جمعه ۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: سومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین‌های مذهبی خمسه از ۲۰ آبان‌ماه در مساجد، فرهنگسراها و تالارهای نمایشی پایتخت با اجرای ۳۴ نمایش در بخش صحنه‌ای، ۱۵ اثر در بخش تئاتر مسجد و ۱۶ نمایش خیابانی آغاز به‌کار کرده است.

نمایش

در اين دوره 7هنرمند برجسته حوزه نمايش‌هاي ديني ازجمله رضا صابري، ابراهيم آبادي، سامان خليليان، علي موسويان، رحمت اميني و... با تازه‌ترين آثار خود حضور دارند و قرار است سوگواره تا 14آذر ادامه داشته باشد.علي‌اصغر خسروي، دبير سومين سوگواره خمسه درباره بخش‌هاي تازه اين دوره به همشهري مي‌گويد:

در 2دوره گذشته موضوع شهداي حرم به سوگواره اضافه شده بود، چرا كه ما وظيفه داشتيم اين موضوع را در قالب آثار نمايشي به تماشاگران نشان بدهيم و پيوند مدافعان حرم با پيام عاشورا مد نظرمان بود. البته همواره تلاش كرده‌ايم از اجراي نمايش‌هاي شعاري و كليشه‌اي خودداري كنيم و معتقدم تماشاگر بايد با تماشاي آثار، در جريان فلسفه وجودي مدافعان حرم قرار بگيرد.

وي با اشاره به افزوده شدن بخش‌هاي نمايشنامه‌نويسي و تئاتر مسجد به سوگواره امسال مي‌افزايد: از همان روز اول در بخش متون و نمايشنامه مشكل داشتيم و با توجه به اهداف سوگواره، دنبال آثاري شعاري نيستيم. به همين دليل، تصميم گرفتيم بخش نمايشنامه‌نويسي را اضافه كنيم كه به اين ترتيب، صاحبان قلم و تفكر متوني تازه خلق و مشكل را تا حدودي حل كردند. قرار است 5نمايشنامه برگزيده منتشر شود و با تعامل ميان نمايشنامه‌نويسان و كارگردانان، آثار تازه روي صحنه برود.

  • حمايت از تئاتر مسجد

خسروي استفاده از متون جديد را مزيت اين بخش مي‌خواند و درباره تئاتر مسجد يادآور مي‌شود: بيشتر هنرمندان تأثيرگذار در تئاتر ديني و مذهبي كار خود را با تئاتر مسجد آغاز كرده‌اند. متولي تئاتر مسجد هم حوزه هنري بوده كه با رايزني اين بخش را به سوگواره اضافه كرديم تا بتوانيم حلقه‌ها و گروه‌هاي تئاتر مسجد را شناسايي و از آنها حمايت كنيم. حتي برخي گروه‌هاي غيرفعال را بار ديگر به تئاتر مسجد دعوت مي‌كنيم. به‌نظرم هم‌افزايي ميان سوگواره و حوزه هنري باعث مي‌شود با بودجه مشخص، گروه‌هاي نمايشي را به سمت توليد و اجراي آثار حرفه‌اي هدايت كنيم.

  • فعاليت در طول سال

وي در پاسخ به سرنوشت و آينده سوگواره خمسه مي‌گويد: هدف ما حمايت و توليد آثار مرتبط با موضوع‌هايي است كه مشخص كرده‌ايم و تلاش مي‌كنيم اين رويداد به سرنوشت برخي جشنواره‌ها دچار نشود. نكته ديگر اين است كه مي‌خواهيم فعاليت سوگواره را از ماه‌هاي محرم و صفر خارج كنيم و در طول سال توليد و اجرا داشته باشيم. ضمن اينكه حمايت ما از كارهاي بزرگ‌تر در سالن‌هاي نمايشي بزرگ خواهد بود.

دبير سوگواره خمسه در عين حال يكي از مزيت‌هاي اجراي نمايش را در ايام محرم و صفر فعاليت تئاتر در اين ماه‌ها مي‌داند و تصريح مي‌كند: امسال سالن‌هاي نمايشي در ايام عزاداري محرم و صفر فعاليت داشتند و آثاري با موضوع‌هاي مناسب با اين حال و هوا را روي صحنه بردند. هم‌اكنون هم 22سالن تئاتري ميزبان نمايش‌هاي ديني و مذهبي هستند. اين در حالي است كه اين حجم اجرا را در سال‌هاي گذشته نداشتيم.

  • رفع اشكال‌ها و ملي شدن سوگواره

علي‌اصغر خسروي كه سال گذشته هم دبير سوگواره خمسه بود، درباره ملي و بين‌المللي شدن آن مي‌گويد: ملي شدن سوگواره خمسه منوط به پيشرفت كيفي و كمي كار در سطح شهر تهران است. هم‌اكنون سومين دوره را مي‌گذرانيم و بايد به دوره‌هاي چهارم و پنجم برسيم تا بتوانيم در اين مورد تصميم بگيريم. البته بخش نمايشنامه‌نويسي به‌صورت كشوري برگزار شده است. مي‌دانم سوگواره ظرفيت زيادي دارد اما تا وقتي برگزاري آن در تهران با اشكالاتي همراه است نمي‌توان به ملي يا بين‌المللي شدن فكر كرد. البته بسيار خوشحال مي‌شويم گروه‌هاي حاضر در سوگواره در شهرهاي ديگر هم اجرا داشته باشند.

کد خبر 353618

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha