نجمه محمدخانى: جشنواره سینمایی اجیال قطر فعالیتش را در روز دهم آذرماه در شهرک فرهنگی کتارا در شهر دوحه با شعار تغییر اجتماعی مثبت آغاز کرد.

أجیال السینمائی

هفتاد فیلم از 33 کشور در بخش‌های مختلف این جشنواره شامل محاق ‌‌‌(8-12 سال)، هلال ‌‌‌(13_17 سال) و بدر‌‌‌(18-21 سال) به نمایش درآمد که از میان آنها، فیلم فروشنده آخرین اثر اصغر فرهادی توانست جایزه بهترین فیلم بلند را در بخش بدر به خود اختصاص دهد.

جایزه بهترین فیلم کوتاه نیز در بخش بدر به فیلم مریم ساخت مشترک فرانسه، قطر و عربستان تعلق گرفت.

در بخش محاق نیز فیلم شکار مردم سرگردان از نیوزلند، و فیلم کوفته برنجی از کشور استرالیا به ترتیب جایزه بهترین فیلم بلند و بهترین فیلم کوتاه را به خود اختصاص دادند. برگزیدگان بخش هلال نیز به ترتیب شکارچی عقاب در بخش فیلم بلند ساخته مشترک آمریکا و مغولستان و روز پادشاه در بخش فیلم کوتاه محصول کشور هلند بودند.

جشنواره سینمایی اجیال با حمایت موسسه فیلم دوحه از سال 2010 فعالیتش را آغاز کرده است. کلمه اجیال در زبان عربی به معنای نسل هاست و از همین رو هدف این موسسه جذب فیلم‌های سازندگانی از گروه‌های مختلف سنی است تا بتوانند تعامل خلاقانه را در محیطی مشاركت جويانه فراهم كنند. به گفته خانم فاطمه الرمیحی، رییس موسسه فیلم دوحه: هدف ما این است که مشارکت جوانان را افزایش بدهیم و بتوانیم فرهنگ گفتگو را ایجاد و توسعه دهیم.

این جشنواره علاوه بر نمایش فیلم، دارای برنامه‌های متنوع دیگری از جمله برگزاری کارگاه‌‌‌ها و سمینارهای آموزشی، مراسم فرش قرمز و فعالیت‌های مختلف فرهنگی برای خانواده‌‌‌ها نیز می‌‌باشد. هم چنین در بخش تریبون نیز این جشنواره از کارشناسان منطقه ای دعوت به عمل آورد تا در مورد مسایل مختلف جهانی به بحث و گفتگو بپردازند.

ساخت قطر نیز بخش دیگری از جشنواره اجیال است که فیلم‌های برگزیده داخلی ‌‌‌(قطری) را نمایش می‌‌دهند. هدف از اختصاص این بخش به جشنواره، بالا بردن مشارکت اجتماعی نسل جدید فیلم سازان قطری در کنار سایر فیلم سازانی است که در قطر اقامت دارند. جایزه این بخش 5 هزار دلار است و به منتخبین این بخش از سوی موسسه فیلم دوحه كمك هزینه مالی اهداء می‌‌شود. در جشنواره امسال نیز دو فیلم مستند عامر، اسطوره اسب عربی و فیلم سینمایی کشته جایزه بهترین فیلم بخش ساخت قطر را دریافت کردند. «عامر، اسطوره اسب عربی» مستندی است از نژاد اسب عربی و روایت دلبستگان آن از تجربه سوارکاری با این اسب‌ها. این فیلم نیز در سال گذشته جایزه بهترین فیلم جشنواره را نیز دریافت کرده است. فیلم سینمایی کشته نیز داستان دو برادری است که درگیری شان از یک بحث پیش پا افتاده به یک فاجعه ناگهانی بدل می‌‌شود. این فیلم موضوعاتی مانند نوجوانی، بلوغ، مدارا و روابط خانوادگی را بازنمایی می‌کند.

فیلم سونیتا ساخته رخساره قایم مقامی نیز در اختتامیه این جشنواره به نمایش درآمد. این فیلم داستان زندگی سونیتا، خواننده افغان است که برای فرار از فشار ازدواج اجباری از سوی خانواده اش به ایران مهاجرت کرده و در این راه با چالش‌های بسیاری مواجه می‌‌شود. گفتنی است جشنواره اجیال، روز دوشنبه 15 آذرماه با نمایش انیمیشن لاک پشت قرمز و اجرای هنرپیشه آمریکایی مگ رایان به کار خود پایان داد.

کد خبر 354749

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha