مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۶
۰ نفر

رئیس سازمان غذا و دارو از سهم یک و نیم میلیارد دلاری قاچاق کالاهای حوزه سلامت خبر داد.

دارو

به گزارش همشهري، رسول ديناروند در اين‌باره گفت: حدود 1.5ميليارد دلار از 15ميليارد دلار قاچاق كل كشور، مربوط به حوزه سلامت است كه البته كمتر از 5درصد بازار دارويي ما را اين فرآورده‌هاي قاچاق تشكيل داده است. وي افزود: در حوزه لوازم آرايشي و بهداشتي كه بيشترين درصد قاچاق كالاهاي سلامت را به‌خود اختصاص داده، رقمي بيش از 50درصد كل بازار فعلي است، كه اين رقم نگران‌كننده، علاوه بر آسيبي كه به اشتغال و اقتصاد كشور مي‌زند، به سلامت هموطنان ما نيز آسيب مي‌زند كه گاهي غيرقابل جبران است. رئيس سازمان غذا و دارو همچنين گفت: سياست كشور در مورد قاچاق، سختگيري و برخورد جدي با پرونده‌هاست. اما بايد مردم را نيز مجهز كنيم كه كالاي قاچاق را تشخيص بدهند و از مصرف آن خودداري كنند. وي افزود: سامانه جديدي كه در سازمان غذاودارو راه‌اندازي كرديم، اين كمك را به مردم خواهد كرد تا به سهولت بتوانند كالاي قاچاق را از كالاي اصلي تشخيص دهند.

ديناروند در ادامه اظهار داشت:‌ ما به‌عنوان يكي از دستگاه‌هاي نظارتي و اجرايي كشور خودمان و بازرسي‌ها را تقويت كرده‌ايم، ضوابط جديدي را كه در كشور بعد از تصويب قانون موازي با قاچاق سال92 اطلاق شده است را اجرايي كرده‌ايم و با ستاد مبارزه با قاچاق براي اينكه بتوانيم دستورالعمل‌ها را به روز كنيم همكاري‌هاي بسيار زيادي داشته‌ايم. وي افزود: مهم‌ترين كار ما البته به‌صورت زيرساختي در پرتال سازمان غذا و دارو هم براي شفاف‌سازي‌ امور و هم براي كنترل اصالت فرآورده‌ها بوده كه اجرايي شده و انتظار داريم تا قبل از پايان دولت يازدهم، به‌طور كامل و در همه كالاهاي سلامت محور وارداتي سامانه رهگيري اصالت اجرايي شود.

  • قاچاق از مبادي رسمي!

اما شايد عجيب‌ترين بخش گفت‌وگوي تلفني رئيس سازمان غذاو دارو با شبكه خبر، مربوط به نحوه ورود كالاهاي قاچاق به كشور بود.

ديناروند درحالي‌كه از مردم خواست كالاهاي سلامت محور قاچاق را با استفاده از شناسه اصالت درج شده روي بسته‌بندي، شناسايي كرده و مصرف نكنند؛ توضيحاتي را درباره نحوه ورود كالاي قاچاق به كشور داد. وي با اشاره به اينكه نبايد اين موضوع را ناديده گرفت كه نياز بازار همواره باعث قاچاق مي‌شود، بيان كرد: كالاي قاچاق به هر صورتي كه هست از مرزهاي طولاني آبي و زميني كه داريم متأسفانه وارد مي‌شوند و حتي بعضا از مسيرهاي رسمي مثل بازارچه‌هاي مرزي، مناطق ويژه اقتصادي و گمركات رسمي و با ترفندهاي كلاهبردارانه وارد كشور مي‌شود.

ديناروند افزود: بنابراين بايد عرصه بر قاچاقچيان تنگ شود تا سامانه رهگيري اصالت كالا با موفقيت بيشتري عمل كند؛ چرا كه معتقديم با راه‌اندازي پرتال رهگيري كالاهاي سلامت محور، عرصه به قاچاقچيان كالا تنگ‌تر مي‌شود و مردم مي‌توانند خودشان، اصالت كالاي سلامت را ارزيابي كنند.

  • بيمارستان‌ها همچنان تخلف مي‌كنند

رئيس سازمان غذا و دارو در حالي از كاهش تخلفات دارويي و تجهيزات پزشكي از 40درصد به 3درصد بعد از اجراي طرح تحول نظام سلامت در بيمارستان‌هاي دولتي و دانشگاهي كشور خبر مي‌دهد كه همچنان معتقد است بيمارستان‌هايي داريم كه تخلف مي‌كنند. دكتر رسول ديناروند مي‌گويد: مردم بدون دارو نيستند اما همچنان در بيمارستان‌هايي كه اغلب بدهي‌شان زيادشده است براي تهيه دارو به زحمت مي‌افتند. وي در ارتباط با علت بروز 3درصد تخلف در ارجاع بيمار به خارج از بيمارستان، توضيح داد: گاهي اوقات، داروها و تجهيزات پزشكي هستند كه در فهرست بيمارستان قرار ندارند ولي پزشك اصرار دارد كه همان دارو و ملزومات پزشكي را تجويز كند، در نتيجه از همراه بيمار مي‌خواهد كه مخفيانه اين اقلام را تهيه كند كه در بسياري مواقع، بيمارستان‌ها از اين تخلفات مطلع نمي‌شوند، ضمن اينكه بيمار نيز گزارش تخلف را نمي‌دهد. همچنين قبل از اجراي طرح، 40درصد بيماران در بيمارستان‌هاي بزرگ، نياز دارويي و ملزومات پزشكي خودشان را بيرون از بيمارستان تهيه مي‌كردند كه علت اصلي آن نيز، بدهي بيمارستان‌ها بود كه باعث مي‌شد نتوانند نيازهاي بيماران به دارو و ملزومات پزشكي را تهيه كنند. بنابراين، راحت‌ترين كار اين بود كه بيمار به بيرون از بيمارستان هدايت مي‌شد كه البته با وجود اينكه بدهكاري‌ها همچنان به قوت خود باقيست اما اين مشكلات در حد بسيار قابل‌توجهي كاهش يافته است اما همچنان بازرسي و رسيدگي بيشتر احساس مي‌شود. وي با بيان اينكه به هر حال ارجاع بيمار به بيرون از بيمارستان مشكلاتي به‌دنبال داشت، افزود: اين وضعيت باعث مي‌شد تا هزينه پرداختي بيمار بيشتر شود.

کد خبر 355529

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha