بيمه‌ها، احتمال متضرر شدن كارگراني است كه درمان آنها با تأمين اجتماعي است. اين نماينده مجلس با بيان اينكه سهم درمان كارگران از صندوق تأمين اجتماعي به‌طور كامل به درمان اختصاص پيدا نمي‌كند، گفت: اين امر بايد بررسي شود و حقوق كارگران نيز در همينجا احقاق شود. همچنين هم‌اكنون، توزيع خدمات درماني سازمان تأمين اجتماعي بين كارگران كشور، يكسان و عادلانه نيست.

  • وزارت رفاه به وظايف ذاتي‌اش آگاه نيست

وزارت رفاه به وظايف عملكردي و ذاتي خود آگاه نيست و متأسفانه به جاي رسيدگي به وظايف ذاتي خود، تلاش مي‌كند كه توليت درمان را به‌عهده بگيرد. يحيي كمالي‌پور، عضو كميسيون اصل 90مجلس ضمن تأكيد بر اجرايي شدن قانون طرح تجميع بيمه‌ها افزود: يكي از بن‌بست‌هاي موجود در حوزه درمان و سلامت مردم، نحوه فعاليت شوراي‌عالي بيمه سلامت است كه به جاي اينكه در توليت وزارت بهداشت و درمان باشد، زيرنظر وزارت رفاه است و اين تعارض تا زماني كه شوراي‌عالي بيمه سلامت به مجموعه اصلي خود منتقل نشود، حل نخواهد شد. از نظر من و نمايندگاني كه با تصويب و اجرايي شدن قانون تجميع بيمه‌ها موافق هستند، فلسفه وجودي وزارت بهداشت رسيدگي به سلامت مردم است. زماني كه يقين داريم درمان مردم بايد زيرنظر وزارت بهداشت و زيرمجموعه‌هاي آن باشد، دليلي ندارد كه وزارتخانه ديگري همچون وزارت رفاه پا به عرصه بگذارد و براي اخذ توليت سلامت و درمان مردم پافشاري كند.

کد خبر 353316

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha