‌سید‌محمد فخار: شهروندان پایتخت امسال از هر ۵ روز، یک روز را در هوای ناسالم تنفس کرده‌اند.

آلودگ هوا

16 آذر  در دويست و شصت و دومين روز سال، آسمان تهران نيز مانند كلانشهرهاي مشهد، كرج و اهواز صحنه انباشت آلاينده‌هايي بود كه باد و باران نيز به آن اثر نمي‌كند تا وسايل نقليه فرسوده و كاربراتوري همچنان سلامت مردم را به خطر بيندازد.

در شرايطي كه هوا به‌ويژه در محدوده‌هاي مركزي شهر نظير ميدان بهارستان با شاخص 108، براي گروه‌هاي حساس، ناسالم بود، خبرنگاران خود را به نشست خبري رئيس مجلس رساندند و در چهل و هشتمين روز هواي ناسالم تهران از چند و چون اقدامات خانه ملت در برابر آلودگي هوا پرسيدند.

  • عاقبت لايحه هواي پاك

از نخستين روز آغاز فعاليت مجلس دهم، مهم‌ترين اقدام نمايندگان مجلس پرداختن به لايحه هواي پاك بوده كه در ابتداي راه تصويب به كميسيون‌ها بازگشت. در لايحه هواي پاك به موضوعات مهمي ازجمله خروج صنايع آلاينده از شهرها، برقي شدن موتورسيكلت‌ها، كاهش آلودگي صوتي، درنظر گرفتن راهكارهاي تشويقي و... پرداخته شده است اما همه دستگاه‌ها بايد براي مقابله با آلودگي هوا فعال شوند. علي لاريجاني، رئيس‌ مجلس كه‌ در اين نشست خبر داد كه لايحه هواي پاك به‌زودي در صحن علني مجلس تعيين‌تكليف مي‌شود. خبرنگار همشهري از وي پرسيد:

21سال از تصويب قانون مبارزه با آلودگي هوا مي‌گذرد. در اين مدت نيز مقررات متنوعي در اين زمينه وضع شده است‌ اما راهكار اساسي كه توسعه حمل‌ونقل عمومي است، به‌علت عدم‌تزريق منابع محقق نشده است. مجلس نيز به راحتي از كنارتوليد انبوه خودروها و موتورسيكلت‌هاي آلاينده مي‌گذرد. لايحه هواي پاك نيز براي چند سال آينده كشور خوب است.

به‌نظر شما براي شرايط فعلي چه كاري مي‌توان انجام داد؟ لاريجاني در اين‌باره پاسخ داد: لايحه هواي پاك مراحل نهايي خود را طي مي‌كند. بدين‌منظور 2جلسه در شور دوم با حضور همه دستگاه‌ها برگزار شد و تمامي ملاحظات آنها نيز در اصلاح لايحه درنظر گرفته شد؛ بنابراين به‌زودي در صحن مجلس تعيين تكليف مي‌شود.

  • تخلف دولت قبل

يكي از قوانين مهم مجلس در موضوع كاهش آلودگي هوا مربوط به توسعه حمل و نقل عمومي است. لاريجاني در اين‌باره گفت: در مورد مصوبه 2ميليارد دلاري كه بايد براي توسعه حمل‌ونقل عمومي هزينه شوند، دولت قبل تخلف كرد و آن را پرداخت نكرد. دولت فعلي نيز كمك‌هايي كرده اما به‌دليل مشكلات مالي نتوانسته به‌طور كامل به آن بپردازد.

وي همچنين عنوان كرد كه شهرداري‌ها بخشي از بودجه عمراني خود را براي حمل‌و نقل عمومي درنظر بگيرند. اين درحالي است كه شهرداري تهران در يك دهه گذشته با كمترين مقدار كمك‌هاي دولتي طول شبكه مترو تهران را به 183كيلومتر و 105 ايستگاه رسانده است. همچنين از سال89 ‌ هيچ اتوبوسي از سوي دولت به تهران تخصيص داده نشده است. اين درحالي است كه هم‌اكنون بايد 6 هزار دستگاه اتوبوس نو براي تهران تهيه شود.

  • كمك مجلس به حوزه مترو

عقب‌ماندگي دولت از پرداخت بودجه مترو به تهران و كلانشهرها در صدر بزرگ‌ترين بدهي‌هاي دولت‌ قرار دارد. لاريجاني در اين‌باره گفت: بودجه مصوب مترو در دولت فعلي محقق شد و به شهرداري‌هاي مختلف كشور داده شد، چرا كه فقط تهران داراي مشكل نيست. در برنامه ششم توسعه نيز تصميماتي گرفته شده و در بودجه سال96 نيز چاره‌اي خواهيم انديشيد. اما شهرداري بايد بداند بخش مهمي از آينده شهر مسئله هواست؛ بنابراين بايد سهمي از بودجه عمراني را براي آن درنظر بگيرد. البته در حوزه مترو كارهاي اساسي صورت گرفته و مجلس نيز تا جايي كه بتواند كمك خواهد كرد.

  • لايحه هواي پاك قرار است چه كند؟

لايحه هواي پاك كه طبق وعده رئيس مجلس قرار است به صحن علني مجلس بازگردد، كامل‌ترين و جامع‌ترين قانون در مورد آلودگي هوا خواهد بود كه پس از سال‌ها به سرانجام خواهد رسيد. طبق ماده5 اين لايحه «هر وسيله نقليه موتوري بايد داراي گواهينامه مخصوصي مبني بر رعايت حد مجاز خروجي آلوده‌كننده‌هاي هوا(معاينه فني) و صوت باشد و اخذ اين گواهينامه براي دارندگان خودروهاي سواري و موتورسيكلت با بيش از 2سال الزامي است.

صدور اين گواهينامه نيز با تأييد سازمان حفاظت محيط‌زيست و شهرداري تهران خواهد بود.» همچنين در تبصره3 اين لايحه آمده است: «افرادي كه با وسايل نقليه موتوري آلاينده تردد مي‌كنند 3برابر جريمه مرتبط در قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي (150هزار تومان) جريمه خواهند شد و درصورت تكرار علاوه بر جريمه، گواهينامه آنان 6 ‌ماه ضبط مي‌شود.»

کد خبر 354742

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha