همشهری آنلاین: در حالیکه ائتلاف سعودی خانه‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها و مجالس عزا را در یمن بمباران می‌کند، آمریکا همچنان میلیاردها دلار سلاح به عربستان می‌فروشد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سازمان دیده بان حقوق بشر از باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا درخواست کرد به سبب حملات وحشیانه نیروهای عربستان به مردم یمن و ارتکاب جنایات جنگی در یمن، فروش سلاح به عربستان را هر چه سریعتر متوقف کند.

پایگاه خبری العهد لبنان نوشت: سازمان دیده بان حقوق بشر با انتشار پیامی در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد: باید در بازنگری که دولت آمریکا بعد از حمله هوایی هشتم اکتبر 2016 به مراسم عزاداری در صنعا اعلام کرده است حملات هوایی غیرقانونی که گمان می رود نیروهای آمریکایی در آن مشارکت داشته اند، مورد توجه قرار گیرد و نتایج آن قبل از پایان دوره ریاست جمهوری اوباما منتشر شود.

سارا مارگون، مدیر دفتر دیده بان حقوق بشر در واشنگتن نیز گفت: در حالیکه ائتلاف (سعودی) خانه ها، مدارس، بیمارستانها و مجالس عزا را در یمن بمباران می کند، آمریکا همچنان میلیاردها دلار سلاح به عربستان می فروشد.

وی افزود: اوباما آخرین فرصت را برای تغییر سیاست کشورش در عربستان و یمن از طریق توقف فوری فروش سلاح (به عربستان) و ارزیابی مشارکت نیروهای آمریکایی در بسیاری از حملات هوایی غیرقانونی نیروهای ائتلاف، دارد.

وی تصریح کرد: سازمان دیده بان حقوق بشر تا کنون 58 حمله هوایی غیرقانونی ائتلاف و 16 حمله دیگر را ثبت کرده که در آن از بمب های خوشه ای که استفاده از آن ها ممنوع است، استفاده شده است.

نیروهای ائتلاف در 21 نوبت از این حملات از سلاحهای آمریکایی استفاده کرده اند که دو مورد آن ها بشدت خونبار بوده است: حمله 15 مارس به بازار «مستباء» که حداقل 97 غیر نظامی بر اثر آن کشته شدند و حمله 8 اکتبر به مراسم عزاداری در صنعا که بر اثر آن حداقل 100 غیر نظامی کشته و بیش از پانصد نفر مجروح شدند. این دو حمله جنایت جنگی هستند.
مارگون تاکید کرد:در صورتی که آمریکا به فروش سلاح به عربستان ادامه دهد، استفاده مکرر از مهمات آمریکایی در حملات غیرقانونی می تواند نشانه همدستی آمریکا در این حملات باشد.
مارگون گفت: اوباما با توقف ارسال سلاح در ماههای پایانی دوره ریاست جمهوری خود، می تواند تغییر جدی در زندگی مردم یمن به وجود بیاورد و به ریاض نشان دهد که جنایات جنگی عواقبی دارد.

کد خبر 354126

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha