جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

آمار‌ها نشان می‌دهد یک چهارم از مدیران شرکت‌های بورس در مقابل شفافیت و ارائه گزارش‌های مالی مقاومت کرده و سهامداران به همین رویه، سالانه میلیارد‌ها تومان زیان می‌کنند.

بورس

به گزارش همشهري، اين روزها توقف‌هاي سريالي نماد معاملاتي شركت‌ها در بورس و فرابورس به چالشي بزرگ براي مديران بازارسرمايه، سهامداران و سرمايه‌گذاران تبديل شده است. اين در حالي است كه موضوع اصلي بسته بودن نماد شركت‌هاي بورس به تخلف مديران در ارائه نكردن اطلاعات بر مي‌گردد و تخلف مديران شركت‌هاي بورس، سازمان بورس را روياروي سهامداران قرار داده است.

طبق آخرين بررسي‌ها هم‌اكنون به‌طور همزمان معاملات سهام 100شركت از 600شركت فعال در بازار سرمايه به حال توقف درآمده و اصطلاحا نماد اين شركت‌ها بسته شده است. در اين ميان بانك‌ها مهم‌ترين گروهي هستند كه با توقف نمادهايشان روبه‌رو شده‌اند. ارزش بازار100نماد معاملاتي متوقف در بورس و فرابورس، 105هزار ميليارد تومان برآورد شده است.

از اين تعداد نماد 63.5هزار ميليارد تومان آن به شركت‌هاي بورس و 42هزار ميليارد تومان آن به شركت‌هاي حاضر در فرابورس تعلق دارد. به اين ترتيب هم‌اكنون 19درصد از كل ارزش بورس تهران و 81درصد از مجموع ارزش بازارهاي اول و دوم فرابورس به دلايل مختلف حبس شده‌اند. اين نسبت‌ها در مجموع 27درصد از كل ارزش جاري بورس و فرابورس را شامل مي‌شود. اصلي‌ترين دليل اين توقف نمادها را بايد در شفاف نبودن شركت‌ها و امتناع مديران 100شركت مزبور از ارائه آمار و اطلاعات دقيق به فعالان بازارسرمايه جست و جو كرد.

سيد روح‌الله حسيني‌مقدم، معاون بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به مشكلات ناشي از باز بودن نماد شركت‌هاي غيرشفاف در بازار سهام گفت: اگر نمادي در بورس شفاف نباشد تصميم‌گيري در مورد آن مشكل مي‌شود و احتمال ايجاد بازار رانتي در سهام آن شركت وجود دارد؛ در اين صورت يا بايد معاملات سهام آن شركت متوقف و معلق شود و يا در نهايت درصورت رفع نشدن مشكل لغو پذيرش و اخراج شود.

حسيني مقدم با اشاره به اينكه در يك دهه گذشته 55شركت به دلايل يادشده از فهرست بورس تهران اخراج شده‌اند، گفت: البته اخراج يا لغو پذيرش، آخرين گزينه بورس در برخورد با متخلفان است و با توجه به بازخوردي كه از بازارسهام گرفته‌ايم اين راه را نمي‌توانيم هميشه در پيش بگيريم؛ بنابراين راه ديگري كه در اختيار داريم توقف نماد شركت‌هاست تا زماني كه گزارش مالي آنها شفاف و دقيقا به بازار ارائه و براساس آن اطلاعات شفاف نماد‌ها باز شود.

  • شرط سازمان بورس براي بازگشت سهام بانك‌ها

شاپور محمدي درباره اصلي‌ترين گروه سهام متوقف در بازارسرمايه در مورد تأثير بازگشايي بانك‌ها بر شاخص گفت: ما به تحليل سهامداران احترام مي‌گذاريم و در بازار سرمايه نيز هر سرمايه‌گذاري با تشخيص خود دادوستد مي‌كند. با وجود اين، حداكثر تلاش خود را براي حفاظت از حقوق سهامداران انجام مي‌دهيم.شاپور محمدي تأكيد كرد:

مديران عامل و اعضاي هيأت مديره بانك‌ها بر سر نحوه محاسبه سودهايي كه از دولت طلب دارند با بانك مركزي اختلاف دارند، بانك مركزي برخي از اقلام را قبول ندارد و در مقابل بانك‌ها معتقدند برخي از حقوق و موارد بايد براي آنها پايدار باشد.رئيس سازمان بورس افزود: به همين‌خاطر هر‌چقدر بتوانيم اين ابهامات را برطرف كنيم مي‌توان به بازگشت نماد بانكي‌ها به بورس اميدوار بود و اگر سازمان بورس به‌عنوان نهاد ناظر به اين جمع بندي برسد كه اين ابهامات رفع شده‌اند حتما نماد بانك‌ها را در بورس باز مي‌كنيم.

  • مديركل نظارت بانك مركزي: مقصر نيستيم

اما عباس كمره‌اي، مديركل نظارت بر بانك‌هاي بانك مركزي، درپاسخ به اين اظهارات، توپ توقف نماد بانك‌ها را به زمين بازارسرمايه انداخت و تأكيدكرد: اقدامات بانك مركزي موجب بسته شدن نماد بانك‌ها در بورس و فرابورس نشده است. كمره‌اي مدعي شد: بانك مركزي فقط وظايف قانوني خود را انجام داده و در ماجراي بسته شدن نماد بانك‌ها مقصر نبوده است. او ادامه داد: بانك‌هايي كه صورت مالي خود را براساس صورت‌هاي مالي مدنظر بانك مركزي ارائه و مجامع‌شان را در موعد قانوني برگزار كرده‌اند، نمادشان در بورس و فرابورس باز است.

  • يك نمونه موردي

سيد روح‌الله حسيني‌مقدم، معاون بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به رويدادهاي پيش آمده در بازار سهام شركت كنتورسازي در يك سال گذشته گفت: اتهاماتي برحسابرس اين شركت وارد شده كه هنوز ثابت‌نشده؛ اتهاماتي هم متوجه مديران شركت است كه بايد پيگيري شود. البته سازمان بورس، فعلا حسابرس شركت كنتورسازي را از فهرست حسابرسان معتمد خود حذف كرده است.او ادامه داد: فعلا طبق رويه فعلي سازمان بورس اجازه نداريم جرايم و اسامي مديران متخلف را اعلام كنيم ولي شايد بهتر باشد اين رويه تغيير كند؛ البته شوراي بورس بايد در اين زمينه تصميم بگيرد.

کد خبر 354963

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha