چهارشنبه ۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۶
۰ نفر

محمد باریکانی: سازمان میراث فرهنگی یکی از اولویت‌های خود را بنا به پیشنهاد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و تصویب رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، ایجاد سایت‌های اینترنتی و حضور فعال در شبکه‌های مجازی برای ترغیب گردشگران خارجی برای سفر به ایران و همچنین تسهیل سفر در ایران برای گردشگران اعلام کرده است.

گردشگری

برهمين اساس نيز پروسه آزمايشي ايجاد شبكه‌هاي مجازي گردشگري آغاز شد، اما به‌نظر مي‌رسد اين طرح كلان در سازمان ميراث فرهنگي هنوز با گذشت حدود 2سال از آغاز طرح آزمايشي درگير پروسه اداري و كاغذبازي مانده است و متقاضيان حضور در فضاي مجازي گردشگري بايد مدت‌ها در انتظار دريافت مجوز از معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي باشند. بر اين اساس، ضروري است تمهيدات لازم براي تسريع در روند ايجاد سايت‌هاي مجازي صنعت گردشگري انديشيده شود تا طرحي كه با رويكرد رونق گردشگري ايران با تكيه بر فضاي اينترنت پايه‌گذاري شد از بوروكراسي زمانبر خارج شود.

ارائه طرح توريسم نماد به متقاضيان فعاليت در فضاي مجازي و آژانس‌هاي گردشگري البته به دوران حضور محمدعلي نجفي در سازمان ميراث فرهنگي بازمي‌گردد. قرار بود اين طرح به‌صورت استاني اجرا شود و متقاضيان در هر استان بتوانند براي معرفي جاذبه‌هاي گردشگري آن استان و رزرو آنلاين هتل و تهيه پكيج‌هاي گردشگري اقدام به فعاليت كنند. اما اين طرح همچنان در پيچ‌وخم‌هاي اداري سرگردان مانده است.

متقاضيان حضور در فضاي مجازي در صنعت گردشگري نيز براساس آنچه به اطلاع روزنامه همشهري رسيده است بايد ابتدا به وزارت بازرگاني مراجعه كنند و در مرحله دوم براي دريافت نماد اطمينان به معاونت گردشگري بروند. گسترده شدن بوروكراسي اداري و كاغذبازي براي ايجاد سايت‌هاي اينترنتي معرفي جاذبه‌هاي گردشگري ايران و همچنين تسهيل در ارائه خدمات گردشگري به گردشگران داخلي و خارجي موجب شده است كه طرح گردشگري مجازي تاكنون به جايي نرسد. اين در حالي است كه آژانس‌هاي داراي بند ب از سازمان ميراث فرهنگي كه به ارائه خدمات گردشگري مي‌پردازند معتقدند كه فعاليت آنها براي دريافت مجوز حضور در فضاي مجازي براي ارائه خدمات گردشگري زمانبر شده است. طراحان طرح گردشگري مجازي اعتقاد داشتند كه فعاليت در سايت‌هاي مجازي تنها يك ابزار فروش تورهاي ايران در فضاي اينترنت است اما با بوروكراتيزه شدن اين مسير با راه‌اندازي كميسيون فني و دريافت مجوزها از چندين سازمان حتي مدت زمان تمديد اعتبار يك‌ساله آژانس‌ها نيز به سر مي‌رسد و امكان دريافت مجوز فعاليت در فضاي مجازي براي فعالان صنعت گردشگري مهيا نمي‌شود. برخي فعالان صنعت گردشگري به همشهري گفته‌اند وقتي يك هتل يا شركت مسافرتي مجوز فعاليت دارد نبايد 6‌ماه براي دريافت پروانه حضور در فضاي مجازي از سوي معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي دوندگي كند.

فعاليت در فضاي مجازي آنطور كه در محافل گردشگري از آن با عنوان گردشگري ديجيتال ياد مي‌كنند 3بخش بازاريابي الكترونيك، تبليغات الكترونيكي جاذبه‌هاي گردشگري و رزرواسيون الكترونيكي خدمات گردشگري را شامل مي‌شود؛ درحالي‌كه رويكرد كنوني به گردشگري مجازي بر مستحكم شدن بيشتر كاغذبازي و بوروكراسي اداري متكي است. انتقاد جدي فعالان صنعت گردشگري به سياست‌هاي جديد سازمان ميراث فرهنگي در بخش گردشگري بر اين موضوع متمركز است كه سازمان ميراث فرهنگي به جاي آنكه روند حضور در فضاي مجازي را براي فعالان اين بخش تسهيل كند، به بوروكراسي و كاغذبازي توجه كرده و معتقد است كه بايد مجوز حضور در فضاي مجازي از سوي معاونت گردشگري براي آژانس‌هاي فعال در صنعت گردشگري كشور و هتل‌ها صادر شود.

محمد ثابت اقليدي، مشاور معاون گردشگري كشور و مدير حوزه گردشگري الكترونيك آن معاونت اما در پاسخ به انتقاد فعالان گردشگري درخصوص بوروكراتيزه شدن روند صدور مجوز فعاليت در فضاي مجازي از سوي آن معاونت و زمانبر شدن ارائه مجوزها به همشهري گفته است كه معاونت گردشگري براي افرادي كه مي‌خواهند فعاليت گردشگري تحت وب انجام دهند، مهلت قائل شده تا در سامانه توريسم نماد آن معاونت ثبت‌نام كنند و مجوز حضور در فضاي مجازي بگيرند. به گفته او، سايت‌هاي گردشگري نيز كه فاقد مجوز توريسم نماد از معاونت گردشگري باشند نيز در هماهنگي با پليس فتا فيلتر مي‌شوند.

او با اعلام اينكه فعلا ارائه مجوز توريسم نماد به شركت‌هاي خدمات گردشگري يا متقاضيان حضور در فضاي مجازي گردشگري به‌صورت رايگان انجام مي‌شود، گفت: ممكن است در آينده مانند صدور كارت هوشمند ملي مبلغي از متقاضيان گرفته شود ولي اكنون صدور مجوز توريسم نماد براي حضور در فضاي مجازي براي فعالان صنعت گردشگري رايگان است.

آنطور كه مشاور معاون گردشگري كشور و مسئول بخش گردشگري الكترونيك اين سازمان گفته است، درخواست متقاضيان دريافت مجوز فعاليت در فضاي مجازي گردشگري با استعلام سوابق و ارائه مدارك مورد نياز و همچنين سابقه بيمه‌اي 3سال فعاليت مرتبط با صنعت گردشگري صورت مي‌گيرد و اين موارد نيز زمانبر است.محمد ثابت اقليدي البته معتقد است كه سازمان ميراث فرهنگي با ايجاد سايت توريسم نماد توانسته است از ميزان مراجعه حضوري متقاضيان به معاونت گردشگري بكاهد.

او درخصوص كاغذبازي موجود در روند صدور مجوز فعاليت در بخش گردشگري مجازي مي‌گويد: هر كاري ملاحظاتي دارد و بررسي‌ها بايد به دقت صورت بگيرد تا كار، روال عادي به‌خودش بگيرد. بالطبع افرادي هستند كه در حوزه گردشگري الكترونيك مي‌خواهند فعاليت كنند و پرونده‌شان از قبل در دسترس و اقدام است كه فعاليت آنها در فضاي مجازي گردشگري نيز با اولويت‌سنجي امكان‌پذير مي‌شود.

او در پاسخ به اين سؤال كه دريافت مجوز حضور در فضاي مجازي براي متقاضيان صنعت گردشگري چه مدت زمان مي‌برد، گفت: نمي‌توان زمان مشخصي براي دريافت مجوز اعلام كرد و هرگونه حضور در فعاليت گردشگري نيازمند دريافت مجوز از سازمان ميراث فرهنگي است.

وي همچنين درخصوص ارائه مجوز فعاليت در فضاي مجازي به فعالان صنعت گردشگري كشور كه داراي مجوز بند ب از سازمان ميراث فرهنگي هستند و دفاتر خدمات گردشگري دارند، گفت: براي افرادي كه داري مجوز هستند، فرايند صدور مجوز حضور در فضاي مجازي تسهيل مي‌شود و معاونت گردشگري براي اين دسته از متقاضيان با قيد فوريت اقدام به صدور مجوز در طرح گردشگري الكترونيك مي‌كند. ولي براي افرادي كه سابقه‌اي در حوزه گردشگري كشور ندارند و متقاضي دريافت مجوز گردشگري الكترونيك هستند، ابتدا بايد سوابق آنها بررسي شود. البته براي همه متقاضيان ملاحظاتي وجود دارد كه بايد انجام شود.

کد خبر 353452

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha