سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه علیزاده: یلدا شب دورهم بودن خانواده‌هاست. فامیل و اقوام در این شب دوست دارند دور هم جمع شوند و به یاد خاطره‌های خوش سال‌های قبل، یک خاطره ماندنی دیگر بسازند.

یلدا

 اگر شما هم جزو پايبندان و علاقه‌مندان فرهنگ ايراني هستيد حتما برنامه‌ريزي‌هايتان را طوري انجام دهيد تا به‌موقع به دورهمي‌هاي اين شب برسيد. اگر اين مراسم در خانه شما برگزار مي‌شود بايد زمان بيشتري براي برگزاري آن بگذاريد.

يادتان باشد حتما از ديگران بخواهيد تا زودتر از موعد مقرر به خانه‌تان بيايند و مراسم را به‌صورت غيررسمي با نظافت و آماده‌سازي‌ موارد موردنظرتان آغاز كنيد. اما اگر اين مراسم در جمع خانواده شما رونق ندارد، مي‌توانيد خودتان پيشقدم شويد. نشاندن لبخند و خوشي روي لب آدم‌ها حتما بي‌اجر نمي‌ماند و مطمئن باشيد كه بهترين كاري است كه مي‌توانيد در اين شب‌ها انجام دهيد. يادتان باشد نفسِ دور هم جمع شدن اولويت اول اين شب است.

شايد اگر با ذهنيت اجراي يك مراسم مفصل با جزئيات فراوان به سراغ آن برويد، كلا بي‌خيالش شويد و كل مهماني را لغو كنيد. پيشنهاد ما استفاده از يك نماد براي مهماني اين شب است و آن هم انار سرخ است كه مي‌تواند به‌تنهايي يكه تاز اين عرصه شود و مقام اول خوش‌آب‌ورنگي را نصيب خودش كند.

  • حلقه‌هاي اناري

اگر مي‌خواهيد با يك آغاز جنجالي شب يلدا را به نمايش بگذاريد از درِ ورودي خانه شروع كنيد. حلقه‌هاي انار خشك يا گل‌هاي پوست اناري و تركيب آن با گل‌هاي چوبي كاج را براي تزئين، روي در نصب كنيد. مي‌توانيد از يك آويز فلزي لباس استفاده كنيد. آويز را به وسيله يك انبردست به شكل دايره فرم دهيد. انار را پوست بگيريد و براي دان كردن كنار بگذاريد. بعد پوست آن را شبيه يك گل رز دور خودش بپيچيد. پشت كار را با چسب حرارتي يا مايع ثابت كنيد و آن را روي حلقه فلزي بچسبانيد. لابه‌لاي كار از انار خشك و شاخه‌هاي خشك و برگ‌هاي سبز استفاده كنيد. ميوه كاج را مي‌توانيد از پاي درخت كاج جمع كنيد و دانه‌هاي كوچك آن را روي حلقه جا بدهيد. در پايان، يك پاپيون قرمز رنگ را در گوشه‌اي از كار جا بدهيد و حلقه را روي در آويزان كنيد.

  • شيرين‌كامي اناري

اگر مي‌خواهيد يك دسر ساده به كمك انار درست كنيد مي‌توانيد از دسرهاي سرد و غيرپختني به سبك كيك‌هاي پنير استفاده كنيد. براي لايه زيرين حدود 2بسته بيسكوئيت بدون كرم را پودر كنيد و با صدگرم كره آب شده مخلوط كنيد. بيسكويت‌ها را با فشار دست به كف ظرف بچسبانيد تا جايي كه قطر آن بين نيم تا يك سانتي‌متر شود. اگر از قالب كمربندي استفاده نمي‌كنيد، يادتان باشد از قبل يك لايه سلفون را در تمام كف ظرف بكشيد و بعد بيكسويت‌ها را روي آن فشار دهيد. ظرف را نيم ساعت در يخچال بگذاريد تا سرد و سفت شود. دو قاشق پودر ژلاتين را كم‌كم در نصف ليوان آب بريزيد و ليوان را روي بخار كتري بگذاريد تا شفاف شود. سپس يك بسته پنير خامه‌اي را با مقداري آب انار يا لبو، نصف ليوان خامه، نصف ليوان شكر و نصف ليوان انار دان شده مخلوط كنيد و روي بيسكويت‌ها بريزيد و آن را به‌مدت 3ساعت در يخچال بگذاريد تا سفت شود. اين مواد را مي‌توانيد در كاسه يا ليوان هم درست كنيد تا دسرهاي تك نفره داشته باشيد. هنگام پذيرايي روي مواد را با دانه انار و برگ نعناع سبز تزئين كنيد. براي داشتن شكلات‌هاي اناري هم مي‌توانيد شكلات‌ها را خرد كنيد و درون كاسه‌اي بريزيد و آن را روي بخار كتري بگذاريد تا آب شود. يادتان باشد براي داشتن شكلات‌هاي دست سازِ براق، قبل از اينكه همه ذرات شكلات آب شود، آن را از روي بخار برداريد و شكلات‌ها را با قاشق هم بزنيد تا تكه‌هاي باقي مانده، با گرماي خود شكلات آب شود. شكلات آب شده را در كف ظرفي كه سلفون كشيده‌ايد بريزد. ظرف را طوري انتخاب كنيد كه ضخامت شكلات حدود نيم سانتيمتر باشد. بعد دانه‌هاي انار و خلال پسته را روي شكلات‌ها بريزيد و اجازه دهيد تا حدود يك‌ساعت در يخچال بماند. بعد شكلات‌ها را برش بزنيد. مي‌توانيد آنها را در ظرف بچينيد و يا اينكه در زرورق بپيچيد.

  • جمعي شاعرانه و اناري

براي اينكه محفل‌تان را شاعرانه كنيد، مي‌توانيد از شمع استفاده كنيد. چند شمع بزرگ و كوچك را در يك سيني بچينيد و دورتادور آن را با انار يا چوب‌هاي دارچين و ميوه درخت كاج تزئين كنيد. اگر سالاد يا نوشيدني تك‌نفره داريد، مي‌توانيد روي كاغذهاي كوچكي، عبارت يلدا مبارك را چاپ كنيد يا با دست بنويسيد. آنها را برش بزنيد، برچسب‌هاي روي نوشيدني‌ها را برداريد و كاغذهاي هنر دست خودتان را روي آن بچسبانيد. دايره‌هاي كوچكي از اين عبارت را هم از پشت به يك خلال دندان بچسبانيد و خلال‌ها را روي تكه‌هاي ميوه يا تكه‌هاي شيريني يا كاپ كيك بگذاريد. اگر به‌دنبال يك روميزي متفاوت براي چيدمان اين شب هستيد، مي‌توانيد آن را به سليقه خودتان درست كنيد. يك پارچه سفيد از جنس تترون يا متقال انتخاب كنيد. يكي، دو رنگ از رنگ‌هاي اكريليك را تهيه كنيد. كار با اين نوع رنگ‌ها بسيار آسان است. حلال رنگ‌هاي اكريليك آب است؛ يعني مي‌توانيد قلم‌مويا دست رنگي‌تان را هم با آب بشوييد اما اين رنگ بعد از خشك شدن، با شست‌وشو از بين نمي‌رود. براي اطمينان خاطر روي كار يا نقاشي‌تان را يك اسپري ثابت‌كننده (فيكساتور) بزنيد. طرحي از انار و چند طرح كوچك هندسي منظم را روي كار بكشيد. زير كار تكه‌اي كاغذ يا پارچه ديگر بگذاريد تا زير كار هم تميز بماند و سپس توسط رنگ اكريليك آن را رنگ كنيد. يادتان باشد غلظت متوسط اين رنگ (نه رقيق و نه غليظ) بهترين حالت براي رنگ كردن است. كار را حداقل 5ساعت كنار بگذاريد تا خشك شود. طرح مورد نظرتان را با همين رنگ، مي‌توانيد روي كاسه سفالي نيز بكشيد. بهتر است ظرف سفالي را تميز كنيد، روي آن يك لايه چسب چوب رقيق بزنيد تا رنگ بعدي‌تان به خورد سفال نرود. بعد از خشك شدنِ چسب چوب، از رنگ اكريليك استفاده كنيد.

  • فال حافظ ميل داريد؟

بساط كرسي را از انباري خانه پدر و مادرتان بيرون بكشيد و آن را به ميان بياوريد. مي‌توانيد براي اين شب يك ميز بچينيد يا همه مواردي كه براي پذيرايي درنظر گرفته‌ايد را روي ميز چوبي به سبك كرسي روي آن بگذاريد. سفره‌هاي ترمه يا قلمكار هم همخواني مناسبي با انار دارند.

انار‌ها را دان كنيد و در يك ظرف بزرگ يا در كاسه‌ها بريزيد و بعد روي ميز آينه و شمعدان بگذاريد و كتاب قرآن و حافظ را هم در بالاي سفره جلوي آينه قرار دهيد. كاسه‌اي را پر از آب كنيد و چنددانه نارنج درون آن بيندازيد. اگر تعداد مهمان‌ها زياد است، مي‌توانيد حدود 20غزل از حافظ را به تعداد نفرات چاپ كنيد. اشعار را طوري روي كاغذ جا بدهيد كه بتوانيد كاغذ را برش‌هاي كوچك بزنيد؛ حالا كاغذ را لوله كنيد و آن را با روبان گره بزنيد. كاغذها را درون يك ظرف بريزيد و در دورهمي بچرخانيد تا هركس يكي از آنها را بردارد.

  • پيشنهاد ويژه براي شام

اگر قرار است براي اين شب شام تهيه ببينيد بهتر است غذايي سبك يا بدون برنج انتخاب كنيد چون مخلفات آخر شب باعث سنگيني معده مي‌شود و تركيب آن با يك شام سنگين هم ممكن است بلاي جان مهمان‌ها شود. پيشنهاد ما براي اين شب درست كردن يك معجون براي پر كردن شكم مرغ يا بادمجان است. هرچند كه واضح است بادمجان شكم پر خودش به تنهايي مي‌تواند دل همه مهمان‌هاي شما را ببرد. براي درست كردن اين غذا، يك پياز را بسيار ريز كنيد يا اينكه با رنده درشت، آن را رنده كنيد. در ازاي هر يك پياز حدود 4قاشق گردوي ساييده شده و يك قاشق سرپر رب انار ملس را با هم تركيب كنيد. اگر جزو عشاق تركيب سير و بادمجان هستيد، يك حبه سير ريز را هم در مواد رنده كنيد. مقدار كمي زردچوبه، نمك و فلفل به مواد اضافه كنيد و همه را با هم تركيب كنيد.

بادمجان‌ها را به‌صورت راه راه (يك در ميان) پوست بگيريد و در روغن سرخ كنيد، بعد از اينكه بادمجان كمي خنك شد، از مواد مياني، درون آن بريزيد. بادمجان‌ها را در يك ماهيتابه يا ظرف موردنظرتان بريزيد. مقداري از رب انار را با آب رقيق كنيد و روي بادمجان‌هاي شكم پر بدهيد و بگذاريد تا ماهيتابه حدود نيم‌ساعت روي شعله ملايم بماند تا غذايتان حسابي جا بيفتد. اگر بادمجان را در ظرف مي‌كشيد، مي‌توانيد آن را درون فر هم قرار دهيد؛ حدود نيم‌ساعت، با دماي 170درجه. يادتان باشد روي ظرف را با فويل بپوشانيد. از اين مواد مياني درون مرغ‌تان هم بريزيد. اگر مي‌خواهيد مرغ شكم پر بپزيد، براي خوش‌طعم شدنش، مي‌توانيد مرغ درسته و شسته شده را درون قابلمه‌اي از دوغ و چند حبه سير قرار دهيد. اين يك شيوه فوق العاده براي مزه دار كردن مرغ است. بعد از چند ساعت مرغ را خارج كنيد و به آن ادويه بزنيد. در سيني فر تكه‌هاي پياز و سيب زميني و هويج خرد كنيد، زير پوست مرغ چند حبه سير و تكه‌هايي از كره و سبزي معطر رزماري قرار دهيد و آن را در سيني بگذاريد و حدود 2ساعت در فر 180درجه بپزيد. در سه‌چهارم اول پخت روي مرغ را با فويل بپوشانيد و در نهايت روي آن را برداريد تا مرغ برشته و خوش‌رنگ شود. هر از گاهي از آب مرغ روي آن بريزيد تا مرغ خشك نشود. در نهايت مرغ و بادمجان‌ها را با دانه‌هاي انار و برگ‌هاي گشنيز تزئين كنيد. كنار سيب زميني و هويج در دورتادور ظرف اصلي مي‌توانيد انار گل شده هم بچينيد.

کد خبر 356085

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha