سه‌شنبه ۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۵
۰ نفر

محمدامین خرمی: دونالد ترامپ تا ۲‌ماه دیگر فرد اول آمریکاست اما آنقدرها هم که انتظار می‌رفت، نسبت به روزهای مبارزات انتخاباتی عوض نشده است؛

ترامپ

شايد اين انتظار را بايد براي هميشه فراموش كرد. نامزد جنجالي ديروز انتخابات و رئيس‌جمهور منتخب امروز آمريكا باز هم غيرقابل پيش‌بيني ظاهر شد. او ديروز بزرگ‌ترين چهره‌هاي رسانه‌اي آمريكا را به دفتر كارش دعوت كرد تا بدترين توهين‌ها را نثارشان كند. در عكس‌هايي كه پس از اين نشست منتشر شده، صورت‌هاي مجريان و مديران رسانه‌هايي چون سي‌بي‌سي، ان‌بي‌سي، سي‌ان‌ان و اي‌بي‌سي ديدني است. آنها در حال ترك اتاق كنفرانس طبقه 25برج ترامپ در قلب نيويورك هستند؛ و البته همه بهت زده‌اند.

معروف‌ترين و زيرك‌ترين مجريان رسانه‌اي آمريكا در دام ترامپ افتاده بودند. آنها به تصور اينكه رئيس‌جمهور منتخب به شيوه معمول همه روساي جمهور قبلي آمريكا قصد دارد در جلسه‌اي محرمانه (off-the-record) با آنها سخن بگويد، بلافاصله به دعوت ترامپ پاسخ مثبت دادند و راهي دفتر او شدند.

دونالد ترامپ طي 4‌ماه گذشته هيچ كنفرانس مطبوعاتي نداشته و اين هم فرصت خوبي براي مجريان و مديران رسانه‌اي بود تا با ديدگاه‌هاي او به دور از چشم عموم مردم آشنا شوند و هم گردوغبار يك رقابت تمام‌عيار را به شيوه معمول پس از برگزاري انتخابات بخوابانند. ترامپ با لبخند از آنها استقبال كرد اما اين نخستين و آخرين لبخندي بود كه طرفين در جلسه ديروز به هم مي‌زدند. دونالد ترامپ مثل هميشه با سخنان تند، توهين‌آميز و گزنده‌اش از مهمانانش پذيرايي كرد و 20دقيقه تمام رفتار آنها را طي مبارزات انتخاباتي مورد انتقاد قرار داد.

ترامپ رويكرد رسانه‌ها در حمايت از هيلاري كلينتون و مخالفت با خودش را «نادرست» و «ظالمانه» خواند. در مقابل چند جمله كوتاه يكي از حضار در مورد پخش شايعه‌ و اخبار دروغ از سوي او و تيم تبليغاتي‌اش در سطح شبكه‌هاي اجتماعي هم او رسانه‌هاي بزرگ و شبكه‌هاي تلويزيوني ازجمله سي‌ان‌ان و ان‌بي‌سي را مقصر دانست. او حتي مدير شبكه تلويزيوني سي‌ان‌ان را خطاب قرار داد و رسانه تحت مديريتش را يك رسانه «دروغگو» خواند.

ابتدا در جريان رقابت‌هاي درون‌حزبي و سپس حين رقابت ملي ميان هيلاري كلينتون از حزب دمكرات و دونالد ترامپ جمهوريخواه، ترامپ بارها و بارها شبكه‌هاي تلويزيوني، راديويي و روزنامه‌هاي بزرگ آمريكا را با انتقاد شديد و حتي بدترين الفاظ خطاب قرار مي‌داد. او معتقد بود كه رسانه‌ها با سوگيري به‌دنبال شكست او در انتخابات هستند و بي‌طرفي را رعايت نمي‌كنند. اين گفته‌هاي او برخلاف بسياري ديگر از موضعگيري‌هايش آنقدرها هم اشتباه نبود.

بسياري از رسانه‌هاي آمريكايي ازجمله روزنامه بزرگ نيويورك تايمز آشكارا اعلام كرده بودند كه با به قدرت رسيدن دونالد ترامپ مخالف هستند و از مردم هم دعوت كرده بودند به هيلاري كلينتون رأي دهند. ترامپ اما با استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي به‌طور مشخص توييتر و فيس‌بوك موفق شده بود پيام خود را به مردم آمريكا برساند و در نهايت پيروز ميدان باشد.

آنگونه كه حاضران در جلسه گفته‌اند ترامپ طي اين جلسه حتي يك‌بار هم از كوره در نرفت و خيلي آرام هرچه مي‌توانست رسانه‌ها را سرزنش كرد. پيام او در اين جلسه خطاب به مديران رسانه‌اي شفاف بود: هرچه خواستيد كرديد، اما اشتباه كرديد! روزنامه‌هاي آمريكايي ديروز تيترهاي متفاوتي در توصيف اين جلسه داشتند اما شايد جالب‌ترين تيتر مربوط به روزنامه «بريتبارت‌نيوز» بود: «ترامپ رسانه‌ها را خورد».

3هفته از برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا و شكست غيرمنتظره فردي با سابقه طولاني كار سياسي از يك ميلياردر و شومن تلويزيوني مي‌گذرد. بسياري معتقدند ترامپ نه‌تنها كلينتون را شكست داد بلكه شكست را به رسانه‌هاي بزرگ آمريكايي هم تحميل كرد. تصور همه اين بود كه جلسه شامگاه دوشنبه پاياني است بر 19‌ماه كشمكش ميان رسانه‌ها و ترامپ؛ اما پس از رفتار او در جلسه و مخالفت تيم رسانه‌اي او با حضور خبرنگاران رسانه‌هاي آمريكايي در برنامه‌هاي مختلف ترامپ، گويي ماجرا همچنان ادامه دارد.

  • پرده دوم؛ نيويورك‌تايمز

دوشنبه‌شب نيويورك‌تايمز اعلام كرد كه مديران، دبيران و خبرنگارانش فردا (عصر روز گذشته به وقت تهران) ميزبان دونالد ترامپ خواهند بود. انتشار اين خبر همان‌قدر عجيب بود كه خبر لغو آن. نيويورك تايمز از زماني كه مبارزات انتخاباتي ميان ترامپ و كلينتون آغاز شد، شديدترين انتقادها را عليه ترامپ مطرح و بيشترين حجم گزارش‌ها را عليه او منتشر كرد.

سخنان توهين‌آميز ترامپ عليه مقام‌هاي دولتي، اقليت‌هاي ديني و نژادي، زنان و سياهپوستان دليل اصلي اين اقدام نيويورك تايمز بود. اين روزنامه حتي با انتشار سرمقاله‌اي اعلام كرد در انتخابات از هيلاري كلينتون حمايت خواهد كرد. سرمقاله، بيان‌كننده موضع رسمي هر روزنامه است. ازهمين رو، خبر حضور ترامپ در دفتر نيويورك تايمز بسيار عجيب به‌نظر مي‌رسيد.

ديروز اما دونالد ترامپ روزش را با چند پست توييتري عليه نيويورك تايمز آغاز كرد. توييت اول: بازديد امروزم از روزنامه نيويورك‌تايمز ناكام را لغو كردم. شايد در آينده از اين روزنامه بازديدي داشته باشم و تا آن موقع آنها به پوشش اخبار مربوط به من با بي‌دقتي و لحن زننده ادامه خواهند داد.

ترامپ در پست‌هايش روي توييتر از «تغيير شرايط در آخرين لحظه» از سوي روزنامه نيويورك تايمز نوشته و به‌نظر مي‌رسد دليل لغو حضور او در اين روزنامه عدم‌موافقت مديران آن با خواسته‌هاي او يا نحوه برگزاري اين برنامه بوده است. به هر حال، با توجه به تجربه شب گذشته مديران رسانه‌اي آمريكا، روزنامه نيويورك تايمز ترجيح داده در دام ترامپ و سخنان غيرقابل پيش‌بيني‌اش نيفتد.

  • قولي كه فقط 5روز دوام آورد

نگراني شينزو آبه، نخست‌وزير ژاپن از موضع‌گيري‌هاي تند دونالد ترامپ در طول مبارزات انتخاباتي‌اش عليه ژاپن و پيمان تجاري فرا اقيانوسيه يا تي‌پي‌پي، باعث شد او نخستين رهبر خارجي باشد كه پس از پيروزي ترامپ به ديدن او مي‌رود. آبه هفته گذشته به نيويورك سفر كرد تا با ترامپ در مورد سياست‌هاي آينده آمريكا در قبال ژاپن مذاكره كند.

ترامپ گفته بود نيروهاي آمريكايي را از ژاپن بيرون خواهد كشيد و حضور آمريكا در پيمان تي‌پي‌پي را لغو خواهد كرد. با اين حال، شينزو آبه پس از جلسه هفته گذشته راضي به‌نظر مي‌رسيد. او كه گويي قول‌هايي از رئيس‌جمهور منتخب آمريكا گرفته بود، در جمع خبرنگاران گفت كه مي‌توان به ترامپ اطمينان كرد. توافق تي‌پي‌پي كه به عنوان يك توافق تجارت آزاد در سال ۲۰۱۵ ميان ۱۲ كشور امضا شد، ۴۰‌درصد اقتصاد جهان را تشكيل مي‌دهد.

آمريكا، ژاپن، مالزي، ويتنام، سنگاپور، برونئي، استراليا، نيوزيلند، كانادا، مكزيك، شيلي و پرو اعضاي اين پيمان هستند.ترامپ ديروز اما باوجود وعده‌هايي كه به شينزو آبه داده بود، در خلال اعلام برنامه‌هايش براي اداره كاخ سفيد گفت كه در نخستين روز شروع به كارش از توافق پيمان تجاري فرا اقيانوسيه خارج خواهد شد. ترامپ گفته كه اين اقدام با هدف نجات اقتصاد آمريكا و احياي اشتغال در صنايع اين كشور است.

  • ماجراي يك عكس

بزرگنمايي از عكس 2روز پيش دونالد ترامپ و كريس كوباچ از برنامه‌هاي احتمالي رئيس‌جمهور جديد آمريكا براي مقابله با ورود مهاجران و آوارگان به اين كشور و همچنين تفتيش عقايد از اقليت‌هاي مذهبي پرده برداشته است. كوباچ روز يكشنبه با در دست داشتن مداركي به باشگاه بين‌المللي گلف ترامپ رفته بود تا با او مذاكره كند.

اين مدارك كه در آنها عنواني موسوم به «وزارت امنيت داخلي، برنامه استراتژيك كوباچ براي 365روز نخست» به‌چشم مي‌خورد، به شايعات درباره اينكه كوباچ گزينه احتمالي براي اين پست كليدي است، بيش ‌از پيش دامن زده است. اين برنامه پيش از اين در سال 2011 هم از سوي كوباچ به جورج بوش، رئيس‌جمهور وقت آمريكا پيشنهاد شده بود.

ازسرگيري طرح ثبت ورود و خروج امنيت ملي (NSEERS) كه مطابق با آن «حضور تمامي بيگانگان در خاك آمريكا ردگيري مي‌شود» نخستين سياستي است كه در اين اسناد به آن اشاره ‌شده است. تفتيش عقايد مهاجران ازجمله طرح سؤالاتي درباره «حمايت از شريعت اسلامي» از ديگر مواردي است كه در اين اسناد به آن پرداخته شده است. گفته مي‌شود طرح كوباچ همچنين به ممنوعيت كامل ورود پناهجويان از سوريه اشاره دارد كه با درج عبارت «پذيرش پناهجويان سوري را به صفر برسانيد» بر آن تأكيد شده است.باشگاه گلف ترامپ در ايالت نيوجرسي، طي روزهاي اخير محل مذاكرات متعدد او با گزينه هاي احتمالي كابينه‌اش بوده است.

کد خبر 353439

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha