سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
۰ نفر

همشهری دو - موژان اردانی: هوای خانه‌ها دیگر مثل گذشته آنقدر سرد نیست که خانواده‌ها شب چله را دور کرسی بگذرانند اما هنوز بسیاری از سنت‌های این شب بلند پابرجاست.

آجیل

 خانواده‌ها دور هم جمع مي‌شوند و بساط خوراكي‌هاي جورواجور به راه است. يكي از اين خوراكي‌ها كه مي‌توان آن را جزء جدانشدني شب يلدا دانست، آجيل است. در روزهاي پاياني آذر‌ماه اين خوراكي، بازار داغي پيدا مي‌كند كه ممكن است كمي روي قيمتش تأثيرگذار باشد. محل خريد شما و كيفيت آجيل هم از عوامل مهم در محاسبه قيمت اين خوراكي ا‌ست. ما هم سعي كرده‌ايم شما را در خريد اقلام موجود در اين آجيل راهنمايي كنيم و قيمت‌ها را در اختيارتان بگذاريم.

  • مغزها

گردو: هرچه مغز گردو بيشتر به سفيدي بزند مرغوب‌تر است. ضمن اينكه بوي آن را هم بايد مدنظر قرار دهيد كه بوي كهنگي ندهد. هنگام خريد گردو لازم است به ضخامت پوست آن توجه كنيد، هرچه راحت‌تر بشكند و اصطلاحا كاغذي باشد مرغوب‌تر است. علاوه بر آن، مي‌توانيد به اندازه گردوها هم توجه كنيد كه زياد كوچك نبوده و يكدست باشند.

بادام: معمولا براي شب يلدا از آجيل شيرين استفاده مي‌شود و نيازي به خريد مغز بادام شور نيست. اما اگر بخواهيد مغز بادام شور بخريد بايد حتما دقت كنيد كه براي براق‌كردن يا بودادن آن از مواد و رنگ‌هاي غيرطبيعي استفاده نشده‌باشد. براي اين كار يك مشت از آن را برداشته و براي يكي دو دقيقه در دست نگه‌ داريد و دوباره در ظرف بريزيد، اگر در اين مدت دست شما رنگي شد، نشان‌دهنده آن است كه مواد به‌كار برده شده براي طعم‌دار كردن آن طبيعي نيستند. غير از اين، براي خريد مغز بادام دقت كنيد كه همگي درشت باشند، توجه كنيد كه در چند سال اخير نمونه‌هاي وارداتي مغز‌بادام در بازار فراوان شده كه قيمت آن پايين‌تر از نمونه‌هاي ايراني ا‌ست اما كيفيت چندان خوبي ندارند.

پسته: پسته بايد خندان باشد اما توجه كنيد كه بعضي اوقات براي آنكه پسته‌هاي سر بسته را باز كنند، آنها را در آب يخ خيسانده و بعد در مقابل يك منبع حرارتي مي‌گذارند، اين باعث مي‌شود پوسته پسته ترك خورده و خندان شوند. اين پسته‌ها معمولا با قيمت پايين‌تري عرضه مي‌شوند اما اين فرايند در طعم پسته واقعا تأثير مي‌گذارد. هنگام خريد اگر بتوانيد با فشار دست به راحتي دهان پوسته آن را ببنديد بايد شك كنيد. علاوه بر آن، اگر مغز پسته با تكان‌دادن به سادگي در پوسته‌اش بلغزد، اين نكته هم نشانه عدم‌مرغوبيت پسته است.

فندق: براي خريد مغز فندق مي‌توانيد از فروشنده بخواهيد براي نمونه چند عدد از مغز آنها را دونيم كنيد تا مطمئن شويد دچار هيچ‌گونه فساد يا كرم‌خوردگي‌اي نيستند. اين كار كمك مي‌كند تا از كهنگي اين مغز هم آگاه شويد.

  • ميوه‌هاي خشك

انجير: هنگام خريد انجيرتوجه كنيد كه پوست رويي آن بيش از اندازه تيره نباشد و رنگ سفيد مايل به زرد خود را حفظ كرده‌باشد. هرچه لايه بيروني آن به سمت رنگ قهوه‌اي مايل باشد نشان‌‌دهنده آن است كه در فرايند خشك كردن آن از مواد شيميايي و نگه‌دارنده‌هاي بيشتري استفاده شده است. انجيري كه مي‌خريد به هيچ‌وجه نبايد بوي نا يا كهنگي بدهد. همچنين دقت كنيد كه اگر اين محصول بوي ترشي بدهد به اين معني ا‌ست كه قند آن بيش از حد تخمير شده و رو به فاسد‌شدن مي‌رود. معمولا در بازار با انواع مختلف اين محصول روبه‌رو مي‌شويد كه شناخته‌‌شده‌ترين‌شان انجير خشك پرك و انجير خشك معمولي‌ است. انجير پرك نوع مرغوب‌تر آن است كه تماما به رنگ سفيد و زرد در بازار موجود بوده و اصطلاحا خندان يا سر باز است.

كشمش: شناخته شده‌ترين نوع كشمش در آجيل، كشمش سبز است. بايد توجه كنيد كه براي توليد اين محصول انگور‌ها را ممكن است به چند صورت خشك كنند كه برخي از آنها مضر است. كشمش سايه‌خشك كه آن را در آفتاب مي‌خشكانند و هيچ نوع ماده‌اي به آن اضافه نمي‌شود مرغوب‌تر است. انواع ديگر مثل كشمش تيزابي كه براي خشكاندن آن از تيزاب استفاده مي‌شود ممكن است ظاهر بهتري داشته باشد كه معمولا چرب و براق است اما كيفيت، طعم و بوي نوع اول را ندارد.

برگه زردآلو: اگر برگه زرد‌آلو به روش طبيعي و به كمك آفتاب خشك شود پوست آن كمي تيره‌تر از رنگ ميوه زردآلوست. برگه‌هايي كه رنگ زرد روشن و براق دارند معمولا از گوگرد براي خشكاندن آنها استفاده شده‌است. اين روش خشك كردن به حفظ رنگ و طعم ميوه كمك كرده و حكم نگه‌دارنده را دارد. هرچند برگه‌هايي كه به روش سنتي توليد مي‌شوند به‌نظر فروشندگان آجيل هم از سلامت بيشتري برخوردار هستند.

  • چند بخريم؟

مغزي‌جات

گردو:‌ يك كيلو مغز گردو حدود 50هزار تومان است. براي كاهش هزينه مي‌توانيد گردوي با پوست بخريد و خودتان پوست آن را جدا كنيد. مي‌توانيد گردو را با قيمت هر كيلو حدود ۲۷ هزار تومان بخريد.
بادام شور:‌ يك كيلو مغز بادام شور را مي‌توانيد با ۴۴ هزار تومان بخريد.
پسته اكبري: پسته اكبري حداقل هر كيلو۴۱ هزار تومان، پسته كله‌قوچي هر كيلو۴۰ هزار تومان و پسته احمد آقايي هر كيلو۳۹ هزار تومان است. اگر بخواهيد مغز پسته بخريد اين مبلغ تا هر كيلو۶۰ هزار تومان افزايش پيدا مي‌كند.
فندق : مغز فندق را مي‌توانيد با قيمت هر كيلو ۵۰ هزار تومان بخريد. اگر اين محصول را با پوست بخريد قيمت آن تا هر كيلو ۲۷ هزار تومان كاهش پيدا مي‌كند.

ميوه خشك

انجير: انجير را مي‌توانيد با قيمت هر كيلو حدود 40هزار تومان بخريد. انجير خشك معمولي نوع اقتصادي‌تر با قيمت حدود هر كيلو از ۲۶ هزار تومان است.
كشمش سبز : هر كيلو كشمش سبز سايه خشك حدود ۱۰ هزار تومان است.
برگه زردآلو: هر كيلو برگه زردآلوي ممتاز حدود ۱۹ هزار تومان است.

  • خريد گزيده براي يلداي اقتصادي

چندي پيش در برخي از خبرگزاري‌ها اعلام شد كه طبق گفته رئيس اتحاديه خشكبار تهران قيمت هر كيلو آجيل شيرين درجه يك براي شب يلدا كه شامل همه اقلام ذكر شده‌ است در خرده‌فروشي‌ها برابر ۴۴ هزار تومان است اما اگر خودتان هر قلم را به‌صورت جداگانه و با تصميم‌گيري صحيح و اقتصادي بخريد و سپس آنها را با هم مخلوط كنيد، حدود ۱۰ هزار تومان در هر كيلو به نفع‌تان خواهد بود. با توجه به مبالغي كه پيش‌تر ذكر شد،
«اگر ۲۰۰ گرم انجير خشك معمولي با قيمت ۵ هزار و ۲۰۰ تومان، ۱۰۰ گرم كشمش سبز سايه خشك با قيمت هزار، ۱۰۰ گرم برگه زردآلو مرغوب به قيمت هزار و ۹۰۰ تومان، ۱۰۰ گرم مغز گردو به قيمت ۵ هزار و ۲۰۰ تومان، ۱۰۰ گرم مغز بادام مرغوب ايراني به قيمت ۶ هزار و ۸۰۰ تومان، ۲۰۰گرم پسته كله قوچي به قيمت ۸۰۰۰‌هزار تومان و ۲۰۰ گرم فندق با پوست به قيمت ۵ هزار و ۴۰۰ تومان» بخريد، در واقع يك كيلو آجيل مرغوب شب يلدا تهيه كرده‌ايد كه قيمت آن برابر حدود ۳۳ هزار و پانصد تومان مي‌شود.

اين مبلغ با توجه به اينكه شما تمام اقلام را با كيفيت‌هاي درجه يك بخريد محاسبه شده است و مطمئنا اگر سراغ مواردي با درجه كيفي پايين‌تر باشيد اين قيمت كاهش پيدا خواهد كرد. توجه كنيد اگر براي خريد آجيل به فروشگاه‌هاي بزرگ يا قنادي‌ها مراجعه كنيد ممكن است آنها را درون ظرف‌هايي با چيدماني خاص ارائه كنند كه ظاهر زيبايي دارند اما شما از كيفيت داخل آن با خبر نيستيد و معمولا هم چون در آنها پلمب شده نمي‌توانيد آنها را آزمايش كنيد. علاوه بر اينها اگر مي‌خواهيد هزينه‌ها را كاهش دهيد مي‌توانيد اقلام گران‌قيمت را به‌طور كامل از ظرف آجيل‌تان حذف كنيد. تصور كنيد كه بادام از ليست آجيل شب يلدا حذف شود، در اين صورت در يك كيلو حدود ۶هزار تومان به سودتان خواهد بود كه مبلغ كمي نيست.

کد خبر 356080

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha