سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹
۰ نفر

همشهری دو - مهدی واعظی: یک اصل کلی می‌گوید که قیمت هر محصولی، بستگی به میزان تقاضا از آن محصول دارد.

پس با يك حساب و كتاب ساده مي‌توان پيش‌بيني كرد كه در اين روزها و مخصوصا امروز مثلا قيمت‌هاي انار، هندوانه و آجيل سر به فلك مي‌كشند. كاري هم نمي‌توان كرد، چون بالاخره شب آخر پاييز است و سنت شب يلدا، تقاضاي مردم را براي چند قلم خوراكي ويژه به حداكثر ميزان ممكن مي‌رساند. اما ماجراي ميادين و بازارهاي ميوه و تره‌بار شهرداري حكايت ديگري است. نرخ محصولات اين بازارها، چند روز قبل از شب يلدا توسط مسئولان تعيين و تصويب مي‌شود و غرفه‌داران به هيچ وجه اجازه فروش محصولي با قيمت بالاتر از اين نرخنامه را ندارند. البته يك نكته را هم نبايد فراموش كرد كه حتما لازم نيست در شب يلدا همه خوراكي‌هاي مرسوم اين سنت قديمي را در خانه داشته باشيم. يادتان باشد كه فلسفه اصلي شب يلدا همان دورهم‌نشيني و صله‌رحم است. به هر حال اينجا يك راهنماي جمع و جور برايتان داريم تا با بازارهاي ميوه‌و‌تره‌بار شهرداري بيشتر آشنا شويد.

  • غرفه‌شناسي در بازارها

اولين نكته‌اي كه در خريد ميوه از ميادين و بازارهاي ميوه‌و‌تره‌بار شهرداري بايد درنظر داشته باشيد اين است كه 4 مدل غرفه در اين بازارها وجود دارد. پايين‌ترين قيمت ميوه‌ها مربوط به غرفه‌هاي عادي است؛ غرفه‌هايي كه بيشترين سهم را در اين بازارها دارند و ميوه‌ها را به‌صورت درهم به شما مي‌دهند؛ يعني اجازه جدا كردن نداريد. غرفه بعدي، غرفه ميوه نمونه است. در اين غرفه، ميوه‌ها از كيفيت بسيار بهتري برخوردار است و مسلما كمي هم گران‌تر است. مدل بعدي غرفه‌ها كه به تازگي در ميادين و بازارهاي ميوه و تره‌بار ايجاد شده، غرفه ميوه‌هاي دستچين است. همانطور كه از نام غرفه مشخص است، شما در اين غرفه مي‌توانيد خودتان ميوه‌ها را سوا كنيد و خريدتان را به‌صورت دستچين انجام دهيد. غرفه ديگر اين بازارها، غرفه ميوه‌هاي بسته‌بندي است. در اين غرفه‌ هم شما مي‌توانيد بهترين محصول را در بسته‌بندي‌ خريد كنيد. يادتان باشد كه ممكن است يك بازار همه اين مدل غرفه‌ها را نداشته باشد؛ يعني قرار نيست مثلا در همه بازارها، غرفه ميوه‌هاي بسته‌بندي‌شده موجود باشد.

  • به كدام بازار برويم؟

برخي‌ها فكر مي‌كنند كه براي خريد بايد حتما راه دور و درازي بروند تا بتوانند محصولات باكيفيت را با قيمت مناسب تهيه كنند. در حالي كه تعداد بازارهاي ميوه‌وتره‌بار در پايتخت آنقدر زياد شده است كه تقريبا مي‌توان در هر محله يا در نزديكي هر محله، اين بازارها را پيدا كرد. اگر دنبال نشاني دقيق اين بازارها هستيد مي‌توانيد به سايت اينترنتي ميادين و بازارهاي ميوه و تره‌بار به نشاني mayadin.tehran.ir برويد و نشاني دقيق بازارها را ببينيد. در ضمن كلي اطلاعات كاربردي ديگر هم در اين سايت موجود است كه از جمله آنها مي‌توان به نرخنامه سازمان اشاره كرد. اين نرخنامه مربوط به قيمت‌هاي مصوب محصولات در بازارهاست كه همه غرفه‌داران بايد از آن تبعيت كنند. اين نرخنامه هر يكي دو روز يك‌بار به روز مي‌شود و شما مي‌توانيد هر وقت قصد خريد داريد، با آگاهي كامل از قيمت محصولات به خريد برويد. اطلاعات آموزشي اين سايت هم حتما به كارتان مي‌آيد كه شامل تغذيه سالم، آشپزي سالم، سلامت كودكان، كتابخانه و... است.

  • نگران نباشيد، نظارت مي‌شود

يكي از دلايل مراجعه و خريد مردم از ميادين و مراكز ميوه و تره‌بار اعتمادي است كه به اين بازارها دارند، چون همه‌‌چيز در آنجا كنترل مي‌شود؛ از كيفيت و مرغوب‌بودن ميوه‌ها و سبزيجات گرفته تا نرخشان و حتي رفتار غرفه‌دارانشان. اين نظارت‌ها امكان تخلف را تا ميزان چشمگيري كاهش داده است. بازرسان و ناظران به‌طور مداوم در طول روز به غرفه‌ها سركشي مي‌كنند تا از تخلف‌ها جلوگيري كنند. مسئولان بازارهاي ميوه و تره‌بار ترجيح داده‌اند براي تكميل نظارتشان به تكنولوژي رايانه‌اي هم متوسل شوند. درضمن تمامي ترازوهاي هوشمند غرفه‌هاي مختلف در دفتر مديريت كنترل مي‌شود. هرچند وظيفه مسئولان مراكز و ميادين ميوه و تره‌بار شهرداري تهران نظارت روي محصول‌ها و نرخ آنهاست، شما هم مي‌توانيد ناظر باشيد و به آنها كمك كنيد.

  • فيش‌ها را حتما نگه داريد

يكي از مشكلات اساسي مسئولان و مردم و گاهي حتي خود غرفه‌داران اين است كه مشتريان هنگام خريد به فيش‌هايشان توجه نمي‌كنند يا همان لحظه پس از خريد آنها را دور مي‌اندازند. براي خودتان هم كه شده اين فيش‌ها را نگه داريد تا درصورت بروز مشكل اين فيش‌ها منجي‌تان شوند. در حقيقت با اين فيش‌ها مي‌توان خريد شما را پيگيري كرد. يادتان باشد اگر قيمت ميوه‌ها روي هر بخش نصب نشده باشد يا به مشتري فاكتور داده نشود، امتيازهاي منفي در انتظار غرفه‌داران خواهد بود. در ضمن گران‌فروشان، كم‌فروشان و حتي زيادفروشان (فروش اجباري و تحميلي) هم براساس آيين‌نامه انضباطي سازمان، امتيازهاي منفي خواهند گرفت. يك نكته مهم هم در اين بازارها اين است كه در اين مراكز به‌دليل عرضه ميوه و تره‌بار به اندازه كافي زباله توليد مي‌شود. درضمن اصولا جايي كه با مواد خوراكي سر و كار دارد بايد بيشتر از بقيه جاها تميز باشد. پس لطفا آنجا را هم تميز نگه داريد.

  • فقط ميوه‌و‌تره‌بار نيست

يكي از ويژگي‌هاي بازارهاي ميوه و تره‌بار، غرفه‌هاي متعدد و متنوعش است. اگر در اين بازارها گشتي بزنيد به غرفه‌هايي برمي‌خوريد كه شايد چندان ارتباطي با ميوه و تره‌بار نداشته باشد. اگر دنبال خريد آجيل شب يلدا هستيد مي‌توانيد به غرفه فروش خشكبار سر بزنيد. غرفه محصولات گوشتي و پروتئيني و همچنين آبزيان هم كه از غرفه‌هاي قديمي اين بازارهاست. حتي برخي غرفه‌ها با پيشنهادهاي شما در اين بازارها قد علم كرده‌اند، به‌عنوان مثال غرفه فروش ظروف پلاستيكي. از ديگر غرفه‌هاي معروف بازارهاي ميوه‌و‌تره‌بار مي‌توان به غرفه حبوبات، غرفه داروهاي گياهي، غرفه نان فانتزي، غرفه چاي و عسل، غرفه خرما، غرفه انواع شوينده‌ها و محصولات بهداشتي و حتي غرفه فروش لوازم‌التحرير اشاره كرد.

  • توصيه‌هاي ديگر در بازارهاي ميوه و تره‌بار

زمان خريد از مركز ميوه‌‌و‌تره‌بار، اهميت ويژه‌اي دارد. بهترين زمان براي خريد، صبح زود است، يعني وقتي كه بار ميوه و سبزي‌هاي تازه از راه مي‌رسد. به همان اندازه عصرها و دم غروب بدترين زمان براي پرسه‌زن در اين بازارهاست. صف‌هاي طولاني جلوي هر غرفه، دست و دلتان را براي خريد سست مي‌كند.

زمان كار بازار ميوه‌و‌تره‌بار را فراموش نكنيد. صبح‌ها از 8 تا 13 و بعدازظهرها از 14:30 تا 20 درهاي بازار به رويتان باز خواهند بود. البته امشب كه شب يلداست، ساعت فعاليت بازار كمي بيشتر خواهد بود.

توصيه مي‌شود قبل از خريد چرخي در بازار بزنيد و نرخ‌هاي تمام غرفه‌ها و كيفيت محصول‌هايشان را سبك سنگين كنيد. اين طوري در آخر كار مطمئن مي‌شويد كه بهترين خريد را انجام داده‌ايد.

فروشندگان غرفه‌هاي معمولي را آزار ندهيد. اگر آنها را تهديد هم كنيد اجازه نخواهند داد ميوه را جدا كنيد، چون اين جزو قانون بازارهاي ميوه‌و‌تره‌بار است. مي‌توانيد به غرفه‌هاي ميوه‌هاي دستچين برويد.

بهتر است براي شروع خريد به غرفه‌هايي مراجعه كنيد كه خريد كمتري از آنها داريد. اين باعث مي‌شود از همان اول كار 30 كيلو بار به دوش نكشيد تا مجبور باشيد هرجا مي‌رويد آن را با خودتان يدك بكشيد.

بيشتر فروشندگان بازار علاقه دارند 2برابر آنچه مي‌خواهيد برايتان ميوه بكشند و آخرش با حالتي كه انگار ميل خودتان است از شما بپرسند: «بشه فلان تومان؟» اصلا خجالت نكشيد. اگر زيادتان مي‌شود محكم بگوييد: «نه» آنها موظفند به اندازه نياز شما، ميوه تحويلتان بدهند.

کد خبر 356089

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha